Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bloodhound SSC: Projekt vozu pro překonání rychlosti 1600 km/h nabírá obrátky

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Projekt Bloodhound SSC, za kterým stojí světoví rekordmani Richard Noble a Andy Green, nezůstane jen na papíře. Celý plán spatřil světlo světa v říjnu 2008 a po třinácti měsících jsou jasné základní milníky.

Ač mělo původně auto již letos jezdit, byl alespoň schválen jeho design včetně pohonné jednotky. Tou bude původně avizovaný proudový motor Eurojet EJ200 z letadla Eurofighter Typhoon v kombinaci s raketovým motorem. Raketový motor váží 400 kg a poskytne maximální tah 122 kN. Spolu s proudovým, který dává 90 kN, bude tedy mít celkem 212 kN. Pro představu, tato hodnota představuje ekvivalent 99 360 kW (135 000 k), tedy zhruba jako 180 současných monopostů F1.

Vývojový tým a konstrukční kancelář sídlí v docích v anglickém Bristolu, vede je John Piper. Za rok práce byla zpracována desítka studií. Pro finální verzi byl raketový motor umístěn za proudový. Kokpit rekordního speciálu navrhl sám pilot RAF Andy Green a připomíná, jak jinak, stíhačku. Kola ze speciální hliníkové slitiny vznikla u Lockheed Martin UK, měla by bez problémů udržet na dráze monstrum o hmotnosti 6,5 tuny i při rychlosti 1050 mph (1690 km/h).

Hlavním sponzorem je světoznámý výrobce přísad do paliv STP, mecenášů je ale celkem 170 včetně například Intelu. A to hlavní – pokus o rekord a překonání rychlosti 1000 mph, tedy 1609 km/h, se uskuteční v roce 2011 v jihoafrickém Hakskeen Pan v provincii Northern Cape. Trať musí být nejméně 16 km dlouhá, aby bylo možno vůz bezpečně zastavit, ta jihoafrická měří přes 19 km a je ideálně rovná. Pro připomenutí – světový rekord je průměrnou rychlostí ze dvou jízd, každá musí být odjeta v opačném směru.

Richard Noble i Andy Green mají s překonáváním absolutních rychlostí bohaté zkušenosti. První jmenovaný dosáhl s vozem Thrust 2, poháněným proudovým motorem Rolls-Royce Avon, 4. října 1983 v nevadské poušti Black Rock rychlosti 1019,25 km/h. O čtrnáct let později se vrátil na stejné místo s novým vozem Thrust SSC (Super Sonic Car), v kabině ovšem už seděl Andy Green. Tomu se nejprve 25. září 1997 podařilo překonat Nobleův rekord výkonem 1149,05 km/h.

O tři týdny později, 15. října 1997, dosáhl 1227,73 km/h. Stal se tak prvním mužem a Thrust SSC prvním pozemním vozidlem, kterému se podařilo oficiálně překonat zvukovou bariéru. Pohon zajišťovaly dva proudové motory Rolls-Royce Spey, které původně sloužily v britské verzi amerického stíhacího letounu McDonnell Douglas F-4 Phantom II.

Obě monstra jsou dnes k vidění na stejném místě – v Coventry Transport Museum.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - Loptos
29. 11. 2009 22:38
Re: Tak ako?
Ja myslim ze raketak bude dole
29. 11. 2009 18:44
Re: Sleeper...
O čom...?
Avatar - skejpa
29. 11. 2009 11:08
supr...
supr auto na okresky :P