BMW odhaluje historii svého loga. Je to opravdu roztočená vrtule?
Logo BMW je po celá desetiletí horkým tématem diskusí. Mnoho lidí se domnívá, že se jedná o stylizaci roztočené vrtule, ale pravda je trochu jiná a samotná automobilka nyní připomíná, co logo znamená a představuje.
Slavné kulaté logo s modrými a bílými plochami, lemovanými černým ohraničením s písmeny BMW v horní části je velmi často interpretováno jako stylizace roztočené vrtule s odkazem na skutečnost, že se dnešní automobilka věnovala vývoji a výrobě leteckých motorů.
Historie názvu BMW, jenž je zkratkou pro Bayerische Motoren Werke nebo také Bavarian Motor Works, sahá až do roku 1917. BMW tehdy vzniklo přejmenováním výrobce leteckých motorů Rapp Motorenwerke, se sídlem v Mnichově, hlavním městě Bavorska v jižním Německu.
Název společnosti se změnil, ale technické vybavení, pracovní síla i původní aktivity byly stále stejné. Když bylo jméno BMW poprvé zařazeno do obchodního rejstříku v červenci roku 1917, neexistovalo logo společnosti. Stejně tak v první reklamě ze stejného měsíce chyběl jakýkoli symbol nebo znak BMW. Společně s leteckými motory však představovala budoucí plánovaný sortiment, jímž měly být pohonné jednotky pro automobily, zemědělskou techniku a lodě.
První logo mladé společnosti bylo odhaleno 5. října roku 1917. Tento první znak BMW, který byl zapsán v německém císařském rejstříku ochranných známek, si zachoval kulatý tvar loga původní společnosti Rapp Motorenwerke. Vnější černý kruh nesl ve své horní části písmena BMW a byl ohraničen zlatými linkami.
Na logu společnosti měl být nově zastoupen i její domovský stát, jímž bylo Bavorsko. Vnitřní kruh je proto rozdělen na čtvrtiny a jsou v něm umístěny státní barvy státu Bavorsko, jimiž jsou bílá a modrá. Na logu BMW jsou však v obráceném pořadí, protože v době vzniku jeho první podoby místní zákon o ochranných známkách zakazoval použití znaku nebo jiných státních symbolů pro komerční známky.
BMW tedy připomíná, že barevná pole v jeho znaku jsou v první řadě odkazem na Bavorsko. Nicméně v roce 1929 vznikla reklama, zobrazující dvojici letících hornoplošníků, jejichž roztočené vrtule vytvářejí stylizované logo BMW. Podobný motiv byl použit i na černobílé fotografii z roku 1942, na níž stál dolnoplošník s hvězdicovým motorem a roztočenou vrtulí, vytvářející logo BMW.
Právě díky těmto obrázkům údajně vznikl mýtus, který uvádí, že logo BMW zobrazuje roztočenou vrtuli. Samotná automobilka se jej sice řadu let snaží vyvrátit, ale atraktivní legenda se stále šíří a doslova si žije vlastním životem.
Zdroj: BMW AG