Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Best of tuzing: Prohlédněte si ty nejhorší úpravy z českých silnic

David Bureš David Bureš 18. 12. 2016 • 20:13
47
35
Zobrazit náhledy (47)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Realita garážových úpravců je někdy dost šílená. Mnohá díla posměšně nazývaná jako tuzing opravdu stojí za to.

Tuning, to je pro mnohé fanoušky automobilů životní styl, různě upravené vozy jim zkrátka nedávají spát a chtějí také takový. Jenže ne všechna díla garážových „umělců“ dopadnou tak jako naleštěné speciály těch nejlepších mistrů. Pro takové vozy se už vžilo posměšné označení tuzing. To nejlepší z něj (tedy spíše to nejhorší) si prohlédněte v přiložené fotogalerii.

Tuzing má několik stylů, v každém případě to jsou však ty upravené vozy, které se zkrátka moc nepovedly, ať už zpracováním nebo vzhledem. Některé jsou jen naleštěná bída, jiné zase naprostým kýčem. To si ale samozřejmě jejich autoři a majitelé nemyslí, ba naopak se svými dílky často chlubí na různých tuningových srazech.

Někde stačí jen málo, množství tuzingu jsou postarší, vlastně obyčejná auta, ozdobená různými serepetičkami, chromovanými lištičkami tu a tady, rychlými pruhy nebo různými nálepkami. Když se ale „tuzer“ rozjede, je to rázem obří roura výfuku, nepřehlédnutelný spoiler na zádi, nový nárazník, světla z jiného auta a klidně i další úpravy. Výsledkem je tak něco, co s dřívější octavií, escortem nebo třeba golfem má už jen pramálo společného.

U tuzingu přitom v naprosté většině případů jde jen a pouze o efekt, nikoliv funkci. Vyšší výkon motoru nebo silnější brzdový systém u těchto úprav vůbec nehledejte, byť by se to podle toho sportovního stylu mohlo zdát, maximálně autor sníží trochu podvozek, aby si to pěkně sedlo. A zmíněná křídla? Ta jsou jen na okrasu, spíše než aby zvýšila přítlak na zadní nápravě, tak ještě zhorší aerodynamiku takového vozu.

V našem přehledu tuzingu převzatého z fotek na facebookové stránce Tuzing jsou výhradně vozy z českých luhů a hájů, kde má tento styl dlouholetou tradici. Omezená nabídka aut v dobách socialismu znamenala, že se mnozí majitelé chtěli trochu odlišit, přičemž jim nezbývalo neš sáhnout po nějaké té nálepce nebo chromované lištičce. Škoda, že si po revoluci nevšimli, že nabídka je už pestřejší a že se dá svým automobilem odlišit i jinými způsoby.

Nemyslete si ale, že je to záležitost jen českých kutilů. Podobné ohavnosti najdete také v Rumunsku, Rusku nebo ve Velké Británii. Nevkus zkrátka najdete po celém světě... Nebo se vám snad některé z aut ve fotogalerii líbí? Jestli ano, neváhejte nám sdělit váš názor v diskuzi pod článkem. Třeba díky vašemu komentáři oblibu tuzingu konečně pochopíme.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

K oblakům vzhlížíme
| 19. 12. 2016
V USA jsou pravidla pro provoz upravených vozidel či individuálních staveb mírnější, tedy alespoň bývaly (nevím jak je to aktuálně), ale vážou s ek tomu i jiná pojistná plnění.

V Česku mě štve, že se mohou volně pohybovat auta s utínači kotníků, oči vypalujícími fialovými reflektory a nesmyslně velkými koly utopenými v blatnících, ale když chci nějakou úpravu pohonné jednotky a ústrojí (samozřejmě zodpovědně schvalováno), tak je to téměř byrokraticky nemožné.
Avatar - Enthusiastic.driver
Pravěk
| 19. 12. 2016
A já nebudu souhlasit. Samozřejmě, je tady spousta tuzingu, ale ve které zemi ne? Stačí se podívat na mobile.de, co se tam prodává za hrůzy... v bohatém Německu... Naopak bych si troufal tvrdit, že Česko je auty velmi "postižená" země a dá se tady najít také mnoho krásných vozidel. Kdyby se to přepočítávalo na hlavu, vůbec bych se nedivil, že by tady byla větší koncetrace kvalitně upravených aut, než třeba v sousedních zemích. Jen od svého okolí a přátel znám funkčně a kvalitně upravených aut desítky.

Jinak je zvláštní jmenovat zrovna Rocket Bunny či Liberty walk jako kontrast tuzingu - jsou to také dobové úpravy a jsem velmi zvědavý, zda budou i za 15-20 let působit pro cílovou skupinu stejně vkusně, jako nyní. Já bych si tipl, že rozhodně ne. Ostatně, móda tuningu a la F&F byla ve své době také uctívaná a dneska to pro tuningáře vypadá jako kekel (pro ostatní to byl kekel vždycky) a RB či LW jsou stejně přehnané a extrémní druhy stylistických úprav, takže jejich nevkusnost je vysoce pravděpodobná. Zubu času odolávají prakticky pouze decentní úpravy zaměřené na funkčnost.

S midnight run to je také zajímavý podotek, z mé zkušenosti to je právě spíše exhibice tu(z)ningu a stylu, než cokoliv jiného. Možná to ze začátku bylo jiné...
Avatar - twistedTSD
Pravěk
| 19. 12. 2016
Já právě showcars v oblibě nemám. Auto má v první řadě jezdit, a tuplem když vypadá na 500 koní. Tuning s žádným nebo kontraproduktivním efektem na dynamické parametry a jízdní vlastnosti má už dávno své jméno, u nás se mu říká tuzing, jinde třeba "rice."
Avatar - eLzyx
Pravěk
| 19. 12. 2016
hodně by tomu pomohlo, kdyby se uznávaly TÜV certifikáty. A kontrolu montáže, úpravy motoru, brzd atp. by prováděla nějaká specializovaná STK za normální peníze. Ne, jako u Dekry, kde jakákoliv upravená blbost vyjde na desetitisíce korun a lejster.
Avatar - JDM
Pravěk
| 19. 12. 2016
Rocket bunny nebo liberty walk nejsou žádná novinka takhle už se auta upravují spoustu let, ne každý takhle upravený auto je nepojizdnej stance :-) je to o směru kterým se člověk hejbne, buď postaví show car který má za úkol stát někde a jezdit max 50km/h a nebo track car který bude vyladění na okruh a přitom bude mít Rocket bunny kit.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku