BMW AdvancedDiesel s BluePerformance: další čisté turbodiesely pro USA
Dobrá spotřeba je v podání BMW propagována zejména ve vztahu k ostatním dosahovaným parametrům. BMW tím v podstatě říká: S našimi motory se nemusíte omezovat a přesto budete jezdit autem, které je ohleduplnější k životnímu prostředí, než to vaše současné. Navíc v Evropě se 67 % zákazníků BMW rozhoduje právě pro turbodiesel, což bude další silný přesvědčovací argument. Na to, jak bude tato aktivita přijata, čekají s napětím všichni v evropských centrálách velkých automobilek. Moderní diesely už jsou vyvinuté a dodatečné náklady na jejich "vyčištění" jsou relativně malé, tak proč nezkusit přesvědčit zákazníky na největším trhu světa...
Malé d dobývá Ameriku
...s nasazuje nové marketingové označení BMW AdvancedDiesel s BluePerformance. Za tím vším se v této fázi ukrývá známý dvojitě přeplňovaný řadový šestiválec Twin Turbo, který bude BMW dodávat spolu se systémem SCR, snižujícím výrazně emise NOx. BMW X5 3.0sd a BMW 335d tak nyní bude dostupné ve všech 50 státech včetně Kalifornie, podobně jako BLUETECy konkurenčního Mercedesu. Počítá se také z uvedením na kanadský trh.
SCR Katalyzátor se vstřikováním AdBlue
Optimalizace složení vypouštěných výfukových plynů americké verze spočívala v přepracování soustavy výfukového systému. Hned za motorem je umístěn oxidační katalyzátor zastavěný do společné skříně s filtrem pevných částic a SCR katalyzátor se vstřikováním močoviny. Tato kombinace zajišťuje vedle odstranění malých pevných částic z výfukových plynů také snížení emisí NOx chemickou cestou. Látka obchodně označovaná AdBlue je vstřikována v malých množstvích do výfukového systému, v SCR katalyzátoru vzniká čpavek (NH3), který reaguje (odtud SCR - Selective Catalytic Reaction) s oxidy dusíku (převážně NO a NO2) obsažených ve velkém množství výfukových plynech vznětových motorů. Výsledkem reakcí jsou neškodné plyny - dusík (N2) a vodní pára (H2O).
AdBlue je skladováno ve dvounádržovém systému. Aktivní nádrž má objem asi 6 litrů a jsou z ní odebírány vstřikované dávky. Protože kapalina AdBlue zamrzá kolem teploty -11 °C, jsou nádrže a spojovací potrubí vybaveny vyhříváním. Druhá nádrž (pasivní) asi na 17 litrů slouží k vytvoření dostatečné zásoby AdBlue, tak aby mohl být automobil provozován bez potřeby mimořádných návštěv v servisu. Doplňování AdBlue bude prováděno při pravidelných servisních úkonech, které jsou běžné i u vozů bez systému SCR.
V zákulisí se mluví o tom, že stejná technika by se mohla v Evropě objevit na podzim letošního roku.