Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 2002 Turbo: Pradědeček divize M je jedním z nejdivočejších, nejhezčích a nejpozoruhodnějších BMW v historii

Vladimír Kadera
Diskuze (0)

Prší tak silně, že pomalu není vidět na cestu. A když už na chvíli přestane, pustí se do vás vlezlá zima, kterou cítíte až do konečků prstů. Předpověď hlásí, že se to do zítřejšího rána určitě nejlepší. A my tu máme BMW 2002 Turbo s výkonem 170 koní.

Silnice je tmavá a leskne se jako zrcadlo. Nebe vypadá jako nekonečné a nepropustné mléko. Dnes se zcela určitě jezdit nebude, a to hned ze dvou důvodů. Ten první je, že se turbodmychadlo KKK rádo dlouho nadechuje, aby pak zatáhlo řidiče za ramena a velkou silou vyhodilo vpřed, což v kombinaci se zadním pohonem a mokrou silnicí není nejlepší nápad. Druhý důvod je, že těchto aut v tomto stavu už moc nezbylo, takže společně s pracovníkem ve sbírce aut stahujeme krovky a raději se zamýšlíme, jak takto ikonické auto vůbec vzniklo. Řeč je samozřejmě o BMW 2002 Turbo a jak už vidíte na fotografiích, měli jsme k dispozici i pomocníka pro porovnání, výchozí běžnou verzi 2002, mimo jiné první auto Jaye Kaye, frontmana britské funkové kapely Jamiroquai. Jeden kousek měl i Bob Marley. Neuškodí tak, když si zavzpomínáme, jakou cestu BMW 2002 ušlo, respektive jak se z na prvního pohled obyčejného auta stala ikona, která časem vykrystalizovala až do pradědečka modelů M.

Odraz ode dna

Po druhé světové válce zbyly ze značky BMW v podstatě jen trosky. Technické výkresy byly z velké části zkonfiskovány Sovětským svazem a samotné továrny téměř zničeny. Za železnou oponou se však automobilka začala pomalu sbírat a vyráběla náhradní díly na auta a motocykly. Nebyl to však jediný výrobní artikl, vznikaly zde i hrnce a pánve. Vzhledem k nepříznivé ekonomické situaci se pak proslýchalo, že zaměstnanci byli často placeni pouze těmito výrobky, které sami dělali. Výroba osobních aut byla obnovena až v roce 1952, začalo se velkým sedanem 501. Později začala výroba i sportovního modelu 507, jednoho z nejkrásnějších německých aut. Evropa se však stále sbírala z války a velká auta nikdo moc nekupoval. BMW ani nebylo moc platné, že bylo ve výrobě takových aut dobré a mělo zkušenosti. Chtělo to změnu a zalepit finanční ztráty alespoň nějakými zisky. Zde se mimochodem začala odehrávat kapitola licenční výroby malého vozítka Isetta. Výroba luxusních aut s velkými motory, malých aut s motory z motocyklů a samotných motocyklů ještě nějakou dobu pokračovala. Změna přišla až v roce 1961, kdy se na frankfurtském autosalonu představil typ 1500.

Nový začátek

Neue Klasse, tedy nová třída. S takovým označením se BMW vrátilo do role kompaktnějších vozů s motory do objemu dvou litrů. A že to byl velký návrat. Prototyp sedanu přinesl designový jazyk s novými poznávacími znaky, jako byl prolis na boku karoserie v úrovni klik dveří. Pod kapotou byla patnáctistovka se čtyřmi válci v řadě o výkonu 80 koní. Ve výrobě tento model poté následovala osmnáctistovka s výkonem 90 koní a pak i tři sportovní verze. BMW bylo opět ve hře.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vladimír Kadera
Diskuze (0)

Doporučujeme