Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 525d xDrive – Klamný cíl

Ondřej Láník
Diskuze (101)
I když mělo BMW 525d v aktuální generaci roli nejslabšího šestiválce, po dvou letech je vše jinak.

Od premiéry aktuální pětkové řady uplynuly teprve 2 roky, ale za tu dobu se už stačila obměnit velká část motorové nabídky. Kdo se ještě nedávno považoval za znalce v oboru „motory z Mnichova“, ten dnes musí hodně tápat. Atmosférické motory prakticky zmizely, šestiválců ubylo, čtyřválců naopak výrazně přibylo, a to nejsme zdaleka na konci cesty…

Zmenšovat, zmenšovat, zmenšovat – heslo motorářů, na které slyší všichni manažeři zodpovědní za snižování flotilových průměrů spotřeb, se v posledních letech naplno uplatňuje i u BMW. Nejnovějším počinem je v tomto směru nový naftový čtyřválec, který od podzimu 2011 nahradil přiškrcený šestiválec v modelu 525d. Aby byla specifikace pro českého zájemce blíže ideálu, zaškrtli u BMW položku pohon všech kol a celek okořenili M paketem. Před námi tak stojí čtyřválcové BMW s cenou půldruhého milionu korun.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

Ambiciózní čtyřválec, který nahrazuje dosavadní klasické šestiválcové řešení, je pokračováním dvojitě přeplňovaných motorů 23d. Malé turbodmychadlo má proměnné nastavení rozvaděcích lopatek, které reguluje nástup motoru v nízkých otáčkách. Později se připojuje také plnicí tlak většího turbodmychadla. Celé to funguje plynule, bez náznaku slabých míst v celém otáčkovém spektru.

BMW není jedinou značkou, která se pustila do podobných čtyřválcových experimentů v luxusních modelech. Vždyť s konkurenčním výkonným čtyřválcem Mercedesu máme bohaté zkušenosti ve třídě ES. Jeho 150 kW a 500 Nm zvládá BMW překonat pouze částečně. Tabulka technických dat slibuje 160 kW, tedy více než umí nabídnout Mercedes i původní přiškrcený řadový šestiválec.

Točivý moment nového čtyřválce z Mnichova šplhá ke 450 Nm v pásmu 1500 až 2500 min-1, zatímco ve Stuttgartu dostali z 2,1litru 500 Nm mezi 1600 a 1800 min-1. Působivé je porovnání s momentovým maximem původního šestiválce: 450 Nm bylo k dispozici jen mezi 1750 a 2500 min-1.

Tolik teorie. Praxe začíná podobně jako u čtyřválcových Mercedesů poněkud prozaicky. Zvuk studeného motoru se tlumicí materiály snaží maskovat seč můžou, ale čtyři válce jsou jednoduše menší počet než šest, a tak při volnoběhu není o zdroji mohutné síly pochyb. Dokonce i vibrace pronikají k posádce o něco víc, než byste od ne právě levného sedanu vyšší střední třídy čekali. V porovnání s Mercedesem je motor v BMW přeci jen o něco lépe utlumen.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni Abychom obavy o osud ambiciózní motorizace rozptýlili hned na začátku, jsou to vše jen první dojmy, které se s prvními stovkami metrů rychle mění. Dvojitě přeplňovaný dvoulitr nastupuje plynule a důrazně už těsně nad volnoběhem, skvělým parťákem mu je špičkový osmistupňový automat, který z relativně úzkého pásma momentového maxima umí vytěžit naprosto vše. Řazení probíhá velmi rychle, manévry v kolonách a při pojížďkách ve městě jsou tak komfortní, jak se od prémiového sedanu očekává. Zaznamenali jsme ale taky váhání automatu při podřazování v režimu kick-down. Zejména pokud máte zvolen režim Comfort, hledání správného rychlostního stupně chvíli trvá.

