Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 118d Sport Line – Nejmenší je nejlepší

Diskuze (13)
Ze všech kompaktů má nejstísněnější interiér, ale žádný hatchback se mu jinak nevyrovná.

Freddie a Adam, dva bratři, kteří mají stejné a přesto jiné auto… Reklamy mají ve zvyku přehánět, ale kampaň BMW s nečekanou přesností vystihuje rozdíly mezi dvěma verzemi nové řady 1.

První test byl seznámením s „Freddieho“ stylovým Urban Line, automatickou převodovkou a benzinovým motorem 118i. Na druhou návštěvu v redakční garáži dorazilo BMW v ostřejším provedení Sport Line, s manuální převodovkou a žádanějším turbodieselem, konkrétně 118d.

Rozdíly v designu jsou zcela evidentní. Křiklavé bílé detaily (maska chladiče, lišty v náraznících, případně na přání kryty zrcátek) ustoupily sportovní černé barvě a přidal se výraznější design kol. Nové Jedničce tyto černé prvky vysloveně sluší, stejně jako červený lak. A nutno dodat, že na živo vypadá auto o dost lépe než na fotkách.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Změny uvnitř jsou ještě výraznější. Sport Line vyměnil kontrastní šedo-černé čalounění za černou látku s výrazným rudým prošíváním. Přední sedadla mají navíc zesílené boční vedení a možnost prodloužení sedáku.

Palubní desku oživil hliníkový dekor a červená horizontální linka. Designové přiostření dokresluje nit stejné barvy na koženém potahu volantu a červený proužek uvnitř rychloměru a otáčkoměru.

Ve sportovních sedadlech se sedí na BMW jaksi přirozeněji. Pevně obejmou tělo, a to dobře ladí s těsnějším interiérem i volantem, který má i v nejvzdálenější poloze k řidiči stále blízko. Nenechte se ale zmást, přes střídmější rozměry se do interiéru snadno usadí i nadprůměrně rostlí jedinci.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni Na 17palcových kolech je BMW také jízdně tvrdší, přestože zachovává komfort překonávání nerovností. S většími koly a variabilním řízením (+11.350,- Kč) jde ruku v ruce sportovnější pocit z jízdy. Příplatkové řízení, a nepochybně i pneumatiky s nižším profilovým číslem, zprostředkovávají lepší zpětnou vazbu.

Nostalgické vzpomínky na minulou generaci, spojené se zatracováním té aktuální, proto nejsou nic jiného než pláč nad špatným hrobem. Nová řada 1 je stejně dobrá v zatáčkách, avšak řídí se snadněji. Zlepšení komfortu a lehčí chod řízení jsou nadstavbou ke kvalitám předchůdce. Při sportovní jízdě je novinka stejně schopná jako původní model. Na rozbité silnici může být dokonce rychlejší, a to díky zlepšenému kontaktu kol s vozovkou a výraznější směrové stabilitě dané prodloužením rozvoru.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

TwinPower, co není twin

Dvoulitrový celohliníkový turbodiesel v prostřední verzi 18d o výkonu 105 kW je dobře známou veličinou. Mezigeneračně si polepšil o 20 Nm na výsledných 320 Nm, tato změna je ale jen výsledkem evolučních úprav. Označení TwinPower Turbo na krytu motor se stává už pouhým obchodním označením – 118d ho nese bez toho, aby měla dvoukomorové turbo nebo přeplňování dvěma turby.

Čtyřválec nabízí plynulý zátah z nízkých otáček, který přijde v praxi ke slovu nejčastěji. Následuje silné střední pásmo na vlně maxima točivého momentu a motor dál pokračuje až k opačnému konci otáčkoměru. V případě nutkání se nechá vytočit až daleko do červeného pole k 6000 min-1, i pro rychlou jízdu je ale plně postačující řadit před 4000 min-1.

Navzdory obejmu 2,0 litru, který je v přímém rozporu s aktuálním trendem downsizingu, dosahuje motor velmi slušné spotřeby paliva. Ale tím nemám na mysli hodnoty odečtené při jízdě konstantní rychlostí – 4,2 l/100 km při stovce (otáčky motoru 1700 min-1) a 6,0 l/100 km ve 130 km/h (otáčky motoru 2200 min-1) dnes dosahují mnohá dieselová auta.

Opravdu silnou stránkou je spotřeba v reálném provozu – ve městě jsme jezdili za 5 až 5,5 litru, dálnici D1 se podařilo projet za necelých 6 litrů a mimo město je nižší než pětilitrová spotřeba samozřejmostí. S trochou obezřetnosti se nám podařilo na testovací mimoměstské trase dosáhnout dokonce průměru 3,7 l/100 km, což je méně než udává výrobce.

Zásluhu na tom má samozřejmě vhodně poskládaná převodovka. Ta k jaksi samozřejmé přesnosti kulisy i spojkového pedálu přidává odstupňování, které v reálném provozu dokáže vytěžit ze schopností motoru maximum. Ostatně na šestku při dálniční rychlosti pracuje motor v 2200 min-1, což je tak akorát.

Manuál nedává mnoho důvodů, proč volit automat. Jakkoliv je osmistupňové ZF tím nejlepším, co se u aut v dané cenové relaci nabízí, příplatek za něj znatelně navýší cenu auta. S manuální převodovkou chybu rozhodně neuděláte, zvlášť pokud si BMW nekupujete jen pro jeho vzhled.

bmw testy nizsistredni bmw testy nizsistredni  

Závěr je asi z předchozích odstavců zřejmý. Sportovní dieselová jednička je hezčí a v celkové bilanci o kousek lepší než dříve testovaná benzinová 118i Urban Line. Nová řada 1 je proti konkurentům kultivovaná a přitom jízdně stále dost ostrá, s dieselovým motorem úsporná a díky manuální převodovce lákavá pro nadšené řidiče.

