Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW X5 M50i – Milovat ho nemusíte, je ale skvělé

David Bureš
Diskuze (36)

Jsou automobily, jejichž koncepci nemusíte milovat. Jakmile se ale s nimi jednou svezete, i přes svoji averzi víte, že jsou prostě skvělé. Pro mě je takovým vozem BMW X5 M50i.

Design, interiér


Dnešní automobilový svět je opravdu bohatý, a tak nabízí něco opravdu pro každého. Zároveň to ale znamená, že existují i segmenty, které některým zákazníkům mohou připadat zbytečné. Já osobně moc nemusím velká SUV – pořád si myslím, že jejich konvenční alternativy fungují lépe. Jenže pak se svezete třeba s BMW X5 M50i a zjistíte, že takové auto vlastně nemá chybu.

Ale hezky popořadě. BMW X5 je dnes už tradiční součástí nabídky mnichovské značky, když je na trhu od roku 2018 už jeho čtvrtá generace, s interním označením G05. I přes obecný odklon od turbodieselů nadále sází primárně na vznětové motory, ať už čtyřválec (xDrive25d/170 kW) nebo šestiválce (xDrive30d/210 kW, xDrive40d/250 kW a bohužel končící čtyřikrát přeplňované M50d/294 kW). Existují ale i alternativy v podobě benzinových motorů, šestiválec xDrive40i/250 kW doplňují osmiválce M50i/390 kW a vrcholné X5 M (441 kW). A kdo by si ani tak nevybral, je tu ještě šestiválcový plug-in hybrid xDrive45e.

Je libo si připlatit?

Už tato široká nabídka dokazuje, že jednou z výhod luxusních automobilek je ta, že se dokážou přizpůsobit individuálním požadavkům zákazníka. To se potvrzuje i při pohledu do ceníku X5.

Testované BMW X5 M50i sice aktuálně začíná na částce 2.520.700 Kč, to však ale vůbec neznamená, že by to byla konečná cena. Lze si totiž podle individuálních požadavků upravit jak samotnou výbavu auta, tak jeho vzhled, výsledkem čehož je fakt, že testovaný exemplář disponoval volitelnou výbavou ve výši 1.057.368 korun. Pěkné, že?

Výsledek ale opravdu stojí za to. Kůže Merino Coffee N Black z palety BMW Individual (kvůli tomu stojí 104.338 Kč) má nejen krásný hnědý odstín, ale navíc krásně voní. Černý alcantarový strop (za 32.526 Kč) zase interiéru dodává sportovní nádech. A mně osobně nevadí ani skleněné detaily, jako je hlavice volicí páky, byť chápu, že je mnozí považují za kýčovité. Objednávat je ale nemusíte...

BMW X5 M50i BMW X5 M50i

Splní i ta nejtajnější přání

U příplatkové výbavy ale ještě zůstaňme. BMW také pro luxusní SUV X5 nabízí sportovní doplňky z řady M Performance, které v tomto případě zvýšily cenu vozu ještě o dalších 211.635 korun. Kompletní výčet najdete v seznamu příplatkové výbavy, vězte ale, že součástí těchto doplňků byly různé karbonové díly jako kryty vnějších zpětných zrcátek nebo křidélka na náraznících nebo polep na boku karoserie.

V kombinaci s metalickým lakem Carbon Black (bratru 28.444 Kč) možná tolik nevyniknou, výsledek ale zajímavě kombinuje decentní vizáž se sportovním šmrncem. Hlavně ale klient ví, že si může auto skutečně individualizovat podle svých představ. To, že se ve výsledku X5 může nebezpečně blížit čtyřmilionové hranici (testovaný kus vyšel na bezmála 3,8 milionu korun) už je jen otázkou vašeho bankovního konta, jestli na to máte a zda jste za to ochotni zaplatit.

To přitom neplatí jen o samotné výbavě či vzhledu, ale také o nastavení jednotlivých funkcí auta. Různé jízdní režimy nebo různě barevné ambientní osvětlení jsou už dnes nuda, BMW jde v tomto ohledu mnohem dál, individualizovat lze chování snad všech funkcí auta.

Vyhřívání sedaček? U BMW můžete nastavit, zda bude hřát jen sedák, nebo opěradlo, případně obojí. Navíc lze vpředu nechat vyhřívat i loketní opěrky, aby řidiči se spolujezdcem nebyla zima na ruce. Otevírání kufru? X5 má rozdělené víko zavazadelníku, a tak si můžete vybrat, zda se na dálku otevřou obě části, nebo jen ta horní. Přizpůsobení se rychlosti? BMW umí číst dopravní značky o omezené rychlosti a automaticky se jim přizpůsobit, pokud však nechcete být tak prudérní, lze zvolit i adaptaci, respektive o pár kilometrů v hodině vyšší tempo. Krása!

BMW X5 M50i BMW X5 M50i

Motor, jízdní vlastnosti


Výtečný osmiválec

Právě díky široké nabídce motorizací nebudu řešit, zda benzinový osmiválec M50i je vhodnou volbou pro toto SUV. Kdo ho zkrátka nechce, zvolí nějaký turbodiesel, a komu jeho výkon nebude stačit, sáhne po X5 M.

Tenhle osmiválec o objemu 4,4 litru s dvojitým přeplňováním turbodmychadly typu twin-scroll jsem zkoušel už v jiných bavorácích, a tak se při jeho hodnocení budu opakovat. Je jednoduše skvělý. Síly má na rozdávání, což ostatně už na papíře dokazují jeho parametry. Dosahuje výkonu 390 kW (mezi 5500 a 6000 otáčkami) a točivého momentu 750 N.m, které jsou dostupné v širokém pásmu 1800 až 4600 otáček.

Příkladné je také spárování s osmistupňovou automatickou převodovkou, která je jedinou volnou pro tento agregát. V automatickém režimu volí naprosto hladce a při rychlé jízdě vhodně sází jednotlivé kvalty. Ve výsledku tak ani nemáte chuť řadit si sami, už jen proto, že automat s hydrodynamickým měničem na manuální pokyn reaguje o chlup pomaleji, než byste si přáli. V tomto směru je Maserati Levante Trofeo testované ve stejném období přece jen lepší. A má také přirozenější zvuk. Brumlavé hluboké tóny BMW sice též zaujmou, máte ale z nich pocit jisté umělosti.

BMW X5 M50i BMW X5 M50i

A spotřeba? Vzhledem k velikosti malého tanku a tažné síle není divu, že pod desetilitrovou hranici se budete dostávat jen stěží. Na dálnici si v rámci povolených limitů auto říká o 11,5 l/100 km, pohyb ve městě znamená nějakých 13 l/100 km. Když pak za to vezmete, spotřeba okamžitě roste k dvacetilitrové hranici. A to když se rozhodnete cestovat po dálnicích „německým“ tempem, ostrá jízda na okresce pak rázem znamená, že se dokonce přiblížíte k hranici 30 l/100 km. Jasně, je to hodně, již vzpomínané Levante Trofeo poháněné 3,8litrovou V8 twin-turbo o výkonu 427 kW je ale ještě žíznivější.

Spíše účinné než zábavné

Ostrému tempu se BMW X5 M50i logicky nevyhýbá a zvládá to navíc skvěle. Auto dodává řidiči neskutečnou jistotu. Jedete sice SUV dlouhým takřka pět metrů, širokým přes dva metry a vážícím přes 2,2 tuny, na silnici to ale skvěle maskuje a mnohdy se zdá, že umí obelhat fyziku. Pomáhá tomu vyspělá technika včetně adaptivního podvozku, natáčení zadních kol a aktivních stabilizátorů (za příplatek). X5 M50i tak má sice logicky tužší podvozek (však v základu je „sportovní“), dá se s tím ale žít každý den. Na to, že testovaný kus obouval dvaadvacítky, to nakonec je velice dobré (byť bych bral o palec menší kola). Natáčení zadní nápravy pak usnadňuje i manévrování v omezených prostorech, jako jsou parkovací garáže.

