Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové BMW M3 a M4 teď už oficiálně. Dvě výkonové verze, pohon všech kol a hodnocení driftů

David Bureš
Diskuze (105)

Spolu s oficiálním představením BMW M3 a M4 oznámily též své české ceny. Připravit si na ně musíte minimálně 2,2 milionu korun.

BMW odhaluje napjatě očekávané nové generace svých sportovních modelů M3 a M4. Vzhled ostrého sedanu a kupé unikl jen krátce před premiérou, nyní ale duo novinek o sobě oficiálně odhaluje také podrobné informace. Na český trh vozy vstoupí v březnu 2021.

Dvě verze

Oba automobily podle očekávání sdílejí svůj motor, kterým je vysokootáčkový řadový šestiválec s technologií M TwinPower Turbo, známý již z modelů X3 M/X4 M. Jak pro sedan, tak pro kupé bude třílitrový agregát s dvěma jednokomorovými turbodmychadly dostupný ve dvou výkonových stupních.

Video se připravuje ...

V základu bude naladěn na 353 kW, zatímco ostřejší provedení Competition nabídne dokonce 375 kW. Jedná se tedy o stejné hodnoty jako v případě X3 M/X4 M, točivý moment ale v případě slabší varianty činí 550 N.m, o 50 N.m méně než v SUV. U Competition však má shodnou hodnotu 650 N.m. Když už jsme u té silnější varianty, zmiňme, že ta si proti předchůdci pomohla o 44 kW a 100 N.m.

Agregát využívá mnohaletých zkušeností divize BMW M z automobilových závodů. Konstrukce s uzavřeným blokem zvyšuje jeho pevnost, což zajišťuje možnost mimořádně vysokých tlaků ve spalovacích prostorech pro vyšší výkon. Stěny válců pokryté nastříkanou vrstvou oceli zase snižují třecí ztráty i hmotnost. Nižší váze mimochodem pomáhá vnitřní část hlavy válců vyrobená za použití 3D tisku. Vysokootáčkový charakter zase podoporuje kovaný a lehký klikový hřídel se sníženou hmotností rotujících částí. Turbodmychadlům nechybí elektronicky řízené obtokové ventily pro okamžitou odezvu, zatímco přímý vstřik pracuje až s tlakem 350 barů.

*Při objednání M Driver's Paket
Nové BMW M3/M4 – technická data a české ceny nových generací
Verze M3 M3 Competition M4 M4 Competition
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 353/6250 375/6250 353/6250 375/6250
Točivý moment [N.m/min]  550/2650-6130 650/2750-5500 550/2650-6130 650/2750-5500
Převodovka 6M 8A 6M 8A
Max. rychlost [km/h] 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*) 250 (290*)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,2 3,9 4,2 3,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,8 10,2 10,8 10,2
Pohotovostní h. [kg] 1705 1730 1700 1725
Základní cena [Kč] 2.233.400 2.340.000 2.273.700 2.380.300

Možnost čtyřkolky i manuálu

Podle očekávání si M3/M4 uchová možnost manuální převodovky. Šestistupňový manuál bude dostupný pro základní variantu, zatímco ostřejší M3/M4 Competition bude standardně spárováno s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem, který v rámci mezigenerační proměny střídá sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Manuál automobilka vyzdvihuje nejen proto, že nabízí funkci automatických meziplynů (lze ji ale vypnout), ale že je vůbec k dispozici, což je v segmentu dnes už unikum. Osmikvalt specificky vyvinutý pro M3/M4 se zase vyznačuje převodovými poměry přizpůsobenými charakteristice motoru, což konkrétně znamená blízko u sebe poskládané převody pro intenzivní nárůst výkonu z nízkých otáček.

Standardem je v obou případech pohon zadních kol, pro Competition ale bude zhruba od léta 2021 k dispozici také čtyřkolka. Pro M3/M4 vůbec poprvé v historii dostupný systém M xDrive má za cíl nabídnout větší směrovou stabilitu, stejně jako maximální trakci a agilitu. Systém s elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou, spojovací hřídelí pro přední nápravu a aktivním diferenciálem vzadu rozděluje hnací sílu podle potřeby mezi přední a zadní kola, přičemž preferuje pohon zadní nápravy. Přední kola se tak dostanou do akce, až když se blíží prokluz těch zadních. Podobně jako u větší M5 je pak k dispozici režim 2WD umožňující zachování výhradně pohonu zadních kol.