Mimo město se 4,9 m dlouhý sedan cítí jako ryba ve vodě. Negativa čtyřválce jsou ta tam! Je nadprůměrně silný, auto je ale proti šestiválci o 70 kg lehčí. Motor bez odříkání točí i víc než 5000 min-1, ale na rozdíl od většiny konkurentů se ochotně podílí na sportovním naturelu nejen těsně nad volnoběhem, ale i mezi 4000 a 5000 min-1.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

Pohon všech kol, ale zejména špičkové naladění podvozku dávají rychle zapomenout na přerostlé rozměry i pohotovostní hmotnost přes 1700 kg. Toto auto se řídí snadno a příjemně, navzdory sportovnímu podvozku a 18palcovým kolům posádka netrpí nepohodlím ani na méně kvalitní silnici.

Spotřeba, kvůli které se celá operace změny motorické identity odehrála, se drží při zemi. Dlouhodobý průměr se sice při využívání dynamiky přehoupne přes 9 l/100 km, ale tempomatový průměr 130 km/h se projeví odběrem 6,8 l/100 km, stovka pak 5,5 l/100 km. Obě hodnoty jsou nižší než v případě nedávno testovaného Mercedesu E 250 CDI 4 Matic v provedení kombi, ale překvapivě blízké šestiválci v kombi BMW 530d xDrive.

Kde jsou tedy ony úspory? Tou nejpodstatnější je nakonec cena čtyřválce, momentálně nižší asi o 130 tisíc Kč, ve srovnání s šestiválcem.

bmw testy vyssistredni bmw testy vyssistredni

TEST BMW 530d Touring – Rodinný (proto)typ

TEST BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix

TR>

První cena vozu1.000.000,- Kč (520i 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW)
Základní cena testovaného vozu1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

1.460.400,- Kč (525d xDrive 160 kW)

Plusy

  • Silný motor, který funguje v nízkých i vysokých otáčkách
  • Rychlá, ale současně komfortní automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Strmé a přesné řízení

Minusy

  • Zvuk a vibrace studeného motoru při volnoběhu
  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Pod předními sedadly není místo pro nárty cestujících vzadu
  • Nepřehledná karoserie, velké mrtvé vzdálenosti vpředu i vzadu

