Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Winter Technic Drive: řidičská praxe na sněhu a ledu

Ondřej Láník
Diskuze (6)
Na počátku listopadu jsme se vydali na trénink zimního ježdění do rakouských Alp. Na sněhu a ledu se zkoušely nejen terénní modely X3 a X5, ale také ovladatelnost klasických BMW s pohonem zadní nápravy.

Na počátku listopadu jsme se s několika dalšími novináři vydali na dvoudenní trénink zimního ježdění do rakouských Alp. Ötztalské údolí s ledovcem ve třítisícové nadmořské výšce nás, zážitkuchtivé motoristy, přivítalo stejně přívětivě, jako řadu vyznavačů zimních sportů. Slunné počasí lákalo k lyžařským radovánkám na dokonale upravených sjezdovkách, kterých je v okolí Söldenu asi 147 km, z čehož bylo na počátku listopadu v provozu 30 km.

My jsme ale do Rakouska přijeli za něčím jiným. Na sněhu a ledu totiž BMW v rámci programu BMW Fahrertraining školí již několik let řidiče, kteří by rádi zdokonalili své řidičské umění. S BMW se již nějaký ten pátek nejezdí jen na okruzích nebo dokonalých površích německých dálnic. Pohon všech kol má u BMW dlouhou tradici, i když bavoráky jejichž označení na zádi obsahuje písmeno x, donedávna příliš časté nebyly. Ke klasickým školením a výcvikům řidičů na silnicích a okruzích tedy postupem času přibyly speciální tréninky určené řidičům, kteří se chtějí zdokonalit v používání svého vozu i v drsnějších horských podmínkách. Nové elektronické systémy podporující řidiče v zachování jízdní stability při akceleraci, brzdění nebo při jízdě zatáčkách a na horách vyžadují od řidiče v běžném provozu jen základní řidičské znalosti a dovednost, v extrému, který se běžně na silnici nekoná, se již dobrá rada hodí a vlastní zkušenost je k nezaplacení.

Na horách by člověk logicky čekal testy terénních vozů. V Alpách se však zkoušely nejen terénní modely X3 a X5, ale i ovladatelnost klasických BMW s pohonem zadní nápravy, reprezentovaných zástupci všech řad od nejmenší jedničky po vlajkovou loď - BMW 7. Z horského střediska Sölden (1400 m.n.m.) jsme se první den odpoledne, po hodinovém školení, vydali o 1400 výškových metrů výše, do bezprostřední blízkosti několika třítisícových vrcholů Ötztalských Alp. S přibývající nadmořskou výškou byly patrné sněhové přírůstky a suchá a vymrzlá silnice se proměnila v mokrou a později zasněženou komunikaci. Ne nebojte se, cesta vzhůru nebyla součástí tréninku, protože veškeré lekce jsou prováděny za přísných bezpečnostních opatření, zpravidla mimo veřejné komunikace. Řidiči mají za úkol sáhnout si na samou hranu možností vozu a naučit se pak vhodně reagovat, což se s běžným provozem neslučuje.

Trénikový program, který nám český dovozce vybral, byl zaměřen na praktické vyzkoušení a maximální využití různých systémů jízdní dynamiky. Peloton bavoráků se rozdělil na tři skupiny a ta naše začíná s onroadovými BMW řady 1, 3 a 5.

Prvním úkolem je výjezd po zasněžené a poměrně strmé horské vozovce se zapnutým DSC (Dynamic Stability Control), což je systém jízdní stability, který je obdobou známého ESP firmy Bosch. Dynamická kontrola stability, zjednodučeně řečeno, přidává k funkcím ABS a protiprokluzového systému také kontrolu stáčení vozu kolem svislé osy a všechny funkce integruje. Ani v BMW nechybí na středové konzole tlačítko, které po krátkém stisku přepíná DSC do režimu DTC (Dynamic Traction Control), který zcela nevypíná zásahy do motormanagementu nebo vynucené přibrzdění některého z kol. Úkolem DTC je usnadnit rozjezd na kluzkém povrchu, takže je připuštěn větší točivý moment motoru na kola vozu a přibrzďování kol nahrazuje uzávěrku diferenciálu. Teprve při třísekundovém stisku tlačítka DSC je pánem vozu jen a pouze řidič, řídící jednotka motoru se nadále řídí jen povely řidičovy pravé nohy a brzdy jsou v činnosti jen pokud si to řidič přeje.

Hned první test nám ukázal, že vše je reálné a nejde o žádnou předem do detailu naplánovanou hru. Po prvních metrech nabíráme pomalu rychlost a instruováni zásadně nezastavovat v kopci, držíme předepsaný odstup od vozidla před námi. Za třetí zatáčkou se však kolona bavoráků s klasickým uspořádáním pohonu zastavuje. Vše se opakuje dle stejného scénáře ještě dvakrát, poslední pokus absolvuje vedoucí trojkové BMW s instruktorem za volantem a s dvojicí kolegů na zadních sedadlech, kteří byli poslední šancí ke zvýšení přenesitelných sil. Ani to však nevyšlo, elektronika-neelektronika, bez potřebné adheze jsme nedali ani ránu. V problematické zatáčce přes noc navál vítr hlubší prachový sníh, ve kterém jediná poháněná náprava neměla šanci.

