Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley R-Type Continental slaví 70 let, šlo o nejdražší vůz své doby

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Ve své době šlo o nejrychlejší čtyřmístný vůz na světě a současně také o nejdražší produkční automobil na světě.

Britská automobilka Bentley si v květnu tohoto roku připomíná 70 let od zahájení výroby modelu R-Type Continental, který patří k nejslavnějším modelům v historii 103 let staré společnosti. První prototyp, který byl kvůli registrační značce OLG490 přezdíván Olga, přitom vyrazil na silnice již v srpnu 1951. Teprve v květnu 1952 však začala výroba a první zákazníci se dočkali v červnu.

Automobilka celkem vyrobila pouze 208 kusů modelu R-Type Continental, který byl nejrychlejším čtyřmístným automobilem ve své době. S cenovkou 6.928 liber se navíc jednalo také o nejdražší automobil na světě, jehož cena téměř čtyřikrát překonávala průměrnou cenu britského domu v roce 1952.

Za vývojem modelu, který jako první přinesl do nabídky značky Bentley dnes již ikonické označení Continental, stál projektový inženýr Ivan Evernden a šéfdesignér John Blatchley. Autocar pak v dobovém testu psal, že vůz funguje jako kouzelný koberec, který nechává zmizet dlouhé vzdálenosti.

Video se připravuje ...

Aerodynamická karoserie ve stylu kupé, která byla inspirována předválečnými jednokusovými speciály Embiricos Bentley a Mk V Corniche z dílen karosáren, vycházela ze sedanu Bentley R-Type. Pod kapotou byl uložen 4,6litrový řadový šestiválec, jehož výkon byl zvýšen ze 140 na 153 koní, spojený s převodovkou s delším posledním rychlostním převodem.

Během zkoušek dokázal prototyp zajet pět kol na okruhu Montlhèry poblíž Paříže s průměrnou rychlostí 118,75 mph, tedy cca 191 km/h. Při posledním kole přitom vůz dosáhl rychlosti až 120 mph, tedy asi 193 km/h.

Je přitom potřeba si uvědomit, že navzdory snaze karosářů z HJ Mulliner, kteří vyrobili karoserii, rám čelního skla, rámy oken, zadní světla a nárazníky z hliníku, dosahovala hmotnost vozu téměř dvou tun. V té době přitom ještě neexistovala moc široká nabídka pneumatik, které by byly konstruovány pro dvoutunové vozy uhánějící rychlostí přes 185 km/h. Pro vůz tak byly speciálně specifikovány pneumatiky Dunlop Medium Distance Track.

Výroba vozu byla ukončena v roce 1955 a celkem vzniklo 208 kusů modelu R-Type Continental. Většinu z nich, celkem 193, vyrobila karosárna HJ Mulliner. Výrobu dalších kusů zajistily karosárny Park Ward (čtyři kabriolety a dvě kupé), Franay (pět vozů), Graber (tři vozy) a Farina (jeden vůz).

V galerii je pak nafocen Bentley Continental R-Type s šasi BC16C a registrační značkou JAS 949, který byl vyroben v roce 1953. V prosinci stejného roku byl vůz doručen jeho majiteli, kterým byl Dr. Rowland Guenin ze Švýcarska. Dr. Guenin si vůz objednal v bílé slonovinové barvě, s červeným interiérem a manuální převodovkou.

Vůz se v původním a velmi zachovalém stavu zachoval až do začátku nového tisíciletí, kdy ho v roce 2001 koupila společnost Bentley Motors. Ta provedla rozsáhlou údržbu a uvedla vůz do perfektního technického stavu, současně však zachovala i jeho originální patinu. Nádherně zachovalý vůz se tak nyní dodnes objevuje na silnicích i akcích značky prakticky po celém světě.

Na úspěchy modelu Bentley R-Type Continental pak v roce 2003 navázal nový model s označením Continental GT, který je součástí nabídky britské automobilky dodnes. Při pohledu na moderního nositele slavného jména je přitom stále patrná inspirace původním modelem R-Type, a to zejména při pohledu na přední blatníky či elegantní a přesto svalnatou záď.

I nový Continental GT si navíc uchoval schopnost přepravovat až čtyřčlennou posádku i se zavazadly rychle a komfortně na dlouhé vzdálenosti. Model Bentley Continental GT Speed, který byl nafocen společně s původním vozem R-Type JAS 949, navíc k původním vlastnostem vozu přidal ještě více ostrosti a dynamických dovedností.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme