Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW v Ženevě 2006

Ladislav Čermák
Modlitebna všech fanoušků šestiválcové symfonie připravila sériovou podobu nové výrobní řady Z4 Coupé rovnou včetně vrcholné verze M i pro Roadster.

Třídveřové Jedničky ani dvoudveřové nové Trojky jsme se zatím nedočkali, ovšem technofilové mohli ukojit svůj hlad po špičkové technice pohledem na definitivní verzi nového přímovstřikového zážehového šestiválce 3.0 l, jehož dvě malá paralelní turbodmychadla mají za úkol vylepšovat průběh kroutícího momentu, nikoliv lámat výkonové rekordy; bohužel zatím pouze na stojanu mimo automobil. Homologační omezená série vyladěných Trojek 320si jistě potěšila každého zájemce o sportovní BMW s omezenými finančními zdroji – i se zajímavou výbavou, částečně převzatou technikou od větších šestiválců a vyladěným dvoulitrovým motorem se totiž vejde v přepočtu do milionu Kč.

320Si

bude vyroben v omezené sérii čítající pouhých 2600 kusů. Od modelu 320i se liší úpravami dvoulitrového čtyřválce Valvetronic, vedoucími k výkonu 127 kW v 7000 otáčkách (omezovač zasáhne až v 7500), sportovním M paketem, 18“ hliníkovými koly, speciálně naladěnou koncovkou výfuku, prahy s logem BMW 320Si, sportovním otáčkoměrem, upravenou zadní nápravou, ložisky a kardanovou hřídelí z BMW 330i a brzdami z modelu BMW 325i. K dispozici bude i exkluzivní barva „Carbon black“.

Z4 Coupé/Roadster

Po půl roce od premiéry konceptu na autosalonu ve Frankfurtu vypouští BMW do světa sériovou verzi BMW Z4 Coupé. Dvoumístný sporťák, o jehož budoucnosti se kvůli neúspěchu Z3 Coupé hodně spekulovalo, přichází na trh vyzbrojen charakteristickým designem, precizně vyladěným sportovním podvozkem a silnými zážehovými šestiválci.

Roadster vstoupil do nového roku s mírným faceliftem, který jej sjednotí s novým Coupé. Nové zadní i přední nárazníky a světlomety doplní integrovaná „americká“ boční poziční světla, rozšířená výbava, především o iDrive, a čtyři nové barevné odstíny.

Uvnitř pracuje hořčíkový šestiválec 2.5 a 3.0 l, který v Z4 poskytuje maximální výkon 160/195 kW a točivý moment 250/315 Nm. Díky tomu zrychlí na 100 km/h za 6,5/5,7 sekund a rychloměr se zastaví na 240/250 km/h. Pro Coupé bude základem třílitr, slabší šestiválec zůstane Roadsteru. Z4 bude standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, jako příplatkovou alternativu bavorští nachystali automat s možností řazení pod volantem.

Z4 M Coupé/Roadster

BMW se podle očekávání nespokojilo se základní Z4 Coupé, ale vypustilo z klece také dravou šelmu Z4 M s oběma karoseriemi. Nabroušené two-seater s šestiválcem 3.2 litru o výkonu 252 kW v 7900 otáčkách a točivém momentu 365 Nm při 4900 ot. (s 80 % už v 2000 otáčkách) vystřelí z 0 na 100 km/h za 5.0 sekund a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.

Šestistupňové převodovce s krátkými převodovými poměry řidič rozkazuje pomocí kratičké řadicí páky, jež přenáší točivý moment na kola zadní nápravy s uzávěrou diferenciálu. Upravený sportovní podvozek podobný M3 poskytuje společně s 18“ pneumatikami patřičnou stabilitu a nezapomenutelné zážitky. Krotit divokou šelmu budou výkonné brzdy s plovoucími třmeny z M3 CSL, s nimiž Z4 M zastaví na 34 metrech. Narozdíl od standardních Z4, ve kterých pracuje již elektřina, verze M bude využívat výhod exaktního hydraulického Servotronicu. Dravý vzhled Z4 Coupé dodává ostrý přední a zadní nárazník a dvě dvojité koncovky výfuku.

motor 3.0i Biturbo

BMW se vrátilo k myšlence přeplňování automobilových motorů, kterou v sedmdesátých letech uplatnilo mezi prvními. Současný zážehový třílitrový šestiválec dosahuje nejvyššího výkonu 195 kW při 6600 ot./min, přeplňovaný kolega, opatřený navíc přímým vstřikováním benzínu do válců, dosahuje o 30 kW více. Podstatnější je však změna v momentové charakteristice, která při plně otevřené škrtící klapce tvoří přímku reprezentující hodnotu 400 Nm mezi 1500 a 5800 ot./min.

Jde o jednostupňové bi-turbo, na rozdíl od vznětového motoru BMW 535d, kde pracuje systém dvoustupňového přeplňování, pomocí dvojice za sebou zařazených turbodmychadel. Zařazením dvou malých paralelních turbodmychadel je dosahováno zvýšení středního efektivního tlaku ve válcích a konečně také vyššího točivého momentu. Projev motoru je velmi blízký projevu atmosférického agregátu, prodleva související s náběhem plnícího tlaku je podle výrobce takřka neznatelná. Podobnou filozofii ostatně praktikuje švédský Saab dlouhá léta.

Novinkou BMW jsou turbodmychadla vyrobená z nových materiálů, které jsou schopné dlouhodobě odolávat teplotám až 1050 °C. Tento fakt má zásadní vliv na spotřebu paliva, protože při vysokých zatíženích musí být dnešní zážehové motory chlazeny bohatou směsí, která se právě na spotřebě paliva takového motoru zásadně podepíše.

Dalším novým prvkem, jehož přínos je již několik let nejen zkoumán, ale také praktikován (viz motor VW 2.0 TFSI) je kombinace přeplňování a přímého vstřiku paliva. Zde je přímý vstřik proveden centrálně ve válci umístěným piezovstřikovačem, který vysílá přímo do spalovacího prostoru kuželovitý paprsek benzinu.

Podle informací zveřejněných automobilkou by nový motor dokázal zrychlit současné BMW 330i o půlsekundu dříve ve sprintu z 0 na 100 km/h a v pružném zrychlování na druhý nejvyšší převodový stupeň z 80 na 120 km/h za 6,3 s, místo současných 8,2 sekund.

Motor o výkonu srovnatelném s atmosférickým vidlicovým osmiválcem má o 70 kg nižší pohotovostní hmotnost a ve srovnání se stejným přeplňovaným šestiválcem se vstřikováním benzinu do sacího potrubí má asi o 10% nižší spotřebu.


Ladislav Čermák