Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW iX
BMW iX
BMW iX
BMW iX
98 Fotogalerie

BMW opět chystá Neue Klasse. Dorazí v roce 2025

Neue Klasse byla řada automobilů, která v šedesátých letech zachránila automobilku BMW a definovala ji jako výrobce sportovních sedanů. Po letech se zase vrátí, opět jako pionýr nové éry.

BMW Group je další automobilkou, která představuje ambiciózní plány v oblasti elektromobility. Mnichovský výrobce výrazně urychlí expanzi modelů s elektrickým pohonem, když už do roku 2023 chce mít 90 % tržních segmentů pokrytých elektřinou poháněnými modely.

„Máme jasný plán pro to, aby se transformace našeho průmyslu stala v příštích letech pro BMW skutečnou konkurenční výhodou: budeme nekompromisně električtí a digitální,“ říká předseda představenstva BMW AG Oliver Zipse.

Ve znamení expanze elektromobilů přitom bude už letošní rok. Stávající BMW i3, BMW iX3 a Mini SE totiž v průběhu roku doplní nová „technologická vlajková loď“, SUV BMW iX a čtyřdveřové gran turismo BMW i4. Druhé z nich přitom dorazí o tři měsíce dříve, než se původně plánovalo.

V následujících letech pak přijdou čistě elektrické deriváty řady 5 a SUV X1, stejně jako elektrické verze nové generace BMW řady 7 a nástupce Mini Countryman. Díky tomu bude mít BMW Group do roku 2023 alespoň jeden čistě elektrický model v 90 % tržních segmentech, v nichž mnichovský koncern působí.

To je slovy automobilky druhá fáze transformace značky, která je ve znamení právě rozšiřování elektrického a hybridního pohonu napříč nabídkou značky. První fáze mimochodem odstartovala příchodem ekologické řady BMW i, uvedené v roce 2011, prostřednictvím níž automobilka postupně získávala zkušenosti s elektrickým a plug-in hybridním pohonem.

Třetí fáze pak nastane v roce 2025, kdy se široká produktová řada BMW Group přeskupí na základech nové „Neue Klasse“. Výraz známý z historie automobilky, kdy šlo o řadu modelů, které BMW v šedesátých letech zachránily a definovaly jeho dnešní charakter, bude použit pro další generaci automobilů.

Neue Klasse se bude vyznačovat zcela nově definovanou IT a softwarovou architekturou, novou generací vysoce výkonných elektrických pohonů a baterií a novým přístupem k udržitelnosti v průběhu celého životního cyklu vozidla. Právě s těmito klíčovými aspekty se počítá u zcela nové architektury optimalizované pro čistě elektrický pohon. Ta bude vysoce modulární, a tak ji bude možné použít jako ve velkoobjemových modelech, tak ve vysokovýkonných speciálech divize BMW M.

BMW slibuje úplně nový uživatelský zážitek, když digitální prostředí vozidla bude možné individuálně upravit podle potřeb zákazníka nebo cílového regionu. Nová architektura navíc umožní nové řešení proporcí automobilů, od nichž BMW slibuje třeba prostornější kabinu. Nově vyvinuté baterie s optimalizovanými články pak mají nabídnout nižší spotřebu energie, což pomůže celkovému dojezdu, stejně jako snížení výrobních nákladů. A co víc, platforma počítá i s možností vodíkového pohonu, aby si zákazník mohl vybrat to nejvhodnější řešení.

Klíčovou součástí nové Neue Klasse bude rovněž použití recyklovaných materiálů, ať už plastů, hliníku nebo oceli, což pomůže udržitelnosti výroby. „Chceme zajistit, aby ten „nejzelenější “elektromobil na trhu byl vyroben společností BMW,“ říká k tomu předseda představenstva automobilky. BMW chce přitom využít dnes už desetiletých zkušeností s výrobou i3, na níž udržitelné materiály jsou již využívány.

V rámci této třetí fáze přitom automobilka počítá s postupným nárůstem podílu elektromobilů na jejích prodejích. Mezi lety 2025 a 2030 má jejich podíl skokově narůstat, výsledkem čehož je plán, že v roce 2030 bude minimálně polovina prodávaných BMW čistě elektrická. Značka Mini pak v rámci tohoto plánu počítá s tím, že do roku 2027 budou nejméně polovinu jejích prodejů tvořit elektroauta. Na začátku třicátých let pak chce prodávat už jen výhradně elektromobily.

Automobilka přitom zdůrazňuje, že podíl elektromobilů na prodejích se bude lišit podle regionu. V BMW totiž dobře věří, že na některých trzích elektřině tolik nevěří jako v Evropě. Zároveň však vedení dodává, že Mini zůstane globálně zastoupenou značkou, přestože její budoucnost je plně elektrická.