BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix

BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix

 
 

Instalace pohonu všech kol dělá z BMW 5 GT zcela univerzální auto.

S řadou 5 Gran Turismo přineslo BMW odpověď na specifickou kombinaci požadavků zájemců o prémiové automobily. Především je to stále BMW – nese modrobílé logo a designové markanty mnichovské značky, se kterými se neodmyslitelně pojí sportovní image.

Podstatná je i skutečnost, že řada 5 GT je stále autem vyšší střední třídy – tedy společensky korektního tržního zařazení, kdy nemusíte být ministr nebo ředitel banky, abyste v očích některých kolemjdoucích a kolemjedoucích nevypadali v takovém autě nepatřičně. Pětkové GT ale přitom dost okatě dává najevo svojí příbuznost s řadou 7: je dlouhé 5 metrů, váží 2 tuny, má třímetrový rozvor a skoro stejný interiér jako Sedmička.

Navíc zvláštní mix funkčních prvků, kdy se 5 GT ocitá v pomyslném pětiúhelníku mezi karoseriemi typu limuzína, sedan vyšší střední třídy, kombi, SUV a z jistého úhlu pohledu i MPV, zřejmě funguje – konkrétně na českém trhu představuje GT víc než třetinu letošních prodejů řady 5. A to navzdory omezené nabídce nejprve tří, nyní již čtyř motorů (nový sedan řady 5 má přitom na výběr osm motorizací).

obrázek [600 x 291]  

Zpočátku byl jediným dostupným turbodieselem 530d GT, který v únoru prošel redakčním testem. Na jaře se v ceníku objevil dvakrát přeplňovaný 535d a po roce od premiéry letos v září přichází pohonné ústrojí, které je snem typického evropského motoristy – nejsilnější turbodiesel s pohonem všech kol, jmenovitě 535d xDrive (více v článku BMW: Pohon všech kol xDrive i pro 5 GT a 740d). K testu dorazil v závěru podzimu, ještě před příchodem prvního sněhu.

Test: BMW 530d Gran Turismo - Starost z jízdy (02/2010)

Twin turbo s xDrive – univerzální kombinace

Řadový šestiválec se dvěma různě velkými turbodmychadly má povzbudivé parametry: výkon 220 kW při 4400 min-1 a hlavně točivý moment 600 Nm mezi 1500 až 2500 min-1. Hodnoty jsou to slibné a na objem 3,0 litru velmi dobré – podobnými parametry se ještě před pár lety chlubil osmiválcový turbodiesel BMW. Na druhou stranu je ale potřeba mít na paměti, že 5 GT je o 95 mm vyšší než výchozí sedan, má o 9 % větší čelní plochu a v případě verze 535d xDrive musí rozpohybovat alespoň 2110 kg. Jsou tedy na něj kladeny nároky spíš na úrovni SUV X5 než konvenční řady 5.

Dvojitě přeplňovaný šestiválec se proto posouvá blíž k roli důstojné motorizace, která nabízí přijatelný kompromis všech podstatných vlastností. Jeho žízeň po naftě je přiměřeně střídmá a odpovídá našim očekáváním, výkon je pro běžnou i dynamičtější jízdu dostatečný (kdo chce s gétéčkem „závodit“, měl by se raději zamyslet nad volbou 550i) a o nějakých ústupcích z hlediska uživatelského komfortu nemůže být vůbec řeč.

Zvukový projev zvenčí není úplně ideální, v kabině ale motor není prakticky vůbec slyšet ani cítit. Co je ještě důležitější, konstruktéři potlačili negativní projevy přeplňování tak dokonale, že je řidič ani v kombinaci s 2,1 tuny těžkým autem nepocítí. Motor se sbírá hladce téměř lineárně už od volnoběhu. V podmínkách běžného provozu není důvod ho vytáčet nad 2500 min-1, a to ani při akceleraci.

obrázek [600 x 312]  

Podívat se do maxima výkonu 220 kW v relativně vysokých 4400 min-1 není samozřejmě žádný problém a ručička otáčkoměru dokáže bez zaváhání vyletět až k pětce. Takové zacházení ale (u dieselového motoru vcelku logicky) žádnou radost z jízdy nepřináší. Vyšší otáčky v praxi najdou uplatnění jen při brzdění motorem s manuálně zařazeným převodem, například v dlouhých klesáních na úzkých silničkách Vizovické vrchoviny.