Ondřej Láník
Diskuze (101)
BMW 525d xDrive
Cena základní sestavy 1 267 500 Kč
Výbava základní sestavy BMW Service Inclusive – 5 let / 100.000 km, zahrnuje údržbové a servisní práce, aktivní opěrky hlavy vpředu, dynamická kontrola stability (DSC), včetně asistenta tažného zařízení, ABS a brzdového asistenta, airbagy pro řidiče a spolujezdce, přední a zadní hlavové airbagy, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, varovný trojúhelník a lékárnička, 17" kola z lehké slitiny "V-spoke 236" 8 J x 17 / pneumatiky 225/55 R17, zadní brzdové kotouče s vnitřním odvětráváním, přední brzdové kotouče odvětrávané, zavěšení přední nápravy – dvojitá příčná ramena, zavěšení zadní nápravy – víceprvková náprava Integral-V, parkovací brzda s funkcí "Automatic hold", Servotronic, rekuperace kinetické energie, tempomat s brzdnou funkcí, uvítací osvětlení, funkce zpožděného zhasnutí světlometů "Follow-me-home", mlhová světla, dynamická brzdová světla, dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, standardní sedadla řidiče a spolujezdce, elektrické nastavení výšky sedáku a sklonu opěradla, manuální nastavení podélné polohy sedáku, sklonu sedáku a výšky opěrky hlavy, tříramenný multifunkční kožený volant, manuálně výškově a podélně nastavitelný sloupek volantu, 2zónová automatická klimatizace, loketní opěrka vpředu a vzadu, integrovaná do obložení dveří, asferická, elektricky nastavitelná, vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, tlačítko centrálního zamykání, ovladač iDrive na středové konzole, 7 tlačítek pro přímou volbu (RADIO, CD, TEL, MAP, MENU, OPTION, BACK), nástupní osvětlení vpředu, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna, držáky nápojů vpředu (2x) a vzadu (2x), osvětlení interiéru, tlačítko Start / Stop pro automatické startování a vypínání motoru, startování motoru bez použití klíče, vyhřívané trysky ostřikovačů, sada nářadí, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, upevňovací oka v zavazadlovém prostoru, sluneční clony s držákem lístků, osvětlené make-up zrcátko, připojení AUX-In, rádio BMW Professional, palubní počítač, indikátor servisního intervalu, 8 programovatelných tlačítek pro oblíbené funkce, stereo systém se šesti reproduktory: 2 středové v obložení předních dveří, 2 středové za zadními sedadly, 2 centrální basové pod sedadly řidiče a spolujezdce, integrovaný manuál, automatická převodovka, funkce Auto Start Stop, pneumatiky Runflat. Kč
Cena testované sestavy 1 460 400 Kč
Výbava testované sestavy M Sportovní paket (+124.800,-Kč) - obsahuje čalounění sedadel Alcantara Anthracite, 18" M kola z lehké slitiny "Double-spoke 350 M", s kombinovanými pneumatikami, sportovní sedadla řidiče a spolujezdce, hliníkové prvky obložení interiéru v provedení "Aluminium Hexagon", M Sportovní kožený volant, M Aerodynamický paket, BMW Individual "High-gloss Shadow Line", BMW Individual čalounění stropu v barvě antracitu, mlhová světla, prahové lišty s označením M, M opěrka levé nohy, koncovka výfuku v provedení "Dark Chrome", Advantage paket (68.100,-Kč) obsahuje následující příplatkvou výbavu: vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, vak na lyže, průchozí nakládací systém, vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce, ostřikovače světlometů, přední a zadní parkovací asistent (PDC), bi-xenonové světlomety, 2zónová automatická klimatizace s rozšířenými funkcemi, aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.8 / 5.3
Emise CO2: 140
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1720 / 600
Rozměr pneu: 245/45 R18
BMW 525d xDrive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4899
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1464
d) rozvor (mm): 2968
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 68
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - flyboyeda
23. 3. 2013 11:38
Hezké BMW
konečně
18. 1. 2012 19:17
Re: Otázka
Jasne, je rozdil jezdit po meste a na "dalku".
18. 1. 2012 19:16
Re: Otázka
Jako taxikar jsem najel kolem 60 rocne, jednou i 80, ale to jsem v aute i spal (sam). Nicmene taxikem jsem jezdil hlavne ve meste, takze to bylo casove narocnejsi.
Ted uz je to slabsi - autem tak asi 30 tisic rocne, na motorce lehce pres 15 a 3 tisice...na...eeee...kole :-)
18. 1. 2012 14:39
Re: Otázka
Oni ho neodhluční míň než konkurence, protože konkurence má stejnou strategii. Osobně jsem jel v C 250 CDI coupe, S 250 CDI i E 250 CDI a éčko je na tom citelně nejhůř. Při parametrech motoru 250 CDI musí mít firma nějakou marketingovou strategii, jak přimět významnou část zákazníků koupit si šestiválec. Například tam můžou montovat citelně horší převodovku (u MB donedávna realita), nebo kvalitativní parametry vozů s 4 a 6tiválcem musí rozrůznit jinak, například odhlučněním, nebo výbavou (např. u MB nedostupný Airmatic). Nabízet suboptimální produkty je běžná marketingová strategie, viz např. diskuse o Škodovce v rámci koncernu VW. Stejné fígle lze vysledovat u počítačů, mobilních telefonů a dalšího zboží. Pokud jste si toho dosud nevšiml, tak máte buď pozoruhodný nedostatek pozorovacího talentu, nebo jste posledních dvacet let trávil ve vězení nebo na stáži v Korejské lidově demokratické republice.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
18. 1. 2012 12:41
Re: Otázka
Já ti rozumím. K pořizovací ceně bych to moc nemotal. Tyhle auta se kupují často jako služební nebo jako soukromá a příspěvkem od zaměstnavatele. Taky se to platí úvěrem, takže tě 50K ve výbavě nebo pořizovací ceně až tak nebolí, když to řeknu blbě, ale 50K ročně dát nebo nedát za provoz, to je ten rozdíl.
Souhlas, já bych taky rád upřednostňoval vždy benzín, ale ročně ty náklady za PHM skáčou hodně a při vysoké nájezdu už to jsou velké částky a ty nejsou zanedbatelné.