TEST Audi SQ7 – Hezčí a pořád ohromující
Druhá generace Audi Q7 vyrazila do druhé poloviny svého životní cyklu s několika výraznými novinkami. A platí to samozřejmě i pro vrcholnou verzi SQ7.
Design, interiér
Současné provedení velkého SUV německá automobilka na trh uvedla v roce 2015, takže loni odhalená modernizace přišla po standardních čtyřech letech. A změny, které přináší, jsou také obvyklé. Týkají se především vzhledu, podoby interiéru i pohonných jednotek.
Velká změna
Schválně, vybavujete si nějaké Audi, u něhož by facelift přinesl opravdu výraznou proměnu designu? Ingolstadtský výrobce většinou k omlazení svých modelů přistupuje vlažně a spoléhá se na decentní evoluci. U Q7 a SQ7 je to ale jinak.
Vzhled se totiž změnil poměrně značně a snad se shodneme, že k lepšímu. Přídi dominuje nově vyvedená maska chladiče, která si sice ponechala podobný tvar, ale je decentněji rámovaná (díky čemuž už nepůsobí jako "rypák") a dostala novou výplň. Místo horizontálních žeber tu jsou nově vertikálně orientované lamely, u SQ7 dvojité. Jiný je i nárazník.
Došlo také na nové světlomety s odlišným světelným podpisem. Nové lampy najdeme rovněž vzadu, opět s jinou grafikou, a spojeny jsou výraznou lištou. Díky tomuhle řešení najednou Q7 při pohledu zezadu nepůsobí tak zavalitě. Je zajímavé, jak málo vlastně stačí, aby auto auto vypadalo atraktivněji. Vzhledu pomohly také nové prahy a prolisy na bocích.
Přední i zadní světla pochopitelně zahrnují funkci dynamických blinkrů a působivé animace, ale na to už jsme od Audi tak nějak zvyklí.
U SQ7 ještě upoutají pozornost čtyři koncovky výfuku. Jak už to ale (nejen) u Audi v poslední době bývá, jde tak trochu o podfuk. Při bližším pohledu se totiž ukáže, že nejde o zcela skutečné koncovky a dvě – ty vnější – jsou zaslepené. Škoda.
Ale vraťme se ještě dopředu, k prvku, který se automobilce naopak povedl. Testovaná SQ7 byla vybavena příplatkovými světlomety HD Matrix LED s laserovým světlem (za 30.500 Kč), což je boží záležitost, především v případě použití automatických dálkových. HD Matrix LED technologie od Audi totiž rozděluje dálková světla do 24 segmentů, které reagují na provoz a dění okolo vozu a přizpůsobují se mu.
Jednoduše řečeno, pokud například dojedete vůz před vámi, světla zareagují a auto před vámi nechají ve tmě, jinak ovšem svítí do všech důležitých směrů. Takže vy vidíte pořád skvěle, ale řidiče před sebou neoslníte. A to samé samozřejmě platí i v případě protijedoucích šoférů.
Segmenty přitom reagují na detekci vozů pomocí kamery, takže paprsek světla přizpůsobují i jejich pohybu. Světlomety tedy pracují průběžně a úžasná je především pohotovost, s jakou umí charakteristiku svícení změnit. Nevybavujeme si situaci, kdy by nás někdo problikával, že ho naše audina oslňuje.
Laserové světlo pak doplňuje dálková světla a téměř dvojnásobě zvyšuje jejich dosvit od zhruba 60 km/h mimo zastavěné oblasti. No prostě za tenhle prvek bych si určitě připlatil.
Displeje, kam dohlédneš
Razantní proměnou prošel také interiér, nejen kosmetickou, ale především funkční. Audi totiž svoje SUV vybavila přístrojovou deskou se dvěma středovými panely, takže se významně změnil koncept ovládání. Z auta zmizela nejen většina tlačítek, ale rovněž otočný ovladač infotainmentu, palubní funkce se teď ovládají právě přes dotykové obrazovky.
Jde o řešení známé z posledních modelů značky, takže nemá smysl ho důkladně představovat. Jen pár poznámek: jsem si jistý, že třeba klimatizaci bych si ve verzi před faceliftem nastavil rychleji, na druhou stranu se mi u Audi líbí, že displeje poskytují haptickou vazbu. Jednotlivé plochy navíc musíte opravdu stisknout, nestačí se jen dotknout, což ovládání zpřesňuje. Ale stejně, tlačítka jsou tlačítka.
