Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW M3 Competition
BMW M3 Competition
BMW M3 Competition
BMW M3 Competition
63
Fotogalerie

BMW M3 už brzy pořídíte se čtyřkolkou. Co prozradilo o své technice?

Nová generace BMW M3 na trh dorazila jako ryzí zadokolka. Už brzy ji však pořídíte i s pohonem všech kol, stejně jako odvozený model M4.

BMW M3 je léta etalonem řidičského automobilu. Jenže doba se mění a ne každému ryzí sportovní sedan s pohonem zadních kol vyhovuje, a tak kvůli závratnému výkonu pokukuje po pohonu všech kol. BMW na tento zájem slyší, a tak novou generaci M3 uvede také s pohonem všech kol. Uvedení M3 ve čtyřkolce je plánované na červenec.

Pohon všech kol bude dostupný pro silnější provedení M3 Competition, jehož šestiválec dosahuje výkonu 375 kW, a to výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou. Je to vcelku logické, zájemci o manuál by stejně chtěli spíše puristické auto, a tak bude nadále dostupný jen se zadokolkou, navíc pouze ve výchozí verzi M3. To samé přitom bude platit také pro odvozené M4 Competition.

Pohon M xDrive je známý už z dalších modelů BMW M, když je opět přizpůsoben nasazení ve sportovně laděném automobilu. Systém tak upřednostňuje kola zadní nápravy, ta přední se do hry vloží pouze v případě, že zadní kola již nejsou schopna přenášet výkon na vozovku. 

Systém je přitom navržen tak, aby dokázal přenést hnací sílu na vozovku bez její ztráty v podobě prokluzu zejména při vyloženě dynamické jízdě nebo pokud se některé z kol potýká s menší přilnavostí.

Součástí výzbroje je tak aktivní M diferenciál, který aktivně mění rozdělení točivého momentu mezi zadní kola. Nechybí ani speciální mazání vícelamelové spojky, navržené tak, aby mechanismus rozdělování hnací síly fungoval účinně i při dynamické jízdě.

Právě vícelamelová spojka umístěná v rozvodovce plynule a variabilně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola. Hnací sílu k přednímu a zadnímu diferenciálu přivádějí speciálně vyvinuté spojovací hřídele. Poloosy přenášející sílu motoru z diferenciálů na kola jsou taktéž navržené přímo na míru těmto sportovním modelům.

Video placeholder
BMW M3 a BMW M4 • BMW

Rozvodovka je přitom vybavena na míru naprogramovanou řídicí jednotkou a integrovaným systémem kontroly trakce. Může tak výjimečně rychle vyrovnávat rozdíly v rychlosti otáčení mezi předními a zadními koly, aniž by bylo nutné aktivovat stabilizační systém DSC.

S pohonem všech kol souvisí také přepracovaná přední náprava s dvojicí oddělených spodních ramen a svislou pružicí vzpěrou, která se vyznačuje speciálně upravenou geometrií a přímo pro tento model navrženým převodem řízení.

Vedle jistějšího chování čtyřkolka zajišťuje také lepší akceleraci. M3 Competition Sedan s pohonem M xDrive zrychlí z 0-100 km/h za 3,5 sekundy, což je o čtyři desetiny rychleji než v případě zadokolky. Pohon obou náprav mimochodem přidává 50 kg pohotovostní hmotnosti.

Jak už to pak u čtyřkolek divize BMW M bývá, nastavení chování lze upravit. K dispozici jsou tři různé režimy přenosu hnací síly. Ve výchozím nastavení čtyřkolka upřednostňuje pohon zadních kol, při zajištění maximální trakce a precizní ovladatelnosti. V režimu 4WD Sport putuje k zadním kolům více točivého momentu, což už umožňuje provádět řízené přetáčivé smyky. Řidiči pak mohou také systém DSC zcela vypnout a poté aktivovat režim 2WD, kdy se hnací síla přenáší pouze na zadní kola. Při objednání tzv. volitelné M kontroly trakce pak lze při vypnutém DSC upravit nastavení protiprokluzového systému v deseti stupních. Ani u čtyřkolky přitom nebude chybět systém hodnocení driftů.

S příchodem pohonu všech kol tak nabídka M3/M4 čítá šest derivátů. Základem je M3/M4 s výkonem 353 kW, pohonem zadních kol a manuální převodovkou, nad nimiž stojí M3/M4 Competition s 375 kW a automatem, s výběrem mezi zadokolkou a nově nabízenou čtyřkolkou. Tím ale rozšiřování nabídky nekončí. Ještě v letošním roce přibude M4 Cabrio jako doplněk k výchozímu kupé, v roce 2022 pak bude následovat ostré kombi M3 Touring. Naopak M4 Gran Coupé prý očekávat nemáme.

Nové BMW M3/M4 – technická data a české ceny nových generací
*Při objednání M Driver's Paket
VerzeM3M3 CompetitionM3 Competition M xDriveM4M4 CompetitionM4 Competition M xDrive
Zdvihový objem [cm3]299329932993299329932993
Válce/ventily6/46/46/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min]353/6250375/6250375/6250353/6250375/6250375/6250
Točivý moment [N.m/min] 550/2650-6130650/2750-5500650/2750-5500550/2650-6130650/2750-5500650/2750-5500
Převodovka6M8A8A6M8A8A
Max. rychlost [km/h]250 (290*)250 (290*)250 (290*)250 (290*)250 (290*)250 (290*)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,23,93,54,23,93,5
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km]10,310,010,010,39,910,0
Pohotovostní h. [kg]170517301780170017251775
Základní cena [Kč]2.233.4002.340.000?2.273.7002.380.300?