Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW dostalo motor z elektroodpadu a má rekord. Na jedno nabití ujede 615 km!

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
Autor projektu názorně demonstruje, že recyklovaný elektroodpad lze smysluplně využít. Postavil elektromobil s fantastickým dojezdem.

Vůz vytvořil Eric Lundgren, generální ředitel IT Asset Partner, a usiluje o zápis do Guinessovy knihy rekordů. Uvádí totiž, že naměřený dojezd 615 kilometrů je mezi elektricky poháněnými vozy světovým unikátem. Nejkurióznější je na celé věci fakt, že motor starého BMW E39, které tvůrci přestavby přezdívají Phoenix, je postaven z recyklovaného elektroodpadu.

Aby Lundgren předvedl výdrž svého vozu, podrobil jej přímému srovnání s Teslou P100D. „Vyrazili jsme z našeho sídla v Chatswort. Tesla ujela 512 kilometrů, my jsme se po osmi hodinách jízdy zvládli vrátit a ještě nám nějaká energie zbývala. Pokračovali jsme tedy a nakonec absolvovali 615 kilometrů. To je čtyřikrát více než zvládne Nissan Leaf,“ rozplýval se autor díla.

Lundgren chce projektem ukázat, jak efektivně lze recyklovaný elektroodpad využít. „Je všude kolem nás. Když jej odvezeme pryč, je to jako zamést prach pod koberec. Sice nic nevidíme, ale stále tam je. Jen ve Spojených státech je 85 % elektroodpadu vyvezeno, nebo končí na skládkách. Konečným výsledkem je, že 80 % škodlivých chemických látek a toxinů na našich skládkách pochází z elektroodpadu,“ poukazuje tvůrce na neefektivní využívání recyklace.

Volba na BMW E39 prý padla náhodou. Jednalo se o první vůz, který zájemci na vrakovišti viděli. Na valníku jej odtáhli do sídla a zjistili, že mnoho komponent je nepoužitelných. Tak koupili ještě jeden totožný model a z nich pak připravili Phoenix.

„Samozřejmě vůz není tak elegantní jako Tesla. Postavili jsme ho z odpadu za 35 dnů a neinvestovali miliardy do výzkumu a vývoje. Celkem nás projekt vyšel na asi 13 tisíc dolarů (v přepočtu suma kolem 300 tisíc korun),“ prozradil dále Lundgren s tím, že všechny použité akumulátory mají maximální životnost. Vůz by podle něj mohl jezdit na silnicích i za dalších deset let.

Výdrž elektřinou poháněného BMW nakonec překvapila i samotného Lundgrena, který očekával dojezd obdobný těm u modelů Leaf nebo Volt. Dále prozradil, že technici už pracují na dalším zlepšení, příští měsíc se pokusí překonat hranici 400 mil (tedy necelých 644 kilometrů).

„Běžně jezdím Teslou P90D nebo BMW i3. Byl jsem v šoku, když jsem do BMW sedl a uvědomil si, že v něm urazím jen 145 kilometrů,“ dodal závěrem Lundgren.

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
5. 7. 2017 04:11
Baterie
A kde je kapacita baterie? Kde je váha toho auta a odpor vzduchu?

Co je to za nesmyslný článek?
To je jako porovnávat jahodu s melounem a vytahovat se, že se podařilo vypěstovat meloun, který je opravdu větší než jahoda!

Autore, kde je kapacita baterií, kterou použil a váha vozu? Minimálně tyhle informace jsou důležité aby vůbec dalo srovnávat s jiným autem. Jinak je to pěkná blbost a jak vidno jen plivání na Teslu.

A vysvětlení jak hrozně působí elektromotor na dojezd? Ten je v porovnání s kapacitou baterie, hmotností a odporem vzduchu naprosto minimální. Takže i z tohodle důvodu je článek nesmyslný. Že je motor z elektroodpadu nemá žádnou souvislost s dojezdem, nebo naprosto minimální a zanedbatelnou.
20. 6. 2017 15:43
dojezd?
ten dojezd to ma jen diky tomu, ze to ma uplne vybrakovane od vseho co neco vazi a je to vpodstate jednomistne >:D

jinak ten pan je vcelku znamej na youtube a dost casto kucha predelava elektromobily od ruznych automobilek, v USA je super ze na silnice lze takove BEV dostat celkem snadno, proste raj maloseriovych upravcu a tvurcu kusovek