Osmistupňová převodovka s motorem spolupracuje ukázkově. Osm převodů poskládaných krátce za sebou znamená, že při klidné jízdě v rámci zákonných limitů nemusíte vůbec překročit 2000 min-1. K tomu dojde nanejvýš při rozjezdu, kdy převodovka drží nižší převod zařazený delší dobu, než by snad musela. Hlavní důsledek tohoto nastavení je zřejmý – nižší otáčky znamenají nižší spotřebu paliva, kdy na to motor výkonově stačí.

Přesto ale jsou oficiální údaje jen marným příslibem. Zpočátku se naše spotřeba při běžné jízdě, s občasným krátkým využitím potenciálu motoru, pohybovala nad deseti litry. Poté, co se počet ujetých kilometrů přehoupl přes 4000, najednou skokově o litr klesla (toto BMW není prvním autem, u kterého jsme se s něčím takovým setkali). Přesto jsou zjištěné hodnoty při jízdě konstantní rychlostí vzdálené údajům z katalogu.

obrázek [300 x 248] Při 100 km/h točí motor na osmičku minimalistických 1400 min-1 a za to žádá 7,2 l/100 km – odběr odpovídající udávané kombinované spotřebě. Dálniční stotřicítka zvýší otáčky motoru na 1850 min-1 a spotřeba paliva poskočí na 7,7 l/100 km. V podmínkách české tepny D1 není problém se vejít do 9 litrů, při klidné jízdě po silnicích 1. třídy do 8 l/100 km. Nejvíce 535d GT překvapila ve městě, i tam lze při opatrném zacházení s plynovým pedálem docílit jednociferné spotřeby.

Udávaná maximální rychlost 250 km/h se také zdá být jen nadějí. Naše 535d GT se na dálnici s vypětím všech sil dokázala přehoupnout přes tachometrových 240. Podobné rychlosti ale Gétéčku ani moc nesedí – o směrovou stabilitu není nouze, vyšší stavba karoserie a řízení osekané o podstatnou část zpětné vazby ale nedává řidiči velkou jistotu. Jako optimální cestovní maximum se proto zdá být rozpětí 160 až 180 km/h, kdy se motor nenuceně převaluje v zóně maxima točivého momentu a aerodynamický hluk se drží na přijatelné míře.

obrázek [600 x 343]  

Pohon všech kol bude určitě pro mnoho zájemců o 5 GT samozřejmou volbou. V době testu ještě Česku nevládlo zimní počasí, a tak nemůžeme zhodnotit jeho přínos pro jízdu zasněženými silnicemi. Bahnitou polní cestu ale 535d xDrive GT projela bez zaváhání. Na suché vozovce xDrive napomáhá stabilizovat auto při výjezdu ze zatáčky, což majitelé 5 GT jistě ocení, zatímco mírná těžkopádnost při samotném průjezdu je díky zásahům elektroniky nejspíš trápit nebude.

Vzhledem ke konstrukci, pohotovostní hmotnosti a dalším parametrům asi nepřekvapí, že 535d xDrive GT má občasné sklony k nedotáčivosti. Stabilizační systém je nekrotí hned v začátku: jakoby elektronika chtěla řidiči ukázat, kde leží limity schopností auta, a dát mu nejprve příležitost se s danou situací sám vypořádat. Rodící se výlet do protisměru pravotočivé zatáčky nakonec rázně ukončí přenesením podstatné části momentu na vnější zadní kolo, které Gétéčko usměrní dle přání řidiče.

Zároveň, jako každé BMW, se 5 GT nebrání přetáčivým smykům. Těžké cestovní BMW ale potřebuje pro rozhození zadní nápravy poměrně velkou rychlost nebo alespoň prudkou akceleraci, dlouhý rozvor a vysoká hmotnost společně s pohonem všech kol zase vyžadují určitý manévrovací prostor. Nakonec asi každý dojde k tomu, že zkusit to šlo, ale GT je cestovní auto a na podobné radovánky mají v Mnichově jiné modely.

obrázek [600 x 295]  

Naladění a jízdní projev podvozku asi ze všeho nejvíc připomíná Porsche Panamera. BMW je samozřejmě o něco pohodlnější, má vyšší posaz a odtažitější řízení. Způsob, jakým 5 GT ovládá, se ale až nápadně podobá cestovnímu Porsche. BMW dokáže ve sportovním režimu podvozku vyměnit houpavost za jistotu a předvídatelnost. Zpětná vazba od řízení i náprav je poněkud odtažitá (tím se do značné míry vyznačuje i ono téměř dvoutunové Porsche), to se ale v poslední době stává i u BMW standardem.

Závěr

Podstata tohoto specifického modelu se skrývá v tom, že Mnichovští vyšli z představy onoho typického BMW, k tomu přidali komfortní podvozek a přebytek vnitřního prostoru. Vzniklo tak auto, které není ani nekonečně pohodlnou limuzínou, ani nástrojem pro radost z jízdy. Mix slušných jízdních vlastností a užitné hodnoty představuje řešení pro ty, kdo chtějí BMW, ale žádný z tradičních modelů je neoslovuje.

Řada 5 GT může také dobře posloužit těm, kdo nechtějí nebo si nemohou dovolit jezdit Sedmičkou. Design je podobný, technika prakticky totožná a cenový rozdíl při stejné výbavě zhruba 200 tisíc ve prospěch Gétéčka. Takto se dá i vyčíslit rozdíl mezi oběma modely: 5 GT je velmi dobré auto, ale klasická limuzína řady 7 je ještě asi o 200 tisíc lepší.

V případě 5 GT se ale jedná především o módní záležitost, která využívá oblibu vyšší stavby karoserie a pohonu všech kol u SUV a spojuje ji se sílícím trendem čtyřdveřových kupé. Konkurent řady 5 Gran Turismo je asi jediný: Mercedes-Benz třídy R. 5 GT se ale ve všem mnohem víc podobá luxusnímu osobnímu autu a nabízí podstatně agilnější podvozek. 535d je pak u něj optimální motorizací pro nasazení na dálnici i ve městě. Řada 5 GT se stává s touto motorizací univerzálním BMW, které obstojně a na úrovni uspokojí všechny uživatelské požadavky.

bmw.auto.cz: vše o značce BMW

První cena vozu1.467.700,- Kč (530d Gran Turismo)
První cena vozu s testovanou motorizací1.626.300,- Kč (535d Gran Turismo)
Základní cena testovaného vozu1.695.200,- Kč (535d xDrive Gran Turismo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.426.285,- Kč (535d xDrive Gran Turismo)

Plusy

  • Vysoká kvalita zpracování interiéru
  • Velkývnitřní prostor
  • Kultivovaný naftový motor
  • Rychlé a hladké řazení převodovky
  • Vzhledem k velikosti a hmotnosti nadprůměrná ovladatelnost
  • Kombinace komfortu odpružení a dynamických jízdních vlastností
  • Dobrý přístup do zavazadlového prostoru
  • Intuitivní ovládání iDrive, kvalitní zvuk HiFi systému
  • Dostatečně dimenzované brzdy

Minusy

  • Aerodynamický hluk od bezrámových oken
  • Přenos rázů od kol do karoserie na větších nerovnostech
  • Potlačená zpětná vazba od kol
  • Obtížné parkování při standardních rozměrech parkovacího místa
  • Diskutabilní proporce a design zadní části karoserie
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 535d xDrive GT

Cena v základní výbavě: 1 695 200 Kč Cena v testované výbavě: 2 426 285 Kč

Základní výbava:BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, šest airbagů, stabilizační systém a DTC, kola z lehké slitiny 18palcová, pneumatiky Runflat, látkové čalounění, dekor interiéru Satine Silver matt, prahové lišty, parkovací brzda s funkcí Automatic Hold, pneumatické odpružení zadní nápravy se samočinnou regulací světlé výšky, tempomat, zadní parkovací senzory, LED světla pro denní svícení, funkce follow-me-home, mlhová světla, multifunkční kožený volant, zadní lavice třímístná dělená v poměru 40:20:40, čtyřzónová automatická klimatizace, ovladač iDrive, rádio BMW Professional, startování tlačítkem, palubní počítač a další

