Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW pracuje na Neue Klasse. První zástupce bude sedan se supermoderní technikou

David Bureš
Diskuze (0)

Neue Klasse byla řada modelů, která v šedesátých letech zachránila automobilku BMW a vytyčila její další směr. Nyní se výrobce k označení vrací, tentokrát pro elektrifikované vozy nové generace.

BMW je výrobce, který na rozdíl od jiných automobilek bere čistě elektrickou budoucnost svých aut rezervovaně. Zatímco konkurenční Audi a Mercedes už počítají s čistě elektrickou nabídkou (respektive alespoň na vybraných trzích), BMW chce nadále nabízet co nejširší paletu pohonných jednotek, včetně vodíkových. To však neznamená, že by se v Mnichově na elektromobilech nepracovalo.

Ba naopak, BMW pracuje na zcela nové generaci svých aut s elektrifikovaným pohonem, který obecně říká Neue Klasse. Tím odkazuje na někdejší modely z šedesátých let (1500, 2000) vyvinuté díky rozsáhlým investicím rodiny Quandtových, které firmu zachránily a vytyčily charakter značky na další roky.

V podobném duchu je vyvíjena i „nová“ Neue Klasse. Má jít totiž o modulární techniku pro elektrifikované automobily, kterou BMW bude do budoucna používat napříč svojí nabídkou. První vůz s touto platformou vyjede v roce 2025, přičemž jeho podoba se už začíná rýsovat.

Automobil vyvíjený s interním označením NK1 využije tu nejmodernější možnou techniku. Hovoří se o šesté generaci elektrického ústrojí BMW, která zaručí ještě vyšší dojezd díky bateriím s vyšší kapacitou, díky nové technologii struktury článků, stejně jako rychlejší nabíjení, zřejmě s výkonem alespoň 350 kW. BMW si přitom i nadále klíčové komponenty vyvíjí samo. Zcela nová má být také konstrukce, využívající lehkých materiálů, stejně jako udržitelných. A co víc, Neue Klasse má znamenat to nejmodernější i z hlediska multimédií.

Nová platforma nahradí dnešní architektury FAAR a CLAR, využívané kompakty s pohonem předních kol, respektive většími vozy s pohonem kol zadních. Má být natolik univerzální, že umožní pohon předních kol, zadních kol nebo všech podle potřeby. Stejně tak má být možné ji použít jak v konvenčních vozech, tak v módních SUV. „Je navržena tak, aby nám umožnila postavit elektrická auta od řady 2 po SUV X7,“ říká k tomu šéf výzkumu a vývoje  Frank Weber s tím, že nová architektura logicky bude moci být užita také ve vozech divize M.

A co víc, tento základ není určen jen pro bateriové elektromobily. Podle Webera umožní také zástavbu vodíkového pohonu s palivovými články, stejně jako plug-in hybridního, se spalovacím motorem pod kapotou a elektromotorem u zadní nápravy. I to naznačuje, že v Mnichově i do budoucna počítají se spalovacími motory, byť v elektrifikované formě. Rozdílem proti dnešním platformám je však ten, že elektrický pohon bude u Neue Klasse ten primární, zatímco ty dosavadní berou elektropohon jako doplněk.

Toto řešení znamená, že na jedné lince bude možné vyrábět vozy s čistě elektrickým i hybridním pohonem, což sníží výrobní náklady.  

Mnohé fanoušky pak potěší fakt, že přestože Neue Klasse umožní postavit prakticky cokoliv, první model s touto technikou má být pro BMW vlastně ryze tradiční. Očekává se totiž, že vůz vyvíjený s interním označením bude sedan střední třídy o velikosti řady 3. Je tudíž fajn vidět, že i v nové době se některé tradice nemění.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme