Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Motorrad představuje obrovský dvouválec Big Boxer pro model R 18

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)

BMW Motorrad konečně uvádí specifikace nového dvouválce pro připravovaný model R 18. Novinka je nejvýkonnějším motorem s protiběžnými písty v celé historii značky BMW.

BMW Motorrad odhalilo svůj nový plochý dvouválec poprvé na konci roku 2018 prostřednictvím zakázkové stavby od nezávislé společnosti Custom Works Zon. Následně byl tento motor k dispozici i pro stavbu společnosti Revival Cycles, jejíž kreace měla premiéru v dubnu roku 2019.

Concorso d’Eleganza Villa d’Este se pak poslední květnový víkend roku 2019 stalo ideální kulisou pro odhalení BMW Motorrad Concept R18, na nejž navázal Concept R 18 /2, jehož výstavní premiéra se odehrála během veletrhu EICMA 2019 v první polovině listopadu roku 2019.

BMW Motorrad poskytlo svůj nový motor s protiběžnými písty pro vznik minimálně čtyř motocyklů, představených veřejnosti, ale prozatím prakticky nezmiňovalo specifikace této pohonné jednotky. To se však nyní mění a dvouválec Big Boxer pro připravovaný model R 18 odhaluje své přednosti a schopnosti.  

Nejen svým působivým vzhledem, ale také z technického hlediska novinka navazuje na tradiční motory s protiběžnými písty, které byly synonymem motocyklů z Mnichova a Berlína-Spandau po dobu přibližně 70 let a to od začátku výroby BMW Motorrad v roce 1923 až do doby příchodu vzduchem a olejem chlazeného nástupce.

Díky ventilovému rozvodu OHV a samostatným krytům motoru a převodovky se Big Boxer vyznačuje stejnými konstrukčními vlastnostmi jako úplně první motor boxer společnosti BMW Motorrad, jenž měl v té době ventily ovládané z boku. Nový motor je chlazen vzduchem a olejem. Včetně převodovky a sacího systému váží 110,8 kg. Má svisle dělený hliníkový blok motoru.

Nejobjemnější dvouválcový motor boxer, jaký kdy byl použit v sériovém motocyklu, má objem spalovacích prostorů 1802 kubických centimetrů a je výsledkem vrtání 107,1 mm a zdvihu 100 mm. Jeho výkon dosahuje 67 kW (91 k) při 4750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 158 N.m nastupuje při 3000 otáčkách za minutu. Více než 150 N.m je k dispozici od 2000 do 4000 otáček za minutu. Maximální otáčky motoru dosahují 5750 za minutu, zatímco volnoběh je nastaven na 950 otáček za minutu. BMW Motorrad již nyní uvádí i spotřebu paliva 5,6 l benzinu na 100 km.

Na rozdíl od klasických vzduchem chlazených dvouventilových motorů boxer společnosti BMW Motorrad je klikový hřídel novinky kovaný z kalené a tvrzené oceli a je uprostřed doplněn třetím hlavním ložiskem. Jeho instalace byla nutným řešením z důvodu velkého objemu spalovacích prostorů a síly, zabraňuje nežádoucím ohybovým vibracím klikového hřídele.

Stejně jako klikový hřídel jsou i obě ojnice vybaveny kluznými ložisky a jsou rovněž vykované z kalené a tvrzené oceli. K nim jsou uchyceny odlévané hliníkové písty se dvěma pístními kroužky a jedním kroužkem na stírání oleje. Kluzná plocha válců je potažena materiálem NiCaSil.

Ačkoliv má nový motor čtyři ventily na válec, dvojité zapalování, moderní architekturu spalovacích prostorů, vstřikování paliva do sacího potrubí a systém řízení motoru BMS-O, tak používá klasický ventilový rozvod OHV, jako dvouválcové motory typů R 5/R 51 (1936–1941) a R 51/2 (1950–1951), jimiž je inspirován.

Stejně jako u historického modelu, také u motoru Big Boxer jsou oba vačkové hřídele umístěny vlevo a vpravo nad klikovým hřídelem. Výhodou tohoto řešení jsou kratší zdvihátka. To také přispívá ke snížení pohyblivých hmot, minimalizování odchylek a menším lineárním silám. Výsledkem této komplikovanější konstrukce je obecně odolnější ventilový rozvod s preciznějším ovládáním a lepší stabilitou ve vyšších otáčkách.

U tradiční konstrukce motoru boxer BMW Motorrad ovládají zdvihátko sacího ventilu dvě tyčky a zdvihátko výfukového ventilu jedna tyčka, přičemž tyčky zdvihátek jsou umístěné v utěsněných trubkách nad válci. Dva sací a výfukové ventily v hlavě válců jsou ovládány dvojicí rolen. Na rozdíl od dnes rozšířené technologie motoru se ventilové vůle nevymezují prostřednictvím hydraulických zdvihátek, ale, jak tomu bylo po celá desetiletí u většiny klasických vzduchem chlazených dvouventilových boxerů BMW, pomocí stavěcího šroubu s jednou pojistnou maticí pro každý ventil.

Stejně jako u klasických dvouventilových boxerů má být vymezení ventilové vůle (0,2 až 0,3 mm) u nového motoru pro model R 18 velmi rychlou záležitostí. Ventily jsou vyrobeny z oceli s průměrem talířku 41,2 mm na straně sání a 35 mm na straně výfuku. Úhel sacího ventilu činí 21 stupňů a výfukového 24 stupňů.

Video se připravuje ...

Točivý moment motoru na převodovku je přenášen jednolamelovou suchou spojkou. Ta je vůbec poprvé navržena jako samovymezovací antihoppingová spojka, která zabraňuje blokaci zadního kola při rychlém podřazování.

Šestistupňová převodovka se stálým záběrem ozubených kol se nachází v dělené hliníkové skříni a je navržena jako čtyřhřídelová převodovka s převody s šikmým ozubením. Vstupní hřídel s tlumičem kmitů pohání dva hřídele převodovky pomocí párů ozubených kol. Jako volitelná výbava je k dispozici manuálně řazený zpětný chod tvořený vloženým ozubeným kolem.

Stejně jako u všech motocyklů BMW s motory boxer je točivý moment na zadní kolo modelu R 18 přenášen prostřednictvím spojovacího hřídele. Hnací hřídel a kloubové spojení jsou poniklované a bez krytí, což se běžně používalo u motocyklů BMW Motorrad až do modelového roku 1955 včetně. Na boku převodovky je použít tzv. tripoidní kloub pro účely kompenzace délky.

Zdroj: BMW Group

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)

Doporučujeme

9. 12. 2019 21:18
protiběžné písty???
Boxer od BMW není motor s protiběžnými písty, ten vypadá úplně jinak:
https://cs.wikipedia.org/…%BDmi_p%C3%ADsty
6. 12. 2019 14:43
Nová doba
91 koní z 1,8, rozvod OHV. Kurňa kolikátého je dnes? Že by 6.12.1981?
5. 12. 2019 17:46
Nesrovnalost
"Novinka je nejvýkonnějším motorem s protiběžnými písty v celé historii značky BMW".........91 koní. Co je to za blbost? GS 1250 má boxer a 136k. Takže tomu nerozumí: