Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M1 AHG Studie: Jedna z deseti širokých em-jedniček stojí skoro 20 milionů

BMW M1 AHG Studie
BMW M1 AHG Studie
BMW M1 AHG Studie
BMW M1 AHG Studie
28 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Placka BMW M1 je vzácná sama o sobě. Jenže teď se objevil v sousedním Německu na prodej exemplář, který by chtěl mít ve své sbírce nejspíš každý milovník klasických bavoráků...

BMW M1 z pera Giorgetta Giugiara už je dávno veteránem, vždyť se vyrábělo v letech 1978-1981. Atypický bavorák měl zážehový řadový šestiválec 3,45 l umístěný uprostřed podélně a byl by účinnou zbraní továrny ve vytrvalostním mistrovství světa, kdyby ovšem nezkrachovalo Lamborghini, které jej mělo původně stavět.

Nakonec se rodil částečně v Itálii u Marchesiho, T.I.R. a Ital Designu (karoserie a interiér), svatba s technikou ovšem probíhala u Baura ve Stuttgartu, vše zastřešoval bavorský Motorsport. Kupé startovala v seriálu Procar před Grand Prix formule 1 a objevila se dokonce v rallye! Dnes obrovská a sběrateli vyhledávaná vzácnost, vyjelo jich jen 453...

Jenže skutečnou raritou je desítka rozšířených vozů, tuhle konverzi provedla AHG Studie Petera Gartemanna. S jedním exemplářem přestavěným v roce 1981 jezdil dokonce samotný šéf firmy, byl jeho dosud jediným majitelem. A právě ten je nyní k mání u Henke Classics. Nenachází se tedy v originálním stavu přímo z továrny, ale to vůbec nevadí, ba právě naopak. Nastavitelným odpružením, širšími koly BBS RS i prohnutým zadním křídlem jej vybavila Gartemannova společnost již při konverzi před 37 lety, stejně jako agregát ostřejšími vačkami i vlastním chladičem oleje.

Loni a letos se znovuvzkříšení podrobily mechanické části i kompletní elektroinstalace, což znamenalo takřka kompletní rozborku. Buď byly podrobeny rekonstrukci, nebo vyměněny za nové. Konkrétně? Třeba vstřikovací čerpadlo Kugelfischer, spojka, všechny hadice, olejová vana a palivová nádrž, také převodovka, vodní čerpadlo.... Brzdové třmeny dostaly zinkový povrch, prostorový trubkový rám zase nový lak a jeho vnitřní části voskový povlak. Výfuk se dočkal nového keramického potahu, kterým jej AHG vybavovala rovněž už kdysi. Nezbytná výměna se týkala vzduchových i palivových filtrů, Unikátní lak s pruhy v několika odstínech modré je většinou původní s autentickými stopami po kamíncích a štěrku.

Auto je na prodej za v přepočtu takřka 19,3 milionu korun. Není se čemu divit. Po renovaci ujelo jen 50 kilometrů, celkem pak pouhých 33.800. Horentní suma odpovídá dokonalému stavu skoro nového vozidla a je bezesporu oprávněná.

Ojedinělý exemplář nemá za sebou žádnou bouračku a jeho motor zní úžasně. Nechybí ani kompletní dokumentace včetně originálních brožur i prací na něm. Kdybyste si tohohle krasavce chtěli koupit a vyrazit s ním na setkání majitelů, počítejte s tím, že si najdete pár nových kamarádů a pravděpodobně ještě více lidí vás bude nesnášet a žárlit...

Foto: Henke Classics

Začít diskuzi