Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BASF: První plastová kola připravena pro sériovou výrobu

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 12. 10. 2011 • 00:06
42
Celoplastová kola šetří palivo, u elektromobilů zvyšují dojezd. Sériová výroba může začít.

Smart a BASF představily na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem světovou novinku: Smart Forvision, který se může jako první vůz pochlubit koly z termoplastického plastu. Nejedná se o pouhý prvoplánový koncept pro automobilové přehlídky, ale o koncept, který již prošel potřebnými zkouškami a může být bez problémů masově vyráběn.

Plastová kola budou po Frankfurtu k vidění také na mezinárodním veletrhu plastů Fakuma, který se bude konat od 18. do 22. října v Ludwigshafenu. Zda se plastová kola v brzké době objeví i na sériových automobilech tak nyní závisí na rozhodnutí výrobců automobilů.

Celoplastová kola nového Smartu jsou o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola. Váží jen 6 kilogramů a jsou vyrobena z nového polyamidu Ultramid Structure od BASF. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů vede při konvenčním pohonu k citelné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů, což je případ Smartu Forvision, vede ke zvýšení dojezdu vozidla. Nově vyvinuté plastové kolo je složeno ze dvou dílů: nad vlastní nosní částí se nachází kryt kola, který je taktéž vyroben z Ultramidu. Obě části mají nosnou funkci a musí vydržet vysoké zatížení.

„Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětluje Heiko Heß, který je v BASF zodpovědnou osobou pro vývoj kol. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu.“

Velmi pevný kompozitní plast Ultramid je vyztužen dlouhými vlákny. Díky vyztužení je jeho schopnost odolávat zatížení obzvláště vysoká – může nahrazovat dokonce kov, a to všude tam, kde jsou kladeny vysoké nároky na spotřebu energie, např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků.

Témata
1. 12. 2011 21:45
Re: Ekologie
No výroba hliníku je k přírodě asi tak šetrná jak když vypouštíte ropu do oceánu, jedná se snad o nejvíce energeticky náročnou rafinaci kovu z přírodních zdrojů, proto se v dnešní době tak v obrovské míře rozmáhá recyklace právě Al slitin.

Ano, to že se vyrábí jen plastové skořápky s omezenou životností je absolutně logické, pokud si koupím například tv kterou za cca 4 roky vymením za novější model tak nechci platit peníze za to že je z konstruovaná na životnost 20 let, to samé platí u automobilů. Spousta lidí by chtěli auta pokud možno co nejlevnější, někde se prostě musí ušetřit. A stejně, kdo si koupí nové auto a bude ho používat déle jak 10 let ?

A těm komu se nelíbí vlastnosti plastu ... doufám že nepoužíváte žádné plastové nádoby které díky působením slunečního světla vypouští do svého obsahu karcinogeny a jedovaté látky ;-)

K designu: Super nápad, možná vyzkoušet vyztužení pomocích nanovláken a hmotnost by šla opět dolů :-)
15. 10. 2011 20:33
Dalsia hlupost od redaktora Alesa Jungmanna
Text na auto.cz:
"... např. u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků".
Originalny text:
" ... e.g. in crash absorbers, seat structures, battery holders, engine mounts and other structural components".
Pan Jungmann, ked neviete po anglicky, tak neprekladajte! Uff. Vobec napisat, ze motorove loziska budu z termoplastu, tak to je sila. Prelozit "crash absorbers" ako tlmice, tak to je polutovaniahodne.
15. 10. 2011 18:53
Re: jak je to?
este doplnim
otacajuce sa teleso (koleso) ma takzvany giroskopicky efekt a vplyvaju na to otacky (ktore sa samozrejme zmenit nedaju) a hmotnost
to znamena ze ak sa nieco otaca tak to "nechce" menit svoju polohu
to iste plati pri rozbiehani a brzdeni
niekde tu bolo spomenute snaha znizit neodpruzene casti auta - tak toto je presne ono... napriklad ak rameno podvozka vazi tolko co koleso, tak tento pomer sa vyrazne meni v neprospech kolesa zvysujucou sa rychlostou auta
15. 10. 2011 14:18
Re: jak je to?
pokud to bereš jako řádově poměrové srovnání - tak OK. Ono nakonec každý výpočet má svojí přesnost a když jí nakonec dokážeš vyjádřit, tak :yes:
15. 10. 2011 11:03
Re: jak je to?
chrudos: okrem faktu, že tomu vôbec nerozumieš, skúsil si niekedy brzdiť? Ak je to situácia, kde oceníš vyššiu rotačnú hmotnosť kolesa, tak vráť okrem vodičáku, aj maturitné vysvedčenie...
Vysoká hmotnosť, je zlá kdekoľvek na aute okrem zotrvačníka.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku