BMW i5: Bavorská elektrická mise pokračuje
Kolem příchodu BMW i5 se vyrojila již spousta spekulací. Nyní se zdá být chystaná podoba třetího modelu divize i o něco jasnější. Žádná prodloužená verzei3, natožpak MPV, Automobile Magazine potvrzuje podobu sportovnějšího čtyřdveřového sedanu. Zachová si karbonové prvky kvůli snížení hmotnosti na asi 1565 kg a patřičné tuhosti, jeho základem se stane nová platforma CLAR s pohonem zadních kol.
Náklady je třeba udržet na zvládnutelné úrovni, architektura nového modelu má být levnější, astronomicky drahé výstřelky se nekonají. Takže nepočítejme se sebevražednými ani vzhůru výklopnými dveřmi, jak naznačovaly některé vizualizace, kosmickou loď na kolech v Mnichově rozhodně nechystají. Rovněž B-sloupky zůstanou. Prostě klasické auto s tříprostorovou karoserií, avšak supernízkým součinitelem odporu vzduchu 0,24, dvěma páry dveří a čtyřmi sedadly pro posádku. Uvnitř má být pří délce 4,7 m ovšem více místa než v současné řadě 3 včetně nejdelšího možného rozvoru a naopak nejkratšího předního převisu. Tím jsou konvenční BMW proslulá, přesto plní všechny bezpečnostní regule. Pro modrobílou značku je důležitý odbyt v Číně a v USA, tudíž i preference tamní klientely. A té hatchbacky zrovna nevoní...
Pětka s íčkem nebude poháněna palivovými články, alespoň ne od počátku výroby, těch se dočkáme až po roce 2020, i když se na jejich vývoji ve spolupráci s Toyotu již pracuje. Prostě nejsou na pořadu dne. Jeden elektromotor o předpokládaném výkonu asi 168 kW najde místo u zadní nápravy, druhý přední bude mít zhruba 101 kW. To značí čtyřkolku bez mechanické vazby. Akční rádius překročí 400 km při použití baterií o kapacitě větší než 75 kWh. Zvažuje se i plug-in hybrid s dvoulitrovým čtyřválcem, případně tříválcem 1,5 l, ten se vejde dopředu a točivý moment hodlá posílat také na přední kola. Jeden elektromotor má mít v jeho případě 202 kW, celá soustava pak asi 298 kW. Zde se počítá s indukčním nabíjením akumulátorů. Lhostejno na použité technice, i5 zrychlí z klidu na stovku za méně než 4,5 s. Spotřeba 5,2 l/100 km vypadá na papíře celkem reálně, samozřejmě v případě zdroje jde o americkou normu EPA. Ale třeba se bruselští úředníci také proberou... Kdo ví?
BMW i3 nepřináší bavorské automobilce očekávané zisky, i když zaujal, i8 pak tvoří výkladní skříň. Třetí model má být někde mezi nejen svým označením. Projekt by měl být schválen do letošního října, auto se objeví nejdříve v roce 2019, tedy o rok později než se tvrdilo donedávna. Vyjede pravděpodobně z továrny v Lipsku, protože produkce sérií 1 a 3 bude přesunuta jinam. 100 tisíc kusů ročně ale zatím zní jako pohádka...
Bavorská i5 každopádně přežije současnou změnu ve vedení automobilky. Norbert Reithofer odešel, jeho místo převzal Harald Krüger a šéfem výzkumu a vývoje je Klaus Fröhlich. S okamžitou platností skončily chystané supersportovní projekty i8S a M8, nástupce ikonické M1 tak neuvidíme. Smeteny ze stolu jsou rázně i luxusní řada 9, malý roadster Z2 a liftback 2 GT...