Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnost Mercedes-Benz Conecto: Kontrola zalomení

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Druhé vydání modelu Conecto pro středo-a východoevropské trhy se vyznačuje vyspělou bezpečnostní výbavou se stabilizačním ESP.

Zejména v zimním období mají některé autobusy problém s udržením požadovaného směru. Ani sebezkušenější řidič nemůže předvídat všechno a ani není schopen zasáhnout do řízení vozidla jako stabilizační systém ESP. Ten dokáže omezit výkon motoru a zabrzdit například jen jediné kolo, aby vznikl točivý moment upravující směr jízdy podle polohy volantu. Do minulého vydání Conecta nebylo možné stabilizační ESP získat, druhé vydání posunulo bezpečnostní úroveň o stupeň výše. Zejména v zimě nebo při vyšší rychlosti v linkové dopravě zvyšuje systém ESP aktivní bezpečnost.

Další nový prvek bezpečnosti modelu Conecto G tvoří sofistikovaná ochrana před zalomením ATC (Articulation Turntable Controller), která je převzatá z nového modelu Citaro. Nejvyšší úhel zalomení činí při plném natočení volantu 54,5 stupňů. Řízení ATC pro jízdní dynamiku rychle a podle potřeby reguluje hydraulické tlumení kloubu, mimo jiné v závislosti na úhlu řízení, úhlu zalomení, rychlosti a zátěži. Ochrana před zalomením využívá mnohé údaje z datové sběrnice CAN.

Jednoduché tlumení kloubu u první generace Conecta vedlo ke sklonu k nedotáčivosti v zatáčkách a ke zvýšenému opotřebení pneumatik přední nápravy. Kloub nového Conecta se v běžném stabilním stavu při jízdě pohybuje téměř volně a je tlumen pouze třením jednotlivých prvků. Schopnost zatáčet, síla potřebná k otáčení volantu a odezva vozidla jsou podobné jako v sólovém vozidle. Malý sklon k nedotáčivosti minimalizuje opotřebení pneumatiky na předních kolech.

Jestliže se kloubový autobus například na kluzké vozovce dostane do nestabilního jízdního stavu, automaticky se podle potřeby nastaví tlumení kloubu. Kloubový autobus se tak v rámci fyzikálních možností velmi rychle stabilizuje, a předejde tak rozkývání nebo dokonce zalomení přívěsu s obávaným zalomením jízdní soupravy. Nový systém ochrany před zalomením ATC se tímto způsobem jako jediný systém regulace svého druhu přibližuje účinku elektronického systému stabilizace ESP. Nové vydání Conecta také obdrželo požární hlásič. Na přání lze získat i hasicí zařízení.

Se zvýšením bezpečnostní výbavy pracující s velkým počtem dat souvisí potřeba zvýšit výkon elektronické soustavy. Proto se nová struktura elektroniky B2E (Bus Electronic/Electric Architecture) zaváděná do autobusů značky Mercedes-Benz dostala rovněž do autobusu Conecto. Je zapotřebí menšího množství kabelů, což ještě zvyšuje odolnost celého systému a snižuje pohotovostní hmotnost autobusu. K dispozici je tak nyní například diagnostický CAN protokol, a i přídavné topení lze rovněž diagnostikovat prostřednictvím sběrnice CAN.

Nová elektronická platforma B2E také umožňuje přemísťování tlačítek ovládacích prvků na přístrojové desce bez nutnosti cokoliv předělávat v kabeláži. Dopravce tak může pracoviště řidiče jednoduše přizpůsobit potřebě aktuálního provozu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)