Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 5: pět milionů vyrobených vozů v pěti generacích

Diskuze (10)
Brány továrny v Dingolfingu v úterý opustilo BMW řady 5 s pořadovým číslem 5.000.000 – černý sedan 530d. Řada 5 v Dingolfingu vzniká téměř od tohoto závodu, současná generace je v pořadí už pátá.

Představení první generace (interní kód E12) v roce 1972 bylo velkou událostí. Světová premiéra se uskutečnila na frankfurtském autosalonu těsně po skončení olympijských her v Mnichově a nedlouho po otevření slavné budovy ředitelství BMW přezdívané „čtyřválec“. První kusy se ještě montovaly ve staré mnichovské továrně, ale od podzimu 1973 se rozeběhla výroba v Dinglofingu, kde se řada 5 vyrábí dodnes. Za devět let, kdy se první generace vyráběla, vzniklo téměř 700 tisíc kusů, což bylo na svou dobu a tehdejší poměry BMW vysoké číslo. Více než polovina vyrobených vozů byla určena na export. Tato generace byla prvním modelem BMW, který nesl trojmístné číselné označení.

Nástupce z roku 1981 označovaný E28 se vzhledově od první generace příliš nelišil. Po technické stránce se ale jednalo o posun k modernímu automobilu. Všechny benzinové motory získaly vstřikování paliva Bosch a v roce 1983 se objevil model 524td s přeplňovaným vznětovým motorem (později byl nabízen i atmosférický 524d). Poprvé se také představila verze M5. Celkem bylo vyrobeno 722 tisíc kusů.

S třetí generací E34 představené na počátku roku 1988 se v BMW řady 5 objevily osmiválcové motory a karosérie kombi, pojmenovaná Touring. Čtvrtá generace E39 přinesla v roce 1996 uhlazenější tvary a opět řadu technických vylepšení. Všechny motory kromě základního dieselového 520d měly šest nebo osm válců. BMW E34 se vyrobilo 1,33 milionů kusů, E39 pak 1,47 milionů.

Aktuální generace E60, představené roku 2003, bylo zatím vyrobeno téměř milion kusů. Při loňském faceliftu byl kladen důraz především na snížení spotřeby. Balíčku použitých technologií BMW říká Efficient Dynamics – jedná se o několik systémů od ukazatele vhodného momentu řazení, přes odpojování alternátoru a kompresoru klimatizace, když nejsou potřeba, až po rekuperaci energie do autobaterie při brzdění a vypínání motoru, když vozidlo stojí. Díky tomu model 520d jako první ve své třídě prolomil hranicí emisí CO2 140 g/km – konkrétně se jedná o 136 gramů, což odpovídá spotřebě 5,1 l/100 km v kombinovaném cyklu.

Diskuze (10)
Avatar - Pjenkava
31. 1. 2008 15:20
BMW 5
Pětimilonté BMW 5 páte generace... Magická věc :-)