Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečnost před 50 lety a dnes: Crash test Chevrolet Malibu 2009 a Chevrolet Bel Air 1959

Diskuze (73)
Americká organizace IIHS letos slaví 50 let od svého založení. U této příležitosti provedla nárazovou zkoušku Chevroletu Malibu z roku 2009 a Bel Air z roku 1959, aby ilustrovala, jak za tuto dobu pokročila bezpečnost osobních aut.

Organizaci IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) založily v roce 1959 americké pojišťovny, za účelem vedení a financování programů pro zvýšení bezpečnosti provozu na dálnicích. Působnost IIHS se postupně rozšiřovala, od 70tých let například vede podrobné statistiky následků nehod, od 90tých let provádí nárazové zkoušky.

Na rozdíl od americké vládní agentury NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) se metodika crash testů IIHS podobá evropskému NCAP – čelní náraz probíhá v rychlosti 64 km/h, do deformovatelné bariéry s přesahem 40 %. Podobné byly ostatně podmínky kolize Chevroletu Malibu 2009 a Chevroletu Bel Air 1959.

Na čelní kolizi dvou Chevroletů, které dělí 50 let, IIHS demonstruje, jak se za dobu její existence změnila pasivní bezpečnost osobních aut. Zatímco u nového Malibu zůstává tvar kabiny stabilní a většinu nárazu pohlcuje přední deformační zóna, u Bel Air dochází ke kolapsu celé přední části karoserie až po B sloupek. 50 let staré auto samozřejmě není vybaveno airbagy ani bezpečnostními pásy, riziko smrtelných zranění představuje především deformace střechy, posun palubní desky do interiéru a střet volantu s hlavou řidiče.

Diskuze (73)
Avatar - Ronault.
5. 10. 2009 18:14
Re: AMERICKÍ IDIOTI
Nevšiml jsem si, že by mezi nimi byl rozdíl 50 let.
5. 10. 2009 15:51
Re: brrr
no, budem ti asi musiet verit. bol som si to vonku vyskusat a je to presne ako hovoris >:D
Avatar - chlapecx
5. 10. 2009 14:42
Re: CRASHROLET
taky tomu nevěřím, inu eště že ta "papírová" stodvacítka víc jak 80 po rovině a 40 do kopce nejela:-D jako šlo to taky rozjet nad 100 ale za cenu díry v nádrži a uvařenýho motoru:-)
Avatar - skejpa
5. 10. 2009 13:45
Re: AMERICKÍ IDIOTI
to víš, že máme ;)
5. 10. 2009 11:16
Re: brrr
no, az prilis to zjednodusujes "Nebo je to ještě malinko složitější. Pokud do sebe čelně narazí dvě stejná auta v rychlosti 80km/h, můžeš to brát buďto jako náraz v 80km/h do betonové zdi a nebo to můžeš brát jako náraz ve 160km/h do stojícího! auta." - tu si odporujes. betonova stena ma nulovu kineticku energiu (pretoze stoji). auto iduce 80 km/h ma nenulovu kineticku energiu, bohvie aku presne, ale urcite vyssiu ako stojaca betonova stena. ak berieme teoreticky pripad, ze pri idealnej celnej zrazke dvoch identickych aut dojde k 100% spomaleniu oboch aut, tak na posadku v kazdom aute posobi kineticka energia vlastneho auta (v podobe zotrvacnosti) PLUS kineticka energia z druheho auta (zanedbame deformacne zony, predpinanie pasov atd). v praxi nebude spomalenie 100%, naraz nebude idealne celny, zapracuju deformacne zony a milion inych faktorov (rozdielne hmotnosti napr.), ale vysledna sila posobiaca na tela posadok oboch aut bude vyssia (ak neratame s extremne rozdielnymi hmotnostami aut aka kamion/fabia), ako keby narazili autom do betonovej steny. podla tohoto ma ludove tvrdenie, ze "sily pri celnej zrazke sa znasobia" vacsi zmysel ako tvrdenie ze celna zrazka dvoch aut je to iste ako naraz do steny. aj ked obe su nepresne. no jedine ze by som sa mylil, ale to si nemyslim.