Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 5 - detailní pohled (druhý díl)

Miroslav Kudělka
Jak již bylo předesláno v úvodu první části, bude druhá část popisu nového BMW řady 5 pojednávat o konstrukci karosérie, zajímavostech o její výrobě a v nemalé míře také výbavě interiéru.

První část najdete si můžete přečíst zde.

Nejradikálnějším inovačním prvkem konstrukce nového BMW řady 5 je bezesporu konstrukce karosérie. Poprvé se v sériové produkci objevuje samonosná karosérie kombinující hliníkovou a ocelovou konstrukci. Technici BMW dospěli k závěru, že pokud má automobil splňovat požadavky na maximální bezpečnost a přitom disponovat přijatelnou hmotností je třeba použít lehkých slitin i na nosnou strukturu. Tak vznikla koncepce LAFE (Lightweigt Aluminium Front End), což obnáší kompletní příď vozu z hliníkových výlisků. Zajímavostí celé konstrukce je použití vysokopevnostního lepidla ke spojování dílů (celkem 15,2 metrů lepených spojů), které je ještě jištěno 599 nýty. Na celé karosérii je použito celkem 65 metrů lepených spojů. Velký důraz byl kladen na zvýšení pasivní bezpečnosti nového skeletu. Především zcela nová hliníková příď byla navržena se zvláštním zřetelem na pohlcování energie při havárii. Její funkce je rozdělena podle tří kritérií - nárazy velmi nízkou rychlostí do 4 km/h, nízkou rychlostí do 15 km/h a ty ve vyšších rychlostech. Pro nejnižší rychlosti je určena pěnová výplň na příčném hliníkovém nosníku nesoucím nárazník. Pro střední rychlosti je určena šroubovaná část s deformační zónou, příčným nosníkem a čelní stěnou nesoucí chladič a světlomety. Tato část by měla absorbovat náraz do 15 km/h takovým způsobem, že nedojde k poškození motoru ani jeho příslušenství a nepoškozena zůstane i celá zbývající struktura. Pro nárazy ve vyšších rychlostech již je kritérium takové, aby se kinetická energie rozložila do celé, výrazně zesílené, nosné struktury a umožnila posádce přežití. Zvýšenou odolnost proti bočnímu nárazu zajišťuje zesílený středový sloupek, výztuhy dveří a dva příčné nosníky umístěné pod předními sedadly spojující prahy. Stejně jako se při konstrukci motorů věnuje velká pozornost jejich působení na životní prostředí tak i výrobní proces karosérie prošel výraznými změnami. Byla vyvinuta řada nových postupů, které především v lakovacím procesu umožnily zredukovat spotřebu rozpouštědel o 40 tun ročně. Lakovací linka je vybavena maloobjemovými zásobníky, které bez jakýchkoli ztrát času a barvy umožňují použití až 250 barevných odstínů.

Jakkoli je vysoká bezpečnostní úroveň u automobilů důležitá, nezapomnělo se při konstrukci nového BMW 5 ani na potřebné a žádané pohodlí posádky. Nová karosérie je podstatně prostornější což je dáno rozvorem zvětšeným o 62 mm a šířkou narostlou o 48 mm. Z této změny těží především cestující na zadních sedadlech, kde se zvětšil prostor pro kolena o 40 mm. Také zavazadlový prostor znatelně povyrostl, když ve standardní verzi nabízí 520 litrů, jež se při použití nových pneumatik bez nutnosti náhradního kola zvětší na úctyhodných 555 litrů. O radost z pobytu v prostornějším interiéru se mimo mnoha dalších pomocníků starají i speciální skla filtrující infračervené záření, čímž snižují teplotu vzduchu o zhruba 5°C a povrchu interiéru až o 10°C. Podívejme se tady jak vlastně interiér v novém BMW vypadá. Ve srovnání s poněkud avantgardním exteriérem si zachovává střízlivý až možná trochu strohý styl. Přístrojová deska s multifunkční volantem a středovou konzolou poskytuje řidiči maximální možné množství informací a zachovává přitom snadnou obsluhu. Mimo přístrojového panelu přímo před volantem jsou veškeré další informace soustředěny na velkém displeji uprostřed přístrojové desky. Na něm se zobrazují informace navigačního systému, klimatizace, komunikace a také zábava. Systém je ovládán velkým kruhovým ovladačem na středovém tunelu za řadící pákou. Multifunkční volant umožňuje ovládání hlasitosti telefonu a navigačních instrukcí a dvě tlačítka jsou programovatelná pro nastavení podle potřeb řidiče. Na středovém displeji se také zobrazuje tvar a vzdálenost překážky snímaná ultrazvukovými čidly parkovacího systému. Ten je schopen monitorovat vzdálenost 1,5 metru před a 2 metry za vozem a graficky a akusticky informovat řidiče. Naprostou novinkou v obsluze automobilů je použití projekce důležitých údajů na přední sklo, čímž řidič nemusí polevovat v pozornosti odbíháním pohledem na přístroje. Promítány mohou být navigační instrukce, rychlost vozu či informace systému ACC (Active Cruise Control). Promítání údajů je hlídáno čidly snímajícími vnější podmínky a automaticky se upravuje jasnost obrazu, aby byly stále zřetelně čitelné.

