Baojun Yep: Elektrický teréňáček s náhonem na zadek, časem bude i čtyřkolka
Čínská automobilka Baojun, která je částečně dílem koncernu GM, představila malý elektrický teréňáček, kterým chce založit novou třídu. Má náhon na zadek, ale mohla by přijít i čtyřkolka.
Zatímco se v Evropě obáváme blízké budoucnosti plné předražených elektromobilů, v Číně se navrhují malá a dostupná elektrovozítka jako o závod. Nejnovějším přírůstkem je sympatický a úsměvně pojmenovaný Baojun Yep. Elektromobil svým vzhledem slibuje schopnosti terénní jízdy, které asi reálně nebudou závratné, ale s pohonem všech kol se do budoucna počítá.
Baojun je čínská automobilka spadající do společného podniku amerického koncernu General Motors a SAIC Motors, SAIC-GM-Wuling (SGMW) Automobile. Založena byla v roce 2010 jako levnější alternativa ke značkám Chevrolet a Buick, jejichž modely jsou v Číně rovněž dostupné. Příchod modelu Yep byl SGMW oznámen již v loňském roce, ale dosud byl vůz znám pod označením Kiwi.
Baojun Yep je prvním plně elektrickým crossoverem vyvinutým SGMW, přičemž značka doufá, že se jí novinkou podaří na čínském trhu rozjet novou kategorii malých bezemisních terénních vozítek. Hranaté tvary modelu Yep trochu maskují délku 3.381 milimetrů, šířku 1.684 mm, výšku 1.720 mm a rozvor 2.108 mm. Jeho pohotovostní hmotnost má být 1.006 kilogramů.
V základní podobě bude model Yep disponovat pohonem zadních kol, která bude roztáčet na zadní nápravě umístěný synchronní elektromotor. Jeho maximální výkon je 50 kW, točivý moment 140 Nm a auto rozpohybuje až na 100 km/h, přičemž energii čerpá z lithium-železo-fosfátového akumulátoru (LFP). Jeho kapacita nebyla zveřejněna, ale na jedno nabití má Baojun Yep ujet až 303 kilometrů, a to podle metodiky CLTC. Ta je ovšem známá tím, že je optimističtější než u nás používaná metodika WLTP.
Auto bylo navrženo jako třídveřové se čtveřicí sedadel, i když místa v druhé řadě budou zřejmě dostačovat pouze dětem. Prozatím oficiálně nepotvrzené informace říkají, že je v přípravě také delší pětidveřové provedení. Zároveň se hovoří o tom, že se pro malý Baojun připravuje varianta se dvěma elektromotory, která by nabídla pohon všech čtyř kol.
Oficiální výstavní premiéra Baojunu Yep je naplánována na šanghajský autosalon v druhé polovině dubna, přičemž se vstupem na čínský trh se údajně počítá ještě v květnu letošního roku. Ceny novinky dle všeho zatím nebyly oznámeny.