Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW K 1200 S: nejrychlejší motorka z Mnichova

Tomáš Votruba
Diskuze (2)
Mnichovské motorky dosud nenabízely sportovní náboj a vysoké výkony blízké japonským konkurentům, hlavní důraz byl kladen na kvalitu a komfort. Motocykly BMW se nyní začínají obracet k vyšším výkonům a lepší ovladatelnosti.

Brány továrny BMW v létě opustil zcela nový sportovní stroj, který se může chlubit titulem nejrychlejšího motocyklu v historii značky. Novinka se veřejnosti důkladně obnažila před měsícem na mezinárodním veletrhu INTERMOT 2004 (velká příloha zde). Tato akce byla pro BMW zajímavá v tom, že se koná pravidelně v domácím Mnichově.

Němec proti samurajům

Jakmile se model K 1200 S dostane na jaře do showroomů, bude patřit mezi nejvýkonnější a nejrychlejší motocykly na světě. Značka BMW dosud hájila u motocyklů poněkud odlišnou strategii než u automobilové divize. Mnichovské motorky dosud nenabízely sportovní náboj a vysoké výkony blízké japonským konkurentům, hlavní důraz byl kladen na kvalitu a komfort. Motocykly BMW se nyní začínají obracet k vyšším výkonům a lepší ovladatelnosti.

„Sport na prvním místě“ a nebo „nikdy nezůstat pozadu“ – to jsou hesla provázející model K 1200 S. Zvlášť to druhé vystihuje naprosto vše. Co se týče výkonu, sportovní motocykly od BMW hrály na trhu druhé housle, astronomickým výkonům japonských strojů se málokterý evropský výrobce vyrovnal. To je nyní minulost. Pokud by tohle BMW vyzvalo na souboj konkurenty v podobě modelů Suzuki Hayabusa, Honda CBR 1100XX Blackbird nebo Kawasaki ZX-12R, určitě nezůstane pozadu.

Dálniční expres

Jedná se o sportovně cestovní motocykly královské objemové třídy, jejichž posláním není pokořit rekordy světových závodních okruhů (na to jsou jiná želízka), nýbrž poskytnout jezdci pohodlí velké motorky a výkon supersportu. To je předurčuje k báječné schopnosti cestovat po dálnici velkou rychlostí a občas si vychutnat krátkou sportovní vložku v rychlých zatáčkách, podvozek těchto rychlíků snese hodně.

Srdcem novinky od BMW je řadový čtyřválec o objemu 1157 cm3 s výkonem 123 kW/167 koní při 10 250 otáčkách a točivým momentem 130 Nm při 8 250 otáčkách. Na křižovatce si to můžete rozdat klidně i s Leošem Marešem, jeho Ferrari stačit nebude, tohle BMW zrychluje z 0 – 100 km/h za 2,8 sekundy. Maximální rychlost by se měla pohybovat na hranici 280 km/h. To vše při průměrné spotřebě pěti litrů naturalu na sto kilometrů Opravdu nechcete vyměnit vaše čtyřkolové BMW za tohle?

Za tu cenu to stojí

Plně natankovaná motorka váží 248 kilogramů, podle výrobce byl zlepšen poměr výkonu a hmotnosti – konkrétně o celých padesát procent. Novinkou, která nemá u motocyklů obdoby, je elektronické nastavení podvozku ESA (za příplatek). Pouhým zmáčknutím tlačítka nastavíte předpětí pružin a tím tuhost tlumení – jde to za jízdy i při stání s běžícím motorem. Přední kolo je odpruženo systémem Duolever, které tvoří dvojici rovnoběžných ramen. Zadní kolo je pak zavěšeno na jednoramenném systému Paralever. Abych nezapomněl, převodovka je šestistupňová a podle BMW má téměř nehlučný chod a velmi krátké dráhy řazení.

Moderní motocykl BMW bez ABS si nedokážu lehce představit, proto i K 1200 S nabízí tento částečně integrální systém. Ten funguje tak, že páčkou ruční brzdy ovládáte přední i zadní brzdy, nožní pákou pak používáte pouze brzdu zadní. Jak je u BMW zvykem, zadní kolo je poháněno bezúdržbovým kardanem. V nabídce samozřejmě nechybí bohatá škála příslušenství, ať už jde o vyhřívané rukojeti nebo sadu kufrů. Kolik vás to všechno bude stát? Na českém trhu 492 400 Kč.

Naháč pro rebely

To ale není všechno, na výstavě INTERMOT měl světovou premiéru i naháč K 1200 R odvozený od sportovního „eska“. Na tomto bavoráku je tím nejúchvatnějším design, technika i jízdní výkony jsou téměř totožné. U motoru byl upraven pouze přívod vzduchu, výsledný výkon klesl o sedm koní na hodnotu 118 kW/160 koní. Zajímavé je to, že motorka byla na očích veřejnosti pouze několik hodin, po tiskové konferenci byla definitivně schována a nikdo z dalších návštěvníků ji už nezhlédl. BMW K 1200 R se totiž začne prodávat až v druhé polovině roku.

Nahatá verze má jiná světla, pouze malý větrný štítek, útlejší sedlo, což řidiči dovoluje sedět v přímější pozici. Oproti K 1200 S je zde i jiná přístrojová deska, která má bílý podklad a černá čísla.





reklamní sdělení:

… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Tomáš Votruba
Diskuze (2)