Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Challenger ElectriX
Challenger ElectriX
Challenger ElectriX
Challenger ElectriX
19 Fotogalerie

Až 100 kilometrů na elektřinu: Challenger ElectriX je inovativní obytná dodávka

Lukáš Volšický

Obytná dodávka Challenger ElectriX je prvním evropským obytňákem s elektrickým dojezdem 100 kilometrů. Nabízí duální pohon a kombinovaný dojezd 900 kilometrů.

Elektrifikace je v dnešním automobilovém průmyslu velké téma, ale v obytných autech se zatím objevuje jen pomalu. S moderními hybridními a elektrickými pohony aktuálně experimentují pouze velké automobilky a tradiční výrobci obytných aut se zatím bezpečně drží klasických koncepcí. Teď se však na evropském trhu objevuje novinka, která dává svou elektrifikaci neskrývá a zakládá na populárním modelu.

Francouzský výrobce Challenger právě uvádí první obytné vozy v Evropě, které v čistě elektrickém režimu ujedou až 100 kilometrů na jedno nabití. Nová modelová řada s oficiálním pojmenováním ElectriX, dostupná ve dvou verzích X150 a X250, zakládá na oblíbeném Fiatu Ducato a přináší inovativní techniku do světa, jemuž doposud vládly normální vznětové motory s nízkou spotřebou paliva a dlouhým dojezdem.

Modelová řada Challenger ElectriX s polointegrovanou obytnou nástavbou se standardně vyrábí s turbodieselem o 103 kW (140 koních) a výrobce k tomu přidává elektromotor po pohon zadních kol o 90 kW kW (122 koních) a akumulátor s kapacitou 37 kWh. Čistě elektrický dojezd dosahuje až 100 kilometrů, ale protože oba pohony neumí fungovat současně, výrobce se záměrně vyhýbá označení vozu slovem „hybrid“. Kombinovaný dojezd má být až 900 kilometrů.

Výrobcem elektropohonu je společnost Bedeo, a protože je akumulátor umístěn pod podlahou vozidla mezi nápravami, nijak neomezuje vnitřní prostor. Baterie umí získávat novou energii rekuperací na spalovací i elektrický pohon, a přestože váží 300 kilogramů, s přispěním nové evropské legislativy příliš neomezuje doložnost vozidla. V některých evropských zemích se totiž zvýšila maximální celková hmotnost pro řidičský průkaz skupiny B z 3500 na 4250 kilogramů.

Obytný Challenger ElectriX s duálním pohonem je dostupný ve dvou variantách – X150 s délkou 5,99 metrů a X250 s délkou 6,36 metrů. Výrobce jej založil na ducatu i z toho důvodu, protože z něj vychází i jeho standardní modely s naftovými motory. Obě verze standardně nabízejí vybavenou kuchyň s jídelnou, jednoduše přeměnitelnou na ložnici, a koupelnu se sprchovým koutem. Prodloužená verze X250 navíc disponuje modulárním konceptem zadní garáže, díky čemuž nabízí flexibilní úložný prostor.

Video placeholder
Martin Vaculík a Fiat Ducato: Toto je nejspolehlivější dodávka současnosti • Auto.cz