Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Benzin vs. elektřina v Peugeotu 208: Zjistili jsme, jak se liší cenou provozu

Lukáš Volšický Marek Bednář
Diskuze (226)

Jaké jsou reálné náklady na benzin, nebo elektřinu u dvou konstrukčně totožných aut, avšak s jiným typem pohonu? Rozhodli jsme se to zjistit ve srovnávacím testu dvou Peugeotů 208.

S jakou reálnou spotřebou by jezdil elektromobil, kdyby „spaloval benzin“? Na netradiční otázku se nepochybně začíná ptát stále více lidí přemýšlejících o přechodu z běžnějších spalovacích aut na moderní elektromobily. Rozhodli jsme se najít odpověď, vyrazit do reálného světa a začít měřit co nejpřesnějším způsobem, abychom vám mohli předložit adekvátní výsledky. Takže pojďme na to.

Zaprvé jsme potřebovali co nejvíce identická auta, což v dnešním automobilovém průmyslu začíná být problém – automobilky stále více likvidují tradiční modely ve prospěch nových, výhradně elektrických aut, navíc zakládajících na čistě elektrických platformách. Až ideální volbu se spalovacím i elektrickým motorem jsme nakonec našli u Francouzů. Postavili jsme proti sobě to nejnovější z modelové řady nejnovějšího Peugeotu 208.

Červeným kouskem, zastupujícím benzin, je nový 48voltový mild-hybrid s obchodním pojmenováním Hybrid 136. Standardně disponuje turbodmychadlem přeplňovaným tříválcem 1.2 PureTech o 100 kW (136 koních) s novou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou e-DSC6. Modrým kouskem, zastupujícím elektřinu, je modernizovaný elektromobil s jedním elektromotorem o 115 kW (156 koních) a vysokonapěťovým akumulátorem o kapacitě 51 kWh.

Peugeot 208: Srovnávací test mild-hybridu a elektromobilu
  208 Hybrid 136 e-208 51 kWh
Motor zážehový tříválec, 1,2 l, turbo, 48V MHEV elektrický
Maximální výkon 100 kW/136 koní 115 kW/156 koní
Provozní hmotnost 1303 kg 1530 kg
Pneumatiky Michelin Primacy 4 205/45 R17
Udávaná kombinovaná spotřeba (WLTP) 4,8 l/100 km 14,4 kWh/100 km
Naměřená kombinovaná spotřeba v testu 5,0 l/100 km 14,5 kWh/100 km
Spotřebované palivo v testu 4,63 l 11,88 kWh
Cena tankování/nabití 186,50 Kč 142,60 Kč
Cena paliva na kilometr v testu 2,33 Kč 1,78 Kč

S oběma peugety jsme vyrazili na mimoměstskou trasu dlouhou 80 kilometrů, přičemž jsme začínali i končili na stejné čerpací stanici/nabíječce EuroOil na dálnici D4 v Mníšku pod Brdy. Elektromobil jsme nabíjeli u stejného stojanu, stejně tak spalovací verzi jsme tankovali u stejného stojanu. Spalovací verzi jsme před i po natankovali do prvního cvaknutí, elektromobil pak vždy do 80% kapacity akumulátoru.

Během našeho srovnávacího testu jsme se pokusili co nejvíce přiblížit reálnému každodennímu provozu. S oběma peugeoty jsme jeli ve výchozím jízdním módu Normal se zapnutou klimatizací, u spalovacího modelu jsme si pak vypnuli funkci stop-start. Oba vozy jsme měli k dispozici ve vrcholné výbavě GT a obuté na stejných pneumatikách Michelin Primacy 4 o rozměru 205/45 R17.

Upozorňujeme, že přepočet elektrické spotřeby z kWh/100 km na benzinovou l/100 km zakládá na oficiálně udávaných informacích od MG. Čínsko-britská značka na svých internetových stránkách uvádí, že 1 l benzínu odpovídá zhruba 8,9 kWh elektřiny. S průběhem celého testu vás seznamujeme v našem videu a kompletní výsledky najdete v tabulce.

Lukáš Volšický Marek Bednář
Diskuze (226)

Doporučujeme

23. 5. 2024 06:26
Re: Podle mě zbytečné srovnání.
Zkus si dohledat co podepsal Babiš a co podepsal spolek vedený Fialou. A porovnej kdo nadělal víc škody. A přestaň papouškovat co se ti snaží vnutit Pětislepenec.
23. 5. 2024 06:20
Re: neporovnatelne
Už dneska distributoři elektřiny říkají že budou muset zvednout cenu distribuce, protože síť není schopná přenášet množství vyrobené elektřiny za slunečných dnů a když fouká vítr. Že budou muset do přenosové soustavy nainvestovat desítky miliard a to budou muset zaplatit zákazníci. Státy zatím přicházejí o daň, kterou je zatížený prodej pohoných hmot. A tu daň časem přenesou na elektroauta. Modli se aby to přišlo co nejpozději. Nebo myslíš že ty miliony nabíječek po obcích budou výrobci elektřiny majitelům elektroaut darovat z lásky? Dokážeš si spočítat kolik bude stát natažení natažení obrovských kabelů ke všem těm nabíječkám? Už dneska stoupá docela neúměrně ceny mědi na světové burze.
23. 5. 2024 06:08
Porovnání
Když jsou ty elektroauta tak výhodný pro svět, jak to že jsou tak drahý? Tady něco nesouhlasí.
23. 5. 2024 06:05
Re: špatné porovnání
Viděl jsi jak vypadá územý kde se těží vzácné kovy potřebné pro výrobu elektroaut? A jaké množství země se musí ,,přeorat " na výrobu jedné baterie? Tohle je tabu, to se nechá dohledat jenom v pár odborných časopisech, protože se to nehodí do zeleného šílenství.
22. 5. 2024 21:19
Náklady v budoucnu budou u elektřiny vyšší.
Uvažujte. Pokud se nahradí spalovací motory elektrickým pohonem, čím stát asi nahradí chybějící spotřební daň z benzinu? Myslet si, že cena elektřiny do aut zůstane v budoucnu stejná jako do žárovky, to je dost naivní.
Navíc chlapi z videa moc nerozumí ani fyzice - 1 l benzínu NEodpovídá 8,9 kWh elektřiny, to je jeho výhřevnost. Část energie se ztratí jako teplo. Úplně stejně se ztratí energie z uhlí, když se vyrábí elektřina. Výhřevnost (hnědého) uhlí je okolo 4 kWh na kg, z toho se vyrobí cca 1,4 kWh elektřiny.
Když ignorujete spotřební daň a rekuperaci, elektřina vyjde nakonec dráž.