
BASF: První plastová kola připravena pro sériovou výrobu
Smart a BASF představily na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem světovou novinku: Smart Forvision, který se může jako první vůz pochlubit koly z termoplastického plastu. Nejedná se o pouhý prvoplánový koncept pro automobilové přehlídky, ale o koncept, který již prošel potřebnými zkouškami a může být bez problémů masově vyráběn.
Plastová kola budou po Frankfurtu k vidění také na mezinárodním veletrhu plastů Fakuma, který se bude konat od 18. do 22. října v Ludwigshafenu. Zda se plastová kola v brzké době objeví i na sériových automobilech tak nyní závisí na rozhodnutí výrobců automobilů.
Celoplastová kola nového Smartu jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen 6 kilogramů a jsou vyrobena z nového polyamidu Ultramid Structure od BASF. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů vede při konvenčním pohonu k citelné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů, což je případ Smartu Forvision, vede ke zvýšení dojezdu vozidla. Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou dílů: nad vlastní nosní částí se nachází kryt kola, který je taktéž vyroben z Ultramidu. Obě části mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.
„Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětluje Heiko Heß, který je v BASF zodpovědnou osobou pro vývoj kol. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu.“
Velmi pevný kompozitní plast Ultramid je vyztužen dlouhými vlákny. Díky vyztužení je jeho schopnost odolávat zatížení obzvláště vysoká – může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.