O něco méně náročnou zkoušku funkce DSC jsme provedli na zasněženém parkovišti s mírným sklonem, na kterém jsme se třikrát na stejné dráze rozjížděli: se zapnutým DSC, s DTC (o něco rychlejší rozjezd, větší prokluz kol, horší směrová stabilita) a s vypnutými systémy (každý jak umí).

Druhou, velmi zábavnou disciplínou bylo pohrávání si s bavoráky na kruhové dráze na parkovišti, jehož povrch tvořil střídavě sníh, led a kousky holého asfaltu, takže bylo obtížné odhadnout, kdy se auto dostane do smyku. Instruktor vždy předvedl a popsal co a jak dělat abychom vůz dostali do přetáčivého nebo nedotáčivého smyku a pak bylo úkolem, buď s pomocí stabilizačního systému nebo vhodnými zásahy řidiče vrátit auto zpět do kruhové trajektorie. Se zapnutým DSC auto smýkané na velmi různorodém povrchu sice trhavými pohyby, ale přesto, drželo zvolenou stopu, pokud vše záleželo na řidiči, ten měl co dělat, aby auto zvládlo projetí vytýčeného kruhu přídí napřed.

V závěru dne na nás čekal offroadový dýchánek. V BMW X3 a X5 jsme si vyzkoušeli pomocníka při sjíždění z kopců HDC (Hill Descent Control), který, je-li aktivován, přebírá kontrolu rychlosti a stabilizaci vozu sjíždějícího svah. Řidič musí překonat nutkání brzdit provozní brzdou, jede-li méně než 40 km/h stačí mít aktivován HDC a automobil ve svahu zpomalí až na 8 km/h. Malým sešlápnutím plynu (max cca 20%) lze rychlost zvýšit až na 35 km/h nebo brzděním snížit až na 6 km/h.

BMW ve svých terénních vozech standardně nabízí pohon všech kol xDrive, jehož srdcem je lamelová spojka, která variabilně mění rozdělení točivého momentu na nápravy. Její funkci jsme vyzkoušeli ve spojení s automatickou převodovkou v mírném stoupání výrazným přidáním plynu. Výsledkem jednoho z několika offroadových testů byla X3 utopená ve sněhu, kterou musel večer vysvobodit traktor. A to je vlastně jedna z výhod tréninkového programu: řidič může vyzkoušet vozidlo i sebe, aniž by riskoval větší škody a když dojde ke ztrátě kontroly nad vozidlem, zpravidla žádná nebezpečí pro posádku nebo vůz nehrozí.

Druhý den jsme se nejdříve vydali do vedlejšího údolí vyzkoušet řízení automatických převodovek BMW řady 5 a 7. Podle různého používání pedálu akcelerátoru (rychlost sešlápnutí a úroveň sešlápnutí) rozhoduje převodovka o volbě otáček pro přeřazení od úsporné jízdy (nízké otáčky) až po sportovní režim (vysoké otáčky). Takové režimy zná řízení převodovek BMW hned čtyři, když řadí podle situace mezi 1500-2500 ot./min, 2500-4500 ot./min, při 5800 ot./min nebo až při 6500 ot./min.

Neméně zajímavé je samočinné podřazování dolů při jízdě z kopce, které umožňuje řidiči brzdění motorem stejně intuitivně jako při jízdě s manuální převodovkou.

Poté jsme individuálně zasedli do BMW 1, abychom vyzkoušeli, co jsme se naučili na krátké zledovatělé trati mezi kužely. Jízdy na čas u většiny z nás dopadly lépe s aktivovaným DSC, přičemž největší časové ztráty byly způsobovány nezvládnutím smyku nebo úplným zastavením ve vracečce s následným problematickým rozjedzem.

Závěrečná disciplína byl výjezd na problematický zasněžený svah s BMW X3 a X5, pro které to však byl snadný úkol.

Pětadvacetiletá tradice programu BMW Fahrertraining pokračuje. Do Söldenu se můžete na dvou nebo třídenní trénink vydat i vy. V ceně 1000 - 1400 Eur je ubytování v luxusním pětihvězdičkovém hotelu, ale třeba také pojištění použitých vozů. Pokud nakupujete u českého dealera BMW pravidelně, je možné, že budete na podobný trénink pozváni dovozcem v rámci péče o stálé zákazníky.

komerční sdělení:

Nová služba nejen motoristům: www.prevodleasingu.cz

Vrácení vozu vázaného smlouvou leasingové společnosti bývá zpravidla nevýhodné a převedení leasingové smlouvy na nového majitele se jeví jako jednoznačně lepší a mnohdy i finančně výhodné řešení jak pro stávajícího, tak pro nového majitele. Od 1. listopadu funguje na portálu www.prevodleasingu.cz nová progresívní služba. Prezentace nabídek na portálu je do 31.12.2004 navíc bezplatná.

Ondřej Láník
Diskuze (6)