Také v kapličce před řidičem najdete digitální přístrojový štít, další prvek známý z ostatních audin. Připlatit si můžete za head-up displej (u SQ7 stojí 40.600 Kč).
Jinak tohle SUV samozřejmě zůstává prostorným vozem, v němž cestující na zadních sedačkách rozhodně nebudou strádat. Sedadla s nastavitelným sklonem opěradla jsou navíc pohodlná. No a za 44.100 Kč si lze objednat ještě třetí řadu. Zavazadlový prostor poskytne v základu objem přes 800 litrů. Prostě fakt velké auto.
A také dokáže být velice luxusní, můžete si ho vybavit prvky jako jsou například sedačky s vyhříváním, ventilací, masážní funkcí a pneumaticky nastavitelnými bočními polštáři na opěradle, čtyřzónová automatická klimatizace s parfémováním a ionizátorem vzduchu nebo audio systém Bang & Olufsen.
Motor, jízdní vlastnosti
V8 je pořád ohromující
Modernizace Q7 sice přinesla i novinky v nabídce pohonných jednotek (pro všechny nově platí použití elektrické sítě s napětím 48 V), v případě vrcholného provedení SQ7 zůstalo naštěstí vše při starém.
Pod kapotou se tedy stále ukrývá čtyřlitrový vznětový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly a vybavený elektricky poháněným dmychadlem (EAV), který dává nejvyšší výkon 320 kW v pásmu od 3750 do 4750 ot/min. a maximální točivý moment 900 N.m mezi 1250 až 3250 ot/min. Spojen je se skvělou osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem a samozřejmě nechybí pohon všech kol. I díky tomu akcelerace z nuly na 100 km/h zabere jen 4,8 sekundy, maximálka je omezena na obligátních 250 km/h.
Jak funguje elektrické dmychadlo, už pravděpodobně z dřívějších testů víte, tak jen pro úplnost: EAV, které je integrované do sacího potrubí, napájí vedlejší elektrická síť s napětím 48 V a roztáčí ho kompaktní elektromotor - až na 70.000 otáček za minutu během pouhých 250 milisekund.
EAV doplňuje činnost obou turbodmychadel v situacích, kdy řidič od motoru vyžaduje okamžitou reakci, ale výfukové plyny mají ještě málo energie k pohonu turbínových kol. Nezbytný čerstvý vzduch pro spalování pak dodává právě elektrické dmychadlo.
Projev technicky složitého ústrojí je pořád ohromující. U výkonných aut často mluvíme a píšeme o bezprostřední reakci motoru na plyn, ovšem v SQ7 se bezprostřednost přeplňované jednotky dostává na jinou úroveň, skoro až elektromobilovou. Zvlášť ve sportovním jízdním režimu.
V tom komfortním jistá drobná prodlevička existuje, ale tak nějak tuším, že to je schválně. Při parkování a popojíždění po městě je určitě dobře, že vás po každém kontaktu s plynovým pedálem okamžitě nezavalí hromada točivého momentu.
Jinak jsou ale všechny ty newtonmetry pořád s vámi, kdykoli připravené hned máknout. Prostě jen šlápnete na plyn a máte je tu v podobě drtivého a působivě plynulého zrychlení, které doprovází hluboké burácení, jaké byste od vznětového motoru nečekali. Asi tušíte, že si Audi pomáhá částečně umělým zvukem, ale kupodivu nemůžu říct, že by mi to v tomto případě vadilo. A to přitom podobné fígle v lásce nemám.
Vznětový osmiválec umí také jezdit s poměrně rozumnou spotřebou mezi 8 a 9 litry na 100 km, ve městě okolo deseti, jedenácti. Dlouhodobý průměr během testu činil 10,8 l/100 km. A nedá se říct, že by spotřeba paliva byla tím nejdůležitějším aspektem, na který jsme se soustředili.
Už víme, že motor nemá s přibližně 2,4 tuny vážícím SUV nejmenší problém, jak se ale tahle masa chová v zatáčkách? I v tomto případě obdivuhodně.