Nastavte si prokluz kol

BMW M3/M4 už v základu použije adaptivní M podvozek s elektronicky řízenými tlumiči. Obě nápravy jsou přitom specifické pro tyto modely, vpředu najdeme oddělená dvojitá spodní ramena z hliníku, zatímco vzadu je pětiprvková náprava. Schopnostem dále pomůže nejen brzdový systém (za příplatek karbon-keramický) s možností dvou různých nastavení citu brzdového pedálu, ale také nízké těžiště, tuhá karoserie díky specifickým výztuhám nebo rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Nový systém M Traction Control dostupný za příplatek pak v deseti stupních přizpůsobí nastavení mezních hodnot pro omezení prokluzu kol podle osobních preferencí a potřeb řidiče, což znamená, že BMW vyzývá jezdce, aby s autem klidně driftovali. Proto je tu i M Drift Analyzer zaznamenávají dobu trvání, trasu a úhel posledního přetáčivého smyku, což systém dokonce hodnotí hvězdičkami. M Drive Professional naopak pomáhá najít čistou stopu na závodním okruhu.

Už první uniklé fotografie dokázaly, že M3 použije příď s velkými, vertikálně orientovanými ledvinkami poprvé použitými na řadě 4. Ty pomáhají nejen dynamickému vzhledu, ale také chlazení motoru. BMW zdůrazňuje, že extrémně velké přívody vzduchu zajišťují nepřetržitý přívod chladicího vzduchu podle potřeby. Střecha je pak vyrobena z karbonem vyztužených plastů pro snížení těžiště.

Karbonová sedadla

Vzadu zase nechybí svébytný výfukový systém zakončený charakteristickými dvěma zdvojenými koncovkami výfuku. Automobilka tvrdí, že rozdvojený výfukový systém s objemným propojením obou větví snižuje zpětný tlak a vytváří tak intenzivní zvukový projev. Díky elektricky ovládaným, plně nastavitelným klapkám lze nicméně zvuk vozu upravit.

Uvnitř najdeme volant s dvěma M tlačítky vyvolávajícími dvě uložená individuální nastavení systémů auta. Za příplatek pak výchozí sportovní sedadla s elektrickým nastavením nahradí skořepinová sedadla s integrovanými opěrkami hlavy a podsvíceným označením modelu, které díky karbonové konstrukci sedáku a opěradla jsou o 9,6 kg lehčí než výchozí sportovní sedačky.

A co ceny?

Spolu s představením BMW M3 i M4 odhalily také své české ceny. Za sedan dáte 2.233.400 Kč, zatímco ostřejší varianta M3 Competition přijde na 2.340.000 korun. Za kupé se v obou případech připlácí 40.300 korun. 

Zatímco o výrobu sedanu se stejně jako v případě výchozí řady 3 postará domovský závod BMW v Mnichově, M4 se bude vyrábět po boku řady 4 v Dingolfingu. Do budoucna se navíc poprvé v historii počítá i s kombíkem BMW M3 Touring.

David Bureš
Diskuze (105)

Doporučujeme

29. 9. 2020 11:19
BMW
Auta to jsou parádní, jako všechna od BMW. Já jsem chtěl trochu vyšší auto, takže jsem si koupil BMW X5 a to předčilo mé očekávání. Jsem s autem spokojený ve všech směrech. Teď už v něm mám navíc i češtinu díky https://www.autacesky.cz/ . Auto bylo původně v němčině, takže jsem mu vůbec nerozuměl :-D .
Avatar - CountachSV
24. 9. 2020 11:22
Re: Těžké....
Souhlas, jak s Fkem, které je takové oteklé a bez kapky šťávy, tak i s tímhle. Až to bude ve 3D a ne jen na obrázcích, bude to jiná liga. Těším se na živé setkání. E46/E39 je samozřejmě NEJ....
24. 9. 2020 10:23
Re: Manuál
JJ, byla to QV. Automatické meziplyny jsou naprosto fantastická věc. Už kvůli tomu, že se narozdíl od uzavřené trati musíš s pedály sžít víc. Těch plných brzd je v provozu minimum a tak nacvičení správného meziplynu při různém tlaku na brzdu je delší.
24. 9. 2020 09:55
Re: Manuál
Jak píše iudex, evidentně mu to fungovalo stejně, nahoru nic, dolů jsi mohl klidně na hulváta a elektronika to pěkně eliminovala. Příjemná věc.
24. 9. 2020 09:54
Re: Teoretici
spíš je mi záhadou, jak poznal Mr. Esmo, že ostatní mají míň zkušeností než on, to je trochu věštění z kávové sedliny, on byl naopak velmi sebejistý, nejspíš bydlí na vsi, kde je vlastnictví takového vozu velkou událostí...