Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i8 – Mission: (Im)possible

Autotip Autotip Autotip Autotip 2. 12. 2014 • 02:40
55
12
Zobrazit náhledy (55)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Kombinace přeplňovaného tříválce a elektromotoru se má podle BMW jízdním výkonem vyrovnat klasickým pohonům se šesti a více válci.

Čtyřkolku i8 od mnichovské automobilky můžeme považovat za první dostupný plug-in hybridní supersport v historii. Dostupný tedy alespoň v porovnání s Porsche 918 Spyder nebo McLarenem P1, jejichž ceny začínají okolo 20 milionů korun. BMW totiž startuje na 3,4 milionu, což je částka odpovídající

Porsche 911 Carrera 4S, se kterým jsme jej srovnávali v AT 19/14. Tentokrát jsme ovšem vyrazili do běžného provozu, kde se i8 vzhledem ke svému charakteru bude pohybovat častěji.

Ekologicky přívětivý sporťák je po modelu i3 druhým zástupcem samostatné řady bavorských elektromobilů, respektive hybridů. BMW používá při jejich výrobě některé ještě stále exotické materiály, jako jsou například karbonem vyztužené plasty (CFRP), jejichž masovější nasazení ve velkosériových autech je otázka několika příštích let.

V případě „í-osmičky“ si značka vyzkoušela spolupráci potentního přeplňovaného tříválce o výkonu 170 kW a elektromotoru, jejichž systémový výkon činí 266 kilowattů. V dnešní době přemotorovaných hothatchů to ovšem není nijak oslňující výsledek. Síla i8 je nicméně v celkovém technologickém pojetí, které se přes svou futuričnost ukazuje jako docela životné.

Už jen design jasně navazující na koncept Vision Efficient Dynamics z roku 2009 působí v záplavě unifikace mimozemsky. Aerodynamické linie končící extravagantně ztvárněnými koncovými světly nebo dveře s panty umístěnými na sloupcích A musejí zaujmout každého.

Nasedání je ztíženo masivními prahy, zvolit tedy musíte metodu „zadek napřed“. Mnohem větší gymnastické výkony si ovšem žádá vystupování, při němž je nutné počítat s dostatečným bočním místem kvůli nahoru otevíraným dveřím. Pokud máte sedačku příliš vpředu, musíte z kokpitu vyklouznout menším záklonu. Za volantem si ovšem klidně můžete připadat jako tajný agent Ethan Hunt z filmové série Mission: Impossible, v jejímž třetím pokračování si předprodukční verze střihla jednu z rolí.

Pokud se ale oprostíme od digitálních přístrojů, sportovních sedaček nebo decentního modrého podsvícení, připomíná vnitřek běžné BMW. Volič šestistupňového automatu je téměř totožný s tím v „trojce“ nebo X5. Velmi povědomé nám bylo i prostředí multimediálního systému, který mj. zobrazuje i tok energií z obou motorů.

Hlavní pohonnou jednotkou je v tomto případě uprostřed umístěný přeplňovaný tříválec o objemu 1,5 litru, jehož různé verze umístěné napříč najdeme například v novém mini. Na starosti má pohon zadních kol a částečně funguje také jako generátor elektromotoru pohánějícího přední kola. Jeho 96 kW a 250 N.m dokážou v případě nabitých li-ion akumulátorů o kapacitě 7,1 kWh bez problémů rozpohybovat i8 v běžném městském provozu, aniž by přišel ke slovu benzin. S plně nabitými bateriemi a vypnutými největšími žrouty energie (např. klimatizací) ujede hybridní BMW po městě v elektrickém režimu zhruba 30 kilometrů.

My jsme si ovšem užívali parádního společného zátahu obou jednotek, který těla řidiče i spolujezdce pěkně zatlačí do sedaček, navíc za velmi příjemného zvukového doprovodu, jenž tříválec připomíná opravdu jen vzdáleně. Šestistupňový automat (je lehčí než osmikvalt od ZF) je v režimu Comfort poněkud váhavější, stačí ovšem přesunout volič do režimu Sport (vlevo k řidiči) a vzít řazení do vlastních rukou. Přístrojový štít se zbarví do ruda a místo ukazatele spotřeby elektřiny se zobrazí otáčkoměr, jehož digitální rafi čku je nejlepší nechat dojít až za šestku a teprve tehdy přeřadit.

V tu chvíli už převodovka funguje bleskurychle a změnu stupňů provází menší škubnutí, které je u sportovních aut žádoucí. Normovaná spotřeba 2,1 litru se v tu chvíli stává jen virtuálním číslem, reálné jsou šestinásobné nebo i vyšší hodnoty. Při využití schopností auta je kapacita baterií brzy téměř na nule, zbytková energie na kratší pojížďky v zácpě nebo rozjíždění ale k dispozici je. Osmdesát procent kapacity akumulátorů se přitom dobije za

2,5 hodiny (při 12 A).

Dynamika samotného zážehového motoru je ovšem stále překvapující. Toto že je jen 1,5litrový tříválec? Hádali bychom mu totiž minimálně válec navíc a objem 2 litry. Ačkoliv je BMW i8 z větší části postaveno z lehkých materiálů, váží 1559 kilogramů, tedy tolik, co M4 Coupé s třílitrovým šestiválcem.

Přesto se silně downsizingovaná jednotka ukázala ve skvělém světle, a pokud by v této konfiguraci poháněla třeba budoucí Mini Cooper S, asi bychom se s ní po chvíli lamentování nad „nesprávným” počtem spalovacích komor a objemem rychlovarné konvice smířili.

Řízení je v režimu Eco Pro až nepřirozeně lehké, o něco lépe tomu je v módu Comfort. Výrazně ztuhne až při přepnutí do sportu, kdy rukám konečně dává pocítit výraznější odpor. Ačkoliv se informace o povrchu ke konečkům prstů prakticky nedostanou, líbila se nám strmost a hlavně přesnost, s jakou BMW i8 zatáčelo.

Na zakroucených vlhkých silnicích jsme auto občas nechali jít velmi mírně bokem, mělo totiž tendence k lehké přetáčivosti, za níž mohly především relativně úzké pneumatiky. Vše se ale děje předvídatelně, jelikož první náznaky včas pocítíte zadní částí těla. Díky nízkému těžišti (prý jen 45 cm nad zemí) vůz nezná náklony v zatáčkách, tudíž si můžete dovolit ostřejší tempo i tam, kde byste s výkonným kupé s motorem vpředu šlapali na brzdy. Na okreskách pak ani nevadí výpadek elektromotoru, zábavy je dostatek i s vybitými bateriemi.

Skvělé brzdy díky rekuperaci navíc při střídání rychlých a pomalejších úseků pár elektrických kilometrů dobijí. Podvozek se moc nesnáší s rozbitým povrchem, na kterém mírně poskakuje. Pohodlí je ovšem vcelku slušné, uvážíme-li, že se jedná o variaci na supersport s motorem uprostřed.

Každodenní jízdy po městě i mimo něj tak nejsou příliš velkou torturou. BMW i8 celkově působí dost civilizovaně, máte z něj totiž pocit, že mu pohodová jízda nedělá problémy a díky elektromotoru si ji užívá. Komplexnost dokazuje i na dálnici, při svižném cestování na okreskách a částečně i na okruhu. I když jak jsme sami poznali, limitujícím prvkem je kapacita baterií, tu bychom uvítali i třikrát větší.

Po svezení musí každému na mysl vytanout myšlenka, že s řadovým šestiválcem z nového M3/M4 by „í-osmička“ byla takřka dokonalým sporťákem. V tomto případě se ovšem jedná o pojízdnou laboratoř, z níž bude bavorská technika těžit ještě dalších deset dvacet let.

O budoucnost automobilového průmyslu se velmi často bojíme, pokud se ale aspoň částečně inspiruje BMW i8, nemusí to znamenat konec řidičských zážitků jako takových.

Plusy

  • Extravagantní vzhled
  • Výkonná pohonná soustava
  • Jízdní vlastnosti
  • Zvuk tříválce

Minusy

  • Nedostatečná kapacita baterií
  • Vyšší cena

Technické údajeBMW i8
MotorPřeplňovaný zážehový tříválec DOHC + synchronní elektromotor
Objem 1499 cm3
Systémový výkon 266 kW při 5800/min
Celkový točivý moment 570 N.m při 3700/min
Převodovka samočinná šestistupňová + samočinná dvoustupňová (elektromotor)
Pohon Kombinovaný pohon všech kol
Pneumatiky 215/45 R 20 vpředu, 245/40 R 20 vzadu
Nadrž 42 l
Rozvor 2800 mm
Vnější rozměry 4689 x 1942 x 1298 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1559/296 kg
Největší rychlost 250 km/h
Zrychleni 0-100 km/h 4,4 s
Normovaná spotřeba 2,1 l na 100 km
Základní model i83 413 800 Kč
Testovaný vůz s příplatky3 913 468 Kč

Autor: Ondřej Šámal, Auto Tip

Související články

Témata
2. 1. 2015 18:29
Re: těch mínusů je mnohem víc
STEJNĚ JE TO NEJ MAŠINA POSLEDNÍCH 10TI LET...PRO PETROLHEADY: TOP GEAR JEJ TAKY ZVOLIL TÍM NEJLEPŠÍM CO TADY MOMENTÁLNĚ JE...
DESIGN JE VĚC NÁZORU, ALE V DNEŠNÍ DOBĚ UNIFIKACE Á LA VW JE TO HODNĚ OSVĚŽUJÍCÍ...
Avatar - bigsoul
7. 12. 2014 19:54
Re: Hybrid
Nazor toho čo obdivuje dizajn Hnojdééé je nepodstatný!
Avatar - CHerokee
7. 12. 2014 16:16
Re: Hybrid
Souhlasím. Nechtěl bych to. Jsem rád, že já to ještě tady dojezdím na spalovacích motorech.
7. 12. 2014 14:00
Re: Spotreba
V opravdu ostrém režimu by se předvedlo asi až na okruhu, ale na okreskách si motor řekl o cca šestinásobek normované spotřeby, tedy 12,5 litru.
Avatar - fOE
7. 12. 2014 09:51
Re: Spotreba
Diky. A v opravdu ostrem rezimu? V testu je popsana zabava na okreskach i pri vybitych bateriich, jaka byla spotreba v tomto rezimu (tedy maximalni mozna)?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku