BMW M3 už brzy pořídíte se čtyřkolkou. Co prozradilo o své technice?
Nová generace BMW M3 na trh dorazila jako ryzí zadokolka. Už brzy ji však pořídíte i s pohonem všech kol, stejně jako odvozený model M4.
BMW M3 je léta etalonem řidičského automobilu. Jenže doba se mění a ne každému ryzí sportovní sedan s pohonem zadních kol vyhovuje, a tak kvůli závratnému výkonu pokukuje po pohonu všech kol. BMW na tento zájem slyší, a tak novou generaci M3 uvede také s pohonem všech kol. Uvedení M3 ve čtyřkolce je plánované na červenec.
Pohon všech kol bude dostupný pro silnější provedení M3 Competition, jehož šestiválec dosahuje výkonu 375 kW, a to výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Je to vcelku logické, zájemci o manuál by stejně chtěli spíše puristické auto, a tak bude nadále dostupný jen se zadokolkou, navíc pouze ve výchozí verzi M3. To samé přitom bude platit také pro odvozené M4 Competition.
Pohon M xDrive je známý už z dalších modelů BMW M, když je opět přizpůsoben nasazení ve sportovně laděném automobilu. Systém tak upřednostňuje kola zadní nápravy, ta přední se do hry vloží pouze v případě, že zadní kola již nejsou schopna přenášet výkon na vozovku.
Systém je přitom navržen tak, aby dokázal přenést hnací sílu na vozovku bez její ztráty v podobě prokluzu zejména při vyloženě dynamické jízdě nebo pokud se některé z kol potýká s menší přilnavostí.
Součástí výzbroje je tak aktivní M diferenciál, který aktivně mění rozdělení točivého momentu mezi zadní kola. Nechybí ani speciální mazání vícelamelové spojky, navržené tak, aby mechanismus rozdělování hnací síly fungoval účinně i při dynamické jízdě.
Právě vícelamelová spojka umístěná v rozvodovce plynule a variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Hnací sílu k přednímu a zadnímu diferenciálu přivádějí speciálně vyvinuté spojovací hřídele. Poloosy přenášející sílu motoru z diferenciálů na kola jsou taktéž navržené přímo na míru těmto sportovním modelům.
Rozvodovka je přitom vybavena na míru naprogramovanou řídicí jednotkou a integrovaným systémem kontroly trakce. Může tak výjimečně rychle vyrovnávat rozdíly v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC.
S pohonem všech kol souvisí také přepracovaná přední náprava s dvojicí oddělených spodních ramen a svislou pružicí vzpěrou, která se vyznačuje speciálně upravenou geometrií a přímo pro tento model navrženým převodem řízení.
Vedle jistějšího chování čtyřkolka zajišťuje také lepší akceleraci. M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive zrychlí z 0-100 km/h za 3,5 sekundy, což je o čtyři desetiny rychleji než v případě zadokolky. Pohon obou náprav mimochodem přidává 50 kg pohotovostní hmotnosti.
Jak už to pak u čtyřkolek divize BMW M bývá, nastavení chování lze upravit. K dispozici jsou tři různé režimy přenosu hnací síly. Ve výchozím nastavení čtyřkolka upřednostňuje pohon zadních kol, při zajištění maximální trakce a precizní ovladatelnosti. V režimu 4WD Sport putuje k zadním kolům více točivého momentu, což už umožňuje provádět řízené přetáčivé smyky. Řidiči pak mohou také systém DSC zcela vypnout a poté aktivovat režim 2WD, kdy se hnací síla přenáší pouze na zadní kola. Při objednání tzv. volitelné M kontroly trakce pak lze při vypnutém DSC upravit nastavení protiprokluzového systému v deseti stupních. Ani u čtyřkolky přitom nebude chybět systém hodnocení driftů.
S příchodem pohonu všech kol tak nabídka M3/M4 čítá šest derivátů. Základem je M3/M4 s výkonem 353 kW, pohonem zadních kol a manuální převodovkou, nad nimiž stojí M3/M4 Competition s 375 kW a automatem, s výběrem mezi zadokolkou a nově nabízenou čtyřkolkou. Tím ale rozšiřování nabídky nekončí. Ještě v letošním roce přibude M4 Cabrio jako doplněk k výchozímu kupé, v roce 2022 pak bude následovat ostré kombi M3 Touring. Naopak M4 Gran Coupé prý očekávat nemáme.
Nové BMW M3/M4 – technická data a české ceny nových generací | ||||||
*Při objednání M Driver's Paket | ||||||
Verze | M3 | M3 Competition | M3 Competition M xDrive | M4 | M4 Competition | M4 Competition M xDrive |
Zdvihový objem [cm3] | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 353/6250 | 375/6250 | 375/6250 | 353/6250 | 375/6250 | 375/6250 |
Točivý moment [N.m/min] | 550/2650-6130 | 650/2750-5500 | 650/2750-5500 | 550/2650-6130 | 650/2750-5500 | 650/2750-5500 |
Převodovka | 6M | 8A | 8A | 6M | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 250 (290*) | 250 (290*) | 250 (290*) | 250 (290*) | 250 (290*) | 250 (290*) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,2 | 3,9 | 3,5 | 4,2 | 3,9 | 3,5 |
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 10,3 | 10,0 | 10,0 | 10,3 | 9,9 | 10,0 |
Pohotovostní h. [kg] | 1705 | 1730 | 1780 | 1700 | 1725 | 1775 |
Základní cena [Kč] | 2.233.400 | 2.340.000 | ? | 2.273.700 | 2.380.300 | ? |