BMW - nové motory, nové řady, nová filozofie

Pro blízkou budoucnost se v automobilce BMW chystá zásadní obrat. Počínaje uvedením nové trojkové řady (2005) se totiž počítá s masivním užitím přeplňování v zážehových motorech, zpočátku jen ve čtyř- a šestiválcích, později pravděpodobně i výše. Vzhledem k charakteru vozu půjde pochopitelně primárně o kroutící moment - malá agilní turbodmychadla ještě daleko více zploští křivky jejich průběhů, už nyní prakticky lineární. Přímo se vnucuje okřídlené přirovnání k elektromotoru.
Zde několik konkrétních informací z dobře informovaného zdroje, zatím neoficiálních:
Současná trojka se příští rok dočká dalšího výrazného posílení dvoulitrového turbodieselu na impozantních 180 koní (132 kW), což jí zajístí prvenství ve své objemové kategorii. Současná verze (110 kW) zůstane jako alternativa pro skromnější řidiče.
Přibližně v době uvedení faceliftované nové sedmičky (jaro 2004), mj. s posíleným V12 šestilitrem (367 kW), nastoupí svůj nelehký job dva zásadně inovované šestiválce. Dvouapůl- a třílitr, již v současné podobě patřící mezi nejlepší motory na světě, povznese na absolutní technologickou špičku přímé vstříkování paliva a variabilní zdvih ventilů Valvetronic, známý již ze čtyř- a osmiválců. Po současném převrtání na 2,7 a 3,2 l (184 kW) zdvihového objemu již bude možno hovořit o důkladné modernizaci. Přímé vstřikování zároveň dostanou i oba zážehové osmiválce, přičemž ten větší pro horní půlku nabízených řad získá navíc i čtyři deci zdvihového objemu.
Právě nyní přicházející nová šestková řada během příštího roku rozšíří motorovou paletu oběma směry, místo současné jediné motorizace jich bude k mání hned 5, přičemž i současný motor bude nahrazen čtyři-osmičkou s přímým vstřikem. Základ budou tvořit šestiválce 3,0d (160 kW) a výše popsaný nový 3,2 l, optimální střed znamená číslo 8, tolik válců budou mít vznětový čtyřlitr (190 kW) a zážehová 4,8 l, (294 kW). A nejlepší navrch pro budoucí M6, v podobě high-tech V10 z připravované M5, která bude podle posledních zpráv mít více, než původně plánovaných 500 koní. S ohledem na rychle sílící konkurenci bude výkon zvýšen o 50-100 k.
Na konec největší a zároveň nejmenší novinka – pravděpodobně konec roku 2004 přinese zcela nové řady 1 a 2, přičemž sudé číslo bude dle nové tradice znamenat sportovní verzi. Vzhledem k ambicím, mířícím do kompaktní třídy, nepřekvapí nabídka nových čtyřválců, startující na jedna šestce, dokonale ověřené v Mini. Další v menu budou 1,8, 2,0 a 2,0 turbo.
V oblasti čirých spekulací se nachází informace o vrcholu všech vrcholů – M7, kterou od superluxusní 760i odlišuje hlavně znak motorizace – V8 biturbo. Dle starších odhadů měl výkon být 600 koní, ve světle nových zkušeností konstruktéři jistě namíří ještě výše.