BMW i4 se poprvé ukázalo v závodní verzi. Výkonem 544 koní přesvědčí i škarohlídy
Rumunský závodní tým Engage Racing představil vrchařský speciál na bázi nejvýkonnější verze elektrického liftbacku BMW i4.
K automobilovým soutěžím patří hluk vytočených motorů a vůně spáleného vysokooktanového paliva. Jenže s nástupem elektromobility si budeme muset zvyknout i na méně interaktivní kulisu. Bzučení elektromotorů se řevu upravených spalovacích agregátů zkrátka nevyrovná.
To ovšem neznamená, že závody elektromobilů nemohou být atraktivní. Vysoký výkon a pečlivější plánování, aby se vám několik kilometrů před cílem nevybil trakční akumulátor, přinášejí nová vzrušení. Minimálně jako doplněk ke klasickým podnikům budou soutěže elektrických aut nepochybně atraktivní. Zvlášť když soutěžní speciály budou vypadat jako ten následující.
Na svědomí ho má nezávislý závodní tým Engage Racing, který je podporován společností BMW Group Romania a který již uplynulých letech představil Mini Electric Racing. To dosáhlo několika vítězství a umístění na stupních vítězů v rumunském národním šampionátu Super Rally a šampionátu elektromobilů, přičemž často překonával i konkurenci se spalovacími motory. Titul v národním šampionátu Super Rally ve třídě 2A (pohon předních kol) v roce 2023 znamenal velký úspěch. Byl to totiž první titul v historii motorsportu získaný elektromobilem v přímé konkurenci vozů se spalovacími motory.
Nový závodní speciál „Elsa“ je celosvětově prvním takovým vyvinutým na základech sériového BMW i4 M50. Zachován sice zůstal sériový pohonný systém s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou, spousta ostatního se ale výrazně změnila.

Koncept byl vyvinut na bázi aerodynamické studie, kterou tým vypracoval s cílem splnit výzvy závodu Pikes Peak. Právě tento legendární americký podnik do vrchu obsahuje několik obzvláště rychlých zatáček ve vysokých nadmořských výškách, kde kvůli nízkému atmosférickému tlaku klesá aerodynamická účinnost až o 40 %. Tým později na základě přesného zadání v Rumunsku vyvinul aerodynamické komponenty z uhlíkových vláken.
Elektromobil se dočkal pořádné diety v podobě odlehčení dveří a víka zavazadlového prostoru, použití oken z plexiskla, přepracování palubní desky, odstranění všech vrstev zvukové izolace a návrhu ergonomické středové konzoly z uhlíkových kompozitů.
Speciálně navržená středová konzola a volant s programovatelnými tlačítky řidiči umožňují rychlý přístup k důležitým funkcím i během závodu – například k zapínání vozu, jízdním režimům nebo aktivaci funkcí, jako jsou ventilace nebo přídavné chlazení. Některé telemetrické funkce a výbavu auta lze číst a ovládat dálkově prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. V této souvislosti vyvinul IT tým pro tyto speciální funkce více než 15.000 řádků kódu, jehož vývoj stále pokračuje.
Německá společnost Drexler pro obě nápravy vyrobila diferenciály s omezenou svorností. Nizozemská firma Intrax zase dodala podvozek se speciálními tlumiči a pružinami navrženými pro vyšší hmotnost automobilu poháněného bateriemi. Ochranný rám, navržený podle specifikací pro Pikes Peak, jež jsou přísnější než FIA, byl postaven speciálně pro tento model v Polsku.
Na rozdíl od klasických elektromobilů se soutěžní BMW i4 M50 může pochlubit syntetickou zvukovou kulisou, který vedle dotvoření kompletního zážitku funguje také jako bezpečnostní opatření. Diváci by totiž elektrické BMW na trati mohli lehce přeslechnout.