Svou roli jistě hrála výbava našeho kusu, který dostal to nejlepší, co Audi nabízí. Tedy až na brzdy, které byly standardní s masivními ocelovými kotouči - vpředu mají průměr 400 milimetrů, vzadu 370 mm. Fungují nicméně dobře a velké auto zkrotí spolehlivě, přesto lze sáhnout po něčem ještě účinnějším. Za 246.400 Kč můžete dostat karbon-keramické brzdiče.
Jinak auto mělo všechny příplatkové podvozkové technologie, které dostanete v rámci paketu podvozku Advanced za 172.500 Kč. Zahrnuje elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonu karoserie, sportovní diferenciál a řízení zadní nápravy. Všechny tyhle prvky nabídla SQ7 už před modernizací, takže v oblasti jízdního projevu nedošlo k velkým změnám.
A vůbec to nevadí, naopak. Audi SQ7 totiž jezdí opravdu dobře. V zatáčkách se projevuje jako výrazně lehčí auto, naklání se minimálně a dokáže působivě utáhnout oblouk. Sportovní diferenciál při průjezdu zatáčkou rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, což podstatně pomáhá potlačit jakékoli projevy nedotáčivosti.
V praxi se tak s SQ7 dá jezdit až překvapivě rychle prakticky všude. Auto navíc i přes mlčenlivé řízení působí naprosto blbuvzdorně a řidiči svižnou jízdu citelně usnadňuje. A úžasný je také způsob, jakým tohle velké SUV rychlost maskuje. Především díky důkladnému odhlučnění kabiny jednoduše nabudete pocitu, že jedete poloviční rychlostí, než jaká odpovídá realitě.
Také komfort je velice dobrý, nikoli ovšem dokonalý. SQ7 standardně jezdí na adaptivním pneumatickém podvozku (oproti běžné Q7 celkově sportovněji naladěném), který většinou pracuje výborně, ale má i svoje limity - zvlášť ve spojení s příplatkovými 22palcovými koly.
U vozu se totiž schází věci, které dohromady mají na kvalitu jízdy spíš negativní vliv – už zmíněná velká kola, dále dlouhý rozvor a rozměrná a dlouhá karoserie. Výsledkem je, že se sem tam ozve i nějaká ta rána. Nejde o nic hrozného, žuchnutí je utlumené a pohodlí je stále na vysoké úrovni, ale všimnete si toho. Možná o to víc, že po většinu času je audi tichounká a příjemně klidná.
Audi Q7
A nestačil by šestiválec?
Pokud vyloženě neprahnete po osmiválcovém naftovém vrcholu v podobě SQ7, můžete sáhnout po střídmější variantě v podobě třílitrového dieselového šestiválce. Nejenže ušetříte něco přes 700 tisíc korun, ale rovněž dostanete schopnou techniku. Pod označením 50 TDI quattro se ukrývá turbodiesel vyladěný na výkon 210 kW od 3500 otáček a 600 newtonmetrů točivého momentu v pásmu od 2250 do 3250 ot/min. Auto s pohotovostní hmotností 2240 kilogramů zvládne stovku za 6,5 sekundy a může pelášit maximální rychlostí 241 km/h. V praxi tedy není o mnoho pomalejší než vrcholná SQ7.
Pohonná jednotka se pojí výhradně s osmistupňovým automatem ZF s hydrodynamickým měničem, pohon všech kol zajišťuje samosvorný mezinápravový diferenciál. Díky 48V palubní síti je vůz mild-hybridem. Částečná elektrifikace má tady za úkol především ekonomičtější jízdu. Audi tvrdí, že díky této technologii se tabulková spotřeba snížila o 0,7 litru.
Nemáme důvod nevěřit, protože hodnoty zaznamenané v průběhu testování jsou opravdu dobré. Dlouhodobý průměr není problém udržet okolo osmi litrů, více si naftová Q7 řekne jen při městském popojíždění a na dálnicích. Uličkami centra se proplétá za nějakých dvanáct až třináct litrů, při dálničním svištění počítejte s apetitem okolo deseti litrů.
Když jsme u toho svištění, hodně nás překvapila úroveň odhlučnění. Nejen samotného motoru, ale i podvozku a aerodynamického svistu od zrcátek. Ani na německém autobahnu si v rychlostech kolem 180 km/h nemáte příliš na co stěžovat. Na komfortu pro posádku si Audi u tohoto modelu dalo mimořádně záležet.
Úplně bezchybná ale daná konfigurace není