Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M3 už brzy pořídíte se čtyřkolkou. Co prozradilo o své technice?

David Bureš David Bureš 20. 4. 2021 • 17:28
63
29
Zobrazit náhledy (63)
BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M3 Competition BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé BMW M4 Competition Coupé

Nová generace BMW M3 na trh dorazila jako ryzí zadokolka. Už brzy ji však pořídíte i s pohonem všech kol, stejně jako odvozený model M4.

BMW M3 je léta etalonem řidičského automobilu. Jenže doba se mění a ne každému ryzí sportovní sedan s pohonem zadních kol vyhovuje, a tak kvůli závratnému výkonu pokukuje po pohonu všech kol. BMW na tento zájem slyší, a tak novou generaci M3 uvede také s pohonem všech kol. Uvedení M3 ve čtyřkolce je plánované na červenec.

Pohon všech kol bude dostupný pro silnější provedení M3 Competition, jehož šestiválec dosahuje výkonu 375 kW, a to výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Je to vcelku logické, zájemci o manuál by stejně chtěli spíše puristické auto, a tak bude nadále dostupný jen se zadokolkou, navíc pouze ve výchozí verzi M3. To samé přitom bude platit také pro odvozené M4 Competition.

Pohon M xDrive je známý už z dalších modelů BMW M, když je opět přizpůsoben nasazení ve sportovně laděném automobilu. Systém tak upřednostňuje kola zadní nápravy, ta přední se do hry vloží pouze v případě, že zadní kola již nejsou schopna přenášet výkon na vozovku. 

Systém je přitom navržen tak, aby dokázal přenést hnací sílu na vozovku bez její ztráty v podobě prokluzu zejména při vyloženě dynamické jízdě nebo pokud se některé z kol potýká s menší přilnavostí.

Součástí výzbroje je tak aktivní M diferenciál, který aktivně mění rozdělení točivého momentu mezi zadní kola. Nechybí ani speciální mazání vícelamelové spojky, navržené tak, aby mechanismus rozdělování hnací síly fungoval účinně i při dynamické jízdě.

Právě vícelamelová spojka umístěná v rozvodovce plynule a variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Hnací sílu k přednímu a zadnímu diferenciálu přivádějí speciálně vyvinuté spojovací hřídele. Poloosy přenášející sílu motoru z diferenciálů na kola jsou taktéž navržené přímo na míru těmto sportovním modelům.

video

Rozvodovka je přitom vybavena na míru naprogramovanou řídicí jednotkou a integrovaným systémem kontroly trakce. Může tak výjimečně rychle vyrovnávat rozdíly v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC.

S pohonem všech kol souvisí také přepracovaná přední náprava s dvojicí oddělených spodních ramen a svislou pružicí vzpěrou, která se vyznačuje speciálně upravenou geometrií a přímo pro tento model navrženým převodem řízení.

Vedle jistějšího chování čtyřkolka zajišťuje také lepší akceleraci. M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive zrychlí z 0-100 km/h za 3,5 sekundy, což je o čtyři desetiny rychleji než v případě zadokolky. Pohon obou náprav mimochodem přidává 50 kg pohotovostní hmotnosti.

Jak už to pak u čtyřkolek divize BMW M bývá, nastavení chování lze upravit. K dispozici jsou tři různé režimy přenosu hnací síly. Ve výchozím nastavení čtyřkolka upřednostňuje pohon zadních kol, při zajištění maximální trakce a precizní ovladatelnosti. V režimu 4WD Sport putuje k zadním kolům více točivého momentu, což už umožňuje provádět řízené přetáčivé smyky. Řidiči pak mohou také systém DSC zcela vypnout a poté aktivovat režim 2WD, kdy se hnací síla přenáší pouze na zadní kola. Při objednání tzv. volitelné M kontroly trakce pak lze při vypnutém DSC upravit nastavení protiprokluzového systému v deseti stupních. Ani u čtyřkolky přitom nebude chybět systém hodnocení driftů.

S příchodem pohonu všech kol tak nabídka M3/M4 čítá šest derivátů. Základem je M3/M4 s výkonem 353 kW, pohonem zadních kol a manuální převodovkou, nad nimiž stojí M3/M4 Competition s 375 kW a automatem, s výběrem mezi zadokolkou a nově nabízenou čtyřkolkou. Tím ale rozšiřování nabídky nekončí. Ještě v letošním roce přibude M4 Cabrio jako doplněk k výchozímu kupé, v roce 2022 pak bude následovat ostré kombi M3 Touring. Naopak M4 Gran Coupé prý očekávat nemáme.

Nové BMW M3/M4 – technická data a české ceny nových generací
*Při objednání M Driver's Paket
Verze M3 M3 Competition M3 Competition M xDrive M4 M4 Competition M4 Competition M xDrive
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 353/6250 375/6250 375/6250 353/6250 375/6250 375/6250
Točivý moment [N.m/min]  550/2650-6130 650/2750-5500 650/2750-5500 550/2650-6130 650/2750-5500 650/2750-5500
Převodovka 6M 8A 8A 6M 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,2 3,9 3,5 4,2 3,9 3,5
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 10,3 10,0 10,0 10,3 9,9 10,0
Pohotovostní h. [kg] 1705 1730 1780 1700 1725 1775
Základní cena [Kč] 2.233.400 2.340.000 ? 2.273.700 2.380.300 ?

Související články

Témata
21. 4. 2021 14:51
Re: Bomba čupr modrá a stříbřitá věc!
To je plně reverzibilní ;-)
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:11
Re: Vaha M4
Jj, ako píšem, 35 kg automat, 50 kg štvorkolka. Ak sú to správne údaje, potom tá štvorkolka je ľahšia ako v bežných trojkách, kde je to tuším 75 až 80 kg, ale môže byť, že pri Mku použili iné, odľahčené materiály (predsalen tam zdôrazňujú odlišnosť aj označením "M xdrive").
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:08
Re: M3 xDrive
Ja som to naživo videl a teda tá predná časť je celkom v pohode, rozhodne to tak nekričí ako na fotkách. Ako ten bobrí predok žiadna oslnivá krása, ale nič neprijateľné a spolu s vydarenými celkovými líniami 3er je to fajn. Ostatne dizajnovo vždy lepšie než väčšina súčasnej produkcie BMW (1er, 2GC, 2AT/GT, X2, X4, X6, X7...) a v dobrej farbe to je super. Mimochodom Isle of Man green je famózna farba, nenadarmo ju bavorskí vybrali za promo farbu.
Avatar - iudex
21. 4. 2021 13:01
Re: Bomba čupr modrá a stříbřitá věc!
Ja tipujem že zanedbateľné minimum. Zvažovať niečo teoreticky v diskusii je jedna vec a vymieňať originál za pochybnú aftermarket prednú časť (teda vrážať peniaze do faktického zníženia hodnoty auta) je niečo úplne odlišné.
Ja myslím, že proste technika a hlavne jedinečnosť M3 prebijú akékoľvek potenciálne výhrady k dizajnu a kto bude chcieť puristický hotsedan s manuálom a RWD, nemá ani inú možnosť ako BMW, preto to nakoniec kúpi a prípadné výhrady k dizajnu obrúsi čas.
21. 4. 2021 12:14
Re: Vaha M4
rozdíl 25 kg je mezi obyčejnou verzí a competition - a je to tedy na vrub automatu...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku