Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley v Ženevě 2005

Libor Zezulka
Koncern Volkswagen v Ženevě sklidil úspěch na několika frontách.

Na stánku značky VW se netrhnuly dveře u nového passatu, sousedící Škoda zaujala konceptem Yeti, naproti situovaný Seat představil studii nové generace modelu Leon a Audi v pohodové atmosféře předváděla několik dílčích novinek. Luxusní značky koncernu se nenechaly zahanbit a vyrukovaly s důležitými vozy. Například Bugatti (až překvapivě komorně) představilo sériový Veyron a Lamborghini novou studii. Největší zájem vzbudil Bentley s modelem Continental Flying Spur.

Continental Flying Spur

Model R-Type (1952) společně se sedanem Flying Spur (1957) stanovila tradiční britská automobilka ovládaná od roku 1998 německým koncernem jako základní pilíře inspirace při stavbě nového modelu, jenž převzal od svého pradědy narozeného v roce 1957 dokonce i jméno. Za klasickým jménem se ovšem ukrývá soudobá technika. Ocelový skelet spočívá na sportovně laděném podvozku, s mírnými úpravami převzatém z Continentalu GT včetně aktivního vzduchového pérování.

Permanentní pohon všech kol přenáší na vozovku 405 kW/552 koní z šestilitrového dvanáctiválce do W vyrobeného v továrně v Crewe přes šestistupňovou samočinnou převodovku ZF s řazením Tiptronic. Výsledkem je zrychlení 0-100 km/h za 5 sekund a nejvyšší rychlost 312 km/h, což jsou rekordní hodnoty mezi všemi čtyřdveřovými Bentleyi. Pečlivě vyladěné přeplňování dvěma turbodmychadly zase poskytuje maximální kroutící moment již od 1600 otáček.

Maximální brzdný účinek zajišťují obrovské kotouče s průměrem 405 mm. V interiéru se pochopitelně snoubí nejvyšší úroveň kvality. Každá plocha je pokryta drahým materiálem – zejména jemnou kůží a ušlechtilým dřevem. Na ruční vyčalounění jednoho interiéru spotřebují řemeslnící celkem 11 vydělaných hovězích kožek. Obytný prostor je v souladu s klientovým přáním konfigurován jako pěti případně čtyřmístný.

V tom případě disponuje každý z pasažérů motorizovaným polohováním své sedačky a individuálním nastavením klimatizace. Všem se potom stará o komfort a přístup k informacím nejmodernější dostupný infotainment systém. Dle filozofie značky je veškerá výbava již obsažena, zákazník však má volnou ruku v prakticky neomezené přizpůsobitelnosti stylu svému vkusu. Přesto tvarování některých detailů naopak připomíná slavnou tradici, např. tvarování výdechů ventilace.

Ceny se podle zvyklostí nesdělují každému na potkání, v tomto případě již stanoveny byly a prý přibližně kopírují kupé GT. Do prodeje se první kusy dostanou v dubnu. Bentley předpokládá veliký zájem, což dokázala i prezentace v Ženevě, a proto mateřský koncern uvažuje, že přesune část výroby do málo vytížené skleněné továrny v Drážďanech. Phaetony, které se v továrně vyrábějí, totiž nejdou na odbyt.


Libor Zezulka