Zmínili jsme systém ACC. O co se vlastně jedná? Zjednodušeně řečeno je to velmi pokročilý tempomat. ACC nejen udržuje stálou rychlost vozu, ale pomocí radaru monitorujícího vlnami na frekvenci 77 GHz vzdálenost 120 m před vozidlem také dokáže udržovat určenou vzdálenost od vpředu jedoucího automobilu. Ideální použití ACC je rychlý dálniční provoz, protože pracuje v rozmezí rychlostí 30-180 km/h. Zásahy do činnosti motoru či použitím brzd dokáže udržovat předvolenou vzdálenost mezi vozy. Řidič má kdykoli možnost zasáhnout pokud nabude dojmu, že je potřeba brzdit razantněji, nicméně systém ho na tuto potřebu dokáže akusticky také sám upozornit. Pokud by řidič situaci nezvládl a došlo by k nárazu, je pro posádku mimo již zmíněných bezpečnostních prvků připraveno také celkem 8 airbagů. Jejich použití i použití předpínačů pásů je řízeno elektronikou, která na základě čidel obsazenosti sedadel vyhodnotí je-li jejich aktivace nezbytně nutná. V nabídce jsou také aktivní opěrky hlav. Ty se v případě havárie pyrotechnickou náplní bleskově posunou vpřed a omezují zpětný pohyb hlavy na minimum. Jejich následná oprava pak vyžaduje pouze výměnu náplně. Vraťme se k popisu příjemnějších prvků, než těch pouze bezpečnostních. Nové BMW nabízí zákazníkům dokonce šest druhů sedadel – čtyři varianty pro přední a dvě pro zadní. Standardně jsou přední sedadla dodávána s elektrickým seřizováním výšky sedáku a úhlu opěradla. Posun vpřed a vzad stejně jako změna polohy opěrky hlavy se děje ručně. Dále lze již jen přidávat elektrické ovládání veškerých posuvů a vrcholem nabídky je multifunkční sedadlo, kde lze nastavit snad téměř vše. Nezávisle jde nastavit tvar horní a spodní části opěradla, opěry zachycující boční síly v zatáčkách a to vše elektricky. K běžným doplňkům patří vyhřívání sedadel, k méně běžným jejich napojení na klimatizaci a ochlazování v parných letních dnech. Zadní sedadla jsou standardně jednodílná se sklopným opěradlem, na přání je k dispozici opěradlo dělené v poměru 60:40.

Standardem je v nové „pětce“ také elektronická klimatizace, která je ovládána přes již zmíněný ovládací panel ve středu přístrojové desky. Na přání je k dispozici ještě pokročilejší varianta s vyšším stupněm možností nastavení. Nastavit lze teplotu pro levou a pravou stranu vozu a klimatizace je vybavena také teplotními čidly na každé straně, které snímají teplotu zvyšující se slunečním svitem. Podle toho také směřují větší množství ochlazovaného vzduchu potřebným směrem. Další čidlo také hlídá teplotu oken a v případě potřeby zabezpečuje dodávku vzduchu proti jejich zamlžení aniž by byla narušena pohoda celého interiéru. O zvukovou pohodu se stará nový HiFi systém Logic7 doposud používaný pouze ve statických podmínkách. Jeho ovládání je pomocí dálkového ovladače přístupné také cestujícím na zadních sedadlech.

Pokud bychom měli pokračovat v popisu všech další drobností v interiéru, tento článek by se nevešel asi ani na tři díly. Z výše zmíněných skutečností je jasně zřetelné, že nové BMW řady 5 je vybaveno vším co by mohlo výrazně ovlivnit jeho úspěch na trhu. Zda u zákazníků převáží jeho špičková konstrukce, či moderně pojatý design, to je otázkou času, ale startovní pozici má jistě velice slibnou.



Miroslav Kudělka