Z hlediska jízdy mám tak vlastně jen dvě poznámky. Díky skvělému odhlučnění a hladké práci převodovky se s bavorákem velice těžko odhaduje rychlost, a tak mnohdy jedete mnohem vyšším tempem, než by se vám líbilo a než by vzhledem k povoleným limitům bylo záhodno.

Nutno navíc podotknout, že pro svoji úžasnou efektivitu je auto ve své podstatě trochu nudné. Při jízdě zkrátka tolik nepobaví. Kdo by to ale od SUV velikosti malého autobusu vlastně čekal...  Přece jen se od něj spíše čeká dálkové cestování vysokou rychlostí, a to zvládá na jedničku. A to jak za světla, tak za tmy. Ty příplatkové laserové světlomety jsou jednoduše fantastické, a tak když se o nich někdy říká, že z noci udělají den, není to daleko od pravdy.

BMW X5 M50i BMW X5 M50i

Závěr

S BMW X5 M50i jsem jezdil jen krátce poté, co jsme v redakci zkoušeli Maserati Levante Trofeo, a tak jsem měl ideální možnost si srovnat dvě podobně orientovaná, obdobně silná SUV s osmiválcem pod kapotou za podobnou cenu, která jsou navzdory těmto společným vlastnostem ve výsledku naprosto odlišná. Levante bezesporu nabídne pohlednější tvář, jeho italský šarm zkrátka stojí za to, jedinečné spárování osmiválce vyráběného u Ferrari s převodovkou, které nemá obdob, a také celkově zábavnější charakter.

To BMW X5 M50i možná není tak pohledné (i když to je otázkou vkusu), sladění jeho techniky je možná o chloupek horší a při jízdě není tak zábavné, jinak ale v mnoha ohledech konkurenta poráží. Interiér nabízí ještě lepší zpracování a především modernější infotainment, který je spolu s moderními asistenčními systémy o světelné roky dál než ten v Maserati. Hlavně je tu ale univerzálnější charakter, kdy X5 M50i je skutečně využitelné každý den, pohodlné za běžného ježdění a neskutečně schopné při sportovní jízdě, zatímco Levante je při pohybu ve městě přece jen kompromisem. Kritizovat toho na X5 M50i xDrive zkrátka není mnoho, snad jedině přece jen tvrdší podvozek nebo vzhledem k velikosti průměrný prostor na zadních sedadlech.

Ve výsledku tak po těchto zkušenostech naprosto chápu toho, kdo si Levante zamiluje pro jeho osobitý charakter. Zároveň ale plně rozumím tomu, proč je X5 M50i přece jen častějším jevem na českých silnicích. 

Nejlevnější verze modelu 1.744.600 Kč (X5 xDrive25d/170 kW)
Základ s testovaným motorem 2.520.700 Kč (X5 M50i/390 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.520.700 Kč (X5 M50i/390 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.798.703 Kč (X5 M50i/390 kW)

Plusy

  • Výtečné jízdní vlastnosti
  • Luxusní interiér
  • Skvělý motor
  • Široké možnosti individualizace
  • Perfektní odhlučnění
  • Výtečné laserové světlomety

Minusy

  • Spíše účinné než zábavné chování
  • Přece jen tvrdší podvozek
  • Méně místa vzadu
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (36)

