BMW 3,0 TwinPower Turbo: Nový motor pro 535i GT
Nový motor má kód N55 a je evolucí známého N54, tedy třílitru s dvojicí turbodmychadel, který se prodává pod obchodním označením 35i a našel uplatnění prakticky napříč celým modelovým spektrem mnichovské automobilky. Poprvé kombinuje přeplňování s přímým vstřikováním a se systémem Valvetronic.
Turbodmychadlo twin-scroll už u BMW použili u čtyřválců, nasazení u benzinového šestiválce se dočkalo poprvé nyní. Tato technologie přeplňování dosahuje nízkých zpětných tlaků ve výfukovém potrubí, což má za následek rychlejší roztáčení lopatek turbodmychadla, a to i v nízkých otáčkách. Výsledkem je maximum točivého momentu 400 Nm dosažené na benzinový motor v nevídaných 1200 min-1.
Doplňuje ho přímé vstřikování High Precision Injenction s tryskami vstřikovačů směřujícími doprostřed spalovacích komor, hned vedle zapalovací svíčky. Toto umístění zajišťuje nejlepší možné prohoření palivové směsi. Pracovní tlak 200 bar zajišťuje přesný průběh vstřikování a čistý spalovací proces. Navíc je směs benzinu a vzduchu ohřáta na menší teplotu a motor tak může pracovat s vyšším kompresním poměrem, než by bylo možné v případě běžného vstřikování do sacích kanálů.
Systém Valvetronic se poprvé objevuje v přeplňovaném motoru, do svých atmosférických jednotek ho už ale BMW používá. Podstatou je nijak neomezené nastavení a řízení zdvihu sacích ventilů, které tak nahrazují funkci škrticí klapky. Množství nasávaného vzduchu tedy řídí samotný motor a ne vnější součástka, čímž se snižují ztráty vznikající na straně sání. Přínosem je také nižší podtlak při nižším zatížení – 50 místo 800 milibar.
Výkon 225 kW při 5800 min-1 zůstal nezměněn, motor je ovšem o 4 kg lehčí. Nová 535i Gran Turismo s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,5 s, kombinovaná spotřeba je 8,9 l/100 km. Standardem v případě tohoto modelu je osmistupňová automatická převodovka.
PŘEDSTAVUJEME BMW 5 Gran Turismo - Nová pětka nově |