Na trhu neexistuje lepší kompaktní hatchback, než je BMW řady 1. A v případě, že nejste fanatickým zastáncem benzinových motorů, je model 118d asi nejrozumnější volbou.

Kromě několika drobností má totiž vlastně jedinou zásadní nevýhodu: politiku příplatkových výbav, které nenápadně – často tisícovku po tisícovce – navýší konečnou cenu auta klidně i o šestimístnou částku. Ale jak zaznělo posledně, za kvalitu se musí platit a BMW si svoji cenovku dokáže obhájit.

Mimochodem, příště se podíváme na zoubek základnímu modelu – benzinové 116i bez příplatkových výbav.

První cena vozu630.000,- Kč (116i 100 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací698.750,- Kč (118d 105 kW)
Základní cena testovaného vozu698.750,- Kč (118d 105 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků965.500,- Kč (118d 105 kW)

Plusy

  • Ideální vyvážení komfortu a ovladatelnosti
  • Přesné a přiměřeně naposilované řízení
  • Nízká spotřeba paliva v reálném provozu
  • Dobrý výhled všemi směry
  • Pestrý výběr různých verzí a barevných kombinací
  • Jediný vůz v segmentu s pohonem zadních kol

Minusy

  • Vyšší základní cena, příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
  • Zbytečně složité ovládání základní verze iDrive
  • Slabší výkon audia
  • Lacině působící manuální nastavení sedadel

Diskuze (13)
BMW 118d Sport Line
Cena základní sestavy 698 750 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, stabilizační systém, 16palcová ocelová kola, elektrický posilovač řízení, Auto Start/Stop, tlačítko Driving experience včetné módu Eco Pro, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, centrální zamykání, rádio BMW Business CD a další. Kč
Cena testované sestavy 965 500 Kč
Výbava testované sestavy Sport Line (47.900,-) - čalounění látka černá/červená, sportovní sedadla, sportovní kožený volant, 16palcová kola z lehké slitiny, vnitřní obložení leskle černé; vnitřní dekor broušený hliník (4.800,-), 17palcová kola (22.700,-), BMW Individual – černé lesklé okenní lišty (6.300,-), BMW Individual – černé čalounění stropu (5.300,-), variabilní sportovní řízení (11.350,-), zatmavená zadní okna (8.825,-), velurové koberečky (2.525,-), zrcátka s automatickým zatmavením (13.875,-), průchozí nakládací systém (6.550,-), odkládací paket a 12V zásuvka (3.775,-), vyhřívání předních sedadel (8.325,-), parkovací senzory PDC vpředu i vzadu (18.900,-), parkovací asistent pro samočinné podélné parkování (8.825,-), mlhová světla (5.300,-), dešťový a světelný senzor (3.275,-), bi-xenonové světlomety (23.700,-), automatická klimatizace (17.600,-), tempomat (11.600,-), světlený paket (5.800,-), rádio BMW Professional (10.075,-), Bluetooth a USB (12.600,-), rozšířené možnosti pro hudební přehrávač v mobilním telefonu (2.525,-), displej s rozšířenými možnostmi zobrazení (4.275,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 105 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 3.8 / 4.4
Emise CO2: 115
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 360 / 1200
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 380
Rozměr pneu: 205/50 R17
BMW 118d Sport Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4324
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1569
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 455
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 675
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 1. 2012 13:52
Re: Mistrovská nedokonalost
V době nadvlády nafty v Le Mans už může být za jistých okolností naftový motor nazván i sportovním ;-)
Ale hlavně sport není o dlouhým táhlým (kopci), ale o těch zatáčkách před, na a za ním. ;-)
Avatar - Lukáš Vaverka (Auto.cz)
12. 1. 2012 13:47
Re: Mistrovská nedokonalost
A on ten nový benzinový motor nemá o mnoho "sportovnější" charakter než diesel. Vychází to najevo právě nyní, kdy konečně testujeme benzinovou jedničku s manuálem.
IMO (to je spíš k předchozím příspěvkům) v takovém autě ani není při daných výkonech příliš potřeba, aby motor nějak vybízel k dynamické jízdě. Se sport paketem to prostě vypadá dobře a dobře sedí na silnici, na nějakou sportovní jízdu se bude myslet u budoucích silnějších motorů. U současných verzí řady 1 má jít hlavně o příjemného služebníka na denní jízdy, se kterým je zábava jezdit.
12. 1. 2012 13:42
Re: Mistrovská nedokonalost
No vidíš a já se nemůžu zbavit dojmu, že nejlepší soud každej udělá po jízdě. Nejel jsem novou generaci, jen v ní seděl a kvitoval konečně důstojný interiér, naproti tomu jsem se 118d a 120d loni a předloni něco najel, takže dokážu pochopit i ten přídomek sport.
Tady jde spíš o soubor vlastností a designové doplňky opravňující výrobce k příplatku, přesto to auto funguje lépe a sportovněji než cokoliv ve třídě (pokud není jedinou charakteristikou slova sport do 7000rpm vytočený motor se zpěvnou melodií).
12. 1. 2012 13:07
Re: Mistrovská nedokonalost
tak to je spíš věcí zákazníků.... pokud to kupují, proč jim to nedat.... ;-)
12. 1. 2012 13:03
Re: Mistrovská nedokonalost
Charakter motoru je zřejmý částečně už z článku.