Doporučujeme

BMW X5 M50i
Cena základní sestavy 2 520 700 Kč
Výbava základní sestavy 21“ kola z lehkých slitin, ambientní osvětlení, diodové světlomety včetně LED mlhovek, M výfukový systém, M sportovní brzdy, M sportovní diferenciál, BMW Live Cockpit Professional – navigace, 12,3“ přístrojový štít, 12,3“ displej infotainmentu, sportovní kožený volant, sedm airbagů, kožené čalounění, parkovací asistent, tempomat, světelný a dešťový senzor, automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední sportovní sedadla s pamětí u řidiče, alarm, Kč
Cena testované sestavy 3 798 703 Kč
Výbava testované sestavy M performance karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek (+21.577,-), M Performance karbonové kryty nádechů brzd (+17.607,-), M Performance karbonová křidélka předního nárazníku (+23.074,-), M Performance karbonová křidélka zadního nárazníku (+31.989,-),M Performance brzdový systém (+102.977,-), fixní středy kol (+2.489,-), M Performance boční polep (+4.173,-), M Performance koberečky (+7.750,-), metalický lak Carbon Black (+28.444,-), kožené čalounění Merino Coffee N Black (+104.338,-), 22“ kola z lehkých slitin (+16.250,-), adaptivní M podvozek Professional – aktivní stabilizátory, integrální aktivní řízení (+97.552,-), elektricky ovládané tažné zařízení (+32.526,-), akustická izolace předních bočních oken (+16.250,-), protisluneční ochrana oken (+13.546,-), držák nápojů s chlazením a vyhříváním (+6.786,-), BMW Individual prvky v obložení Piano Black (+20.332,-), nezávislé topení (+44.720,-), aktivní ochrana – příprava na hrozící nehodu (+14.898,-), digitální příjem rádia (+10.842,-), příprava pro externí CD přehrávač (+1.352,-), černé vysoce lesklé okenní lišty (+8.138,-), paket First Class – funkce plynulého dovírání dveří, panoramatické střešní okno, aktivní ventilace předních sedadel, skleněné prvky interiéru, čtyřzónová automatická klimatizace, masážní funkce předních sedadel (+222.508,-), hudební systém Bowers & Wilkins (+124.462,-), alcantarové čalounění stropu (+32.526,-), paket Business Class – komfortní přední sedadla, komfortní přístupový systém, bezdrátové dobíjení telefonu, vyhřívání volantu, předních sedadel a předních loketních opěrek (+126.074,-), laserové světlomety (+38.376,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 390 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 750 / 1800 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 8.8 / 10.5
Emise CO2: 238
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1870
Objem nádrže (l): 83
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2250 / 745
Rozměr pneu: 275/35 R22, 315/30 R22
BMW X5 M50i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4922
b) šířka (mm): 2004
c) výška (mm): 1745
d) rozvor (mm): 2975
e) rozchod vpředu (mm): 1680
f) rozchod vzadu (mm): 1688
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 160
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
30. 10. 2020 11:58
BMW X5
Já si myslím, že BMW X5 bude milovat každý. A kdo říká, že ne, tak lže :-D . Lepší auto prostě není. Navíc už ani nejsou tak drahá, takže jsou dostupná i pro obyčejného člověka jako jsem já. Abych mu víc rozuměl, tak jsem si do něj nechal nahrát češtinu u https://www.autacesky.cz/ , protože německy jsem mluvil naposled na škole.
28. 9. 2020 14:26
Re: zákal?
Otázka osobního vkusu a názoru.... ;-\ Ale i nové X5 to moc sluší, o tom žádná... :-)
28. 9. 2020 14:21
Re: široká možnost individualizace
Ale vždyť má plnou pravdu, byť jeho příspěvek může na první pohled znít absurdně! :-) :yes:
Avatar - CountachSV
28. 9. 2020 09:10
zákal?
"...Levante nabídne bezesporu pohlednější tvář..." whatever... to si někdo dělá *****?

Myslí autor taky tohle korejsky působící cosi s maskou Maserati? 1. fotka z googlu:
https://upload.wikimedia.org/…utomatic_3.0.jpg
28. 9. 2020 00:24
Re: Re: X5 M50i
Do hornej urcite ;-)