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (26.923,- Kč), kůže Dakota (55.235,- Kč), dekor dřevo Esche Maser (16.213,- Kč), čalounění stropu BMW individua antracit (10.436,- Kč), Adaptive Drive – elektrické nastavení tuhosti tlumičů a aktivní stabilizátory Dynamic Drive (82.431,- Kč), 19palcová kola z lehké slitiny (56.325,- Kč), sportovní kožený volant (3.842,- Kč), alarm (13.189,- Kč), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (18.966,- Kč), automatické zavírání dveří Soft Close (17.576,- Kč), zadní kamera (11.554,- Kč), samostmívací zrcátka (15.123,- Kč), komfortní sedadla vpředu, elektricky nastavitelná (62.102,- Kč), vyhřívání předních sedadel (10.436,- Kč), vyhřívání zadních sedadel (10.436,- Kč), ambientní osvětlení (7.684,- Kč), vak na lyže a snowboard (4.659,- Kč), ostřikovače světlometů (7.412,- Kč), bi-xenonové světlomety (25.560,- Kč), asistent dálkových světel (4.114,- Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu (9.346,- Kč), boční kamery Side View a funkce Top View (19.238,- Kč), navigační systém Professional (68.969,- Kč), Head-Up Display (38.204,- Kč), BMW Internet (2.752,- Kč), Bluetooth (17.576,- Kč), HiFi systém (16.213,- Kč), USB Audio (8.256,- Kč), Speed Limit info (8.801,- Kč)

Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím Zeman vyprovodil Babiše slovy chvály: Vykonal práci jako nikdo předtím

Prezident Miloš Zeman jmenoval do čela ministerstva…

Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd Šéf lidovců Bělobrádek zavítá na sudetoněmecký sjezd

Český vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek se…

Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně

Menší zájem o šperky projevili turisté a domácí…

 

Štítky SUV BMW Testy Crossover

Technické údaje
Motor BMW 535d xDrive GT
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.1 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 1700
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2110 / 600
Rozměr pneu:245/45 R19, 275/40 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4998
b) šířka (mm): 1901
c) výška (mm): 1559
d) rozvor (mm): 3070
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1654
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1051
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):991
k) šířka vpředu (mm): 1506
l) šířka vzadu (mm): 1486
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 535d xDrive GT
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,85
 

Přidat názorDiskuse: BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy! Podívejte se, jak vznikají kamufláže pro testovací prototypy!

Vypadá to jako úplná hračka, ale i maskování vývojového…

BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu BMW M5 Competition Edition: 600 koní pro 200 šťastlivců za 3,5 milionu

V závěru výroby současné generace BMW řady 5 přichází…

 



 
Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Konkurent Karoqa zatím nabízí dva motory

Nový Jeep Compass odhaluje české ceny. Zatím nabízí dva motory

Dnes 15:48

Jeep Compass se prezentuje jako nejschopnější SUV své kategorie. Kompaktní Američan zatím nabízí výběr mezi benzinovou čtrnáctistovkou a vznětovým dvoulitrem.




Blesk.cz

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les je plný dobrodružství!

Letní Alpy zvládnou i rodiny s dětmi: Bregenzský les…

Horské štíty Alp jsou pro Rakousko typické. Vystoupat na skalnatý vrchol a rozhlédnout se po členité krajině…

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

 

iSport.cz

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže, zváží French Open

Chystá velký návrat? Kvitová odletěla do Paříže,…

Tenistka Petra Kvitová dnes odletěla z Prahy do Paříže. Na sociálních sítích uvedla, že pátek v areálu Roland…

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

LIGA NARUBY: Chorea, zpackaná standardka a pády Krmenčíka

Předposlední kolo letošní sezony, předposlední Liga naruby. A i tentokrát se bylo na co dívat – nový díl…

 

Reflex.cz

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný grázl Kajínek?

Teroristický útok v Manchesteru, nebo propuštěný…

Včerejšek ukázal zblbělost postmoderní epochy v úplné nahotě. Zatímco předchozí den večer zavraždil džihádista v…