Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Barevné ulice v Kataru. Bezpečnost provozu. Pokuty. Cena paliva.

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Modrá a červená ulice nebo fialový park. Jaký smysl mají barevné povrchy silnic a ulic v Kataru? Jak bezpečný je tu provoz a jak vysoké jsou pokuty?

O mistrovství světa ve fotbale 2022 v Kataru už asi víte vše. Jak ale vlastně vypadají ulice a silnice v Kataru? Proč jsou některé barevné? 

V Dauhá je sice v provozu nový systém metra a autobusová síť, ale Katar jako celek je stále silně nakloněn automobilové dopravě. Jak je bezpečná? A na co si musí dát cizinci pozor?

Ve videu jízda po modré silnici, noční Dauhá a nástrahy pouště

Video se připravuje ...

Modrá ulice

Vzniku modré silnice v Kataru předcházelo rozhodnutí městské správy v Dauhá se smyslem bojovat proti extrémním vedrům a zajistit ochlazení atmosféry. 

Pěkně vypadající modrý povrch o délce 200 metrů je součástí experimentálního projektu na snížení teploty asfaltu i okolí. 

Ve zdejších až 50stupňových vedrech má běžný tmavý asfalt teplotu až o 20-25 °C vyšší, než je teplota okolí. Jednoduše proto, že černá barva přitahuje a vyzařuje teplo. 

Modrá silnice v Dauhá Modrá silnice v Dauhá

Smyslem natírání silnic chladnými barvami jako je modrá je pomoci snížit jejich teplotu o 15-20 °C a tím i zvýšit životnost nátěru. 

Modrý nátěr o tloušťce 1 mm obsahuje speciální pigment odrážející teplo a duté keramické mikrokuličky, které účinně odrážejí infračervené záření. 

Po dobu 18 měsíců jsou instalována čidla pro měření teploty modrého povrchu a asfaltu bez povrchové úpravy.

Červená ulice

Červená ulice se nachází na území parku Al Bidda a táhne se od Katarského národního divadla ke kruhovému objezdu Emiri Diwan. Je první svého druhu v Kataru. 

Lze ji ovládat automatickými zátarasy, které ji v případě potřeby uzavřou, aby se změnila na komunikaci pouze pro pěší během významných událostí, jako je mistrovství světa ve fotbale. 

Video se připravuje ...

Tento park je jednou z hlavních oblastí, které budou během mistrovství světa ve fotbale v Kataru v roce 2022 vyčleněny jako fanouškovská zóna.

Červená silnice v Dauhá Červená silnice v Dauhá

Fialový park a zelený chodník

Výrazná památka, která se nachází na kopcích Katara, je park s fialovými cestami. Rostou tu nejrůznější rostliny a stromy z různých zemí. Je to jako místo setkávání kultur a civilizací. 

Fialový povrch je doplňuje nejen esteticky, ale také funkčně. Podle měření je tu běžně o 12 °C chladnější, než normální tmavý asfalt. Ze stejného důvodu vznikla jako pokus i světle zelená ulice, ta se ale ukazuje jako méně účinná. 

Fialový chodník na Katara Hills, Dauhá Fialový chodník na Katara Hills, Dauhá

Cizinci v Kataru: Na co pozor 

Auto si můžete půjčit pouze pokud jste starší 25 let a vlastníte platný řidičský průkaz po dobu nejméně 12 měsíců.

Řidičský průkaz domovské země – možno řídit až 15 dní od data vstupu. Pro prodloužení této doby je třeba požádat o dočasný katarský řidičský průkaz. 

Na mezinárodní řidičský průkaz – možno řídit až 6 měsíců, poté si musíte zařídit místní. 

Semafory jsou běžné v celém Kataru. Všude jsou umístěny značky omezující rychlost, které je třeba důsledně dodržovat. Na většině městských komunikací se povolená rychlost obecně pohybuje mezi 60 a 100 km/h. Maximální rychlost na dálnicích je 120 kilometrů za hodinu.

Cena paliva v Kataru

V současnosti stojí litr benzinu v kataru 2,1 riálů (cca 13,30 Kč). Nafta je jen nepatrně levnější (cca 13 Kč). A několik let zpět byly ceny ještě podstatně příznivější. Není se proto čemu divit, že drtivá většina aut tu jezdí na benzín. 

Pokuty

Jakmile řidič nasbírá 14 trestných bodů během 12 měsíců, je mu řidičský průkaz na tři měsíce odebrán. U opakovaných přestupků se řidičský průkaz pozastavuje na delší dobu, případně může být odebrán natrvalo.

Řízení pod vlivem alkoholu: Očekávejte trest odnětí svobody v délce nejméně jednoho měsíce a pokutu ve výši 10.000 až 50.000 katarských rialů (až cca 315 tisíc Kč). Po skončení trestu odnětí svobody je pravděpodobné vyhoštění.

Překročení povolené rychlosti: Pokuta 500 katarských rialů (cca 3.100 Kč) a čtyři trestné body. Dalších 100 rialů za každých 10 km/h nad povolenou rychlost.

Používání mobilního telefonu během řízení: Pokuta 500 katarských rialů (cca 3.100 Kč).

Řízení bez řidičského průkazu: Pokuta 1.500 katarských rialů (cca 9.300 Kč).

Používání neregistrovaného vozidla: Pokuta 3.000 katarských rialů (cca 19.000 Kč) a dva trestné body.

Jízda bez bezpečnostního pásu: Pokuta 500 katarských rialů (cca 3.100 Kč).

Bezpečnost provozu v Kataru

Z údajů shromážděných Světovou bankou vyplynulo, že počet smrtelných dopravních nehod v Kataru mezi lety 2000 a 2019 výrazně poklesl.

V roce 2000 činil průměrný počet obětí na 100.000 obyvatel 31,2. V roce 2019 již “pouze” 7,3. V dalších dvou letech se toto číslo dále snížilo, nicméně z části kvůli přísným koronavirovým opatřením.

Ke snížení počtu úmrtí při dopravních nehodách přitom dochází v době, kdy počet obyvatel i vozidel v Kataru rapidně roste. V roce 2000 měl Katar 592.467 obyvatel, zatímco v roce 2022 už 2.826.286 lidí!

Naopak počet dopravních přestupků se v prosinci 2021 zvýšil o 12,8 % v porovnání se stejným obdobím roku 2020. 

V prosinci 2021 bylo více než 140.165 vozidel přistiženo při překročení povolené rychlosti, z toho 18.866 porušilo dopravní značení a 6.105 vozidel projelo na červenou.

Aby katarské úřady dále omezily bezohledné jednání vedoucí k dopravním nehodám, již několik let instalují radary, které jsou schopné zachytit řidiče používající mobil. Počet těchto radarů se dále zvýšil po ukončení výstavby zázemí pro FIFA World Cup 2022.

Vzhledem k výraznému poklesu počtu úmrtí při dopravních nehodách a opatřením, která Katar zavádí na podporu bezpečnosti silničního provozu se zdá, že silnice v tomto státě Perského zálivu jsou poměrně bezpečné. Nicméně mnozí obyvatelé Kataru vyzývají k zavedení dalších metrik a opatření.

 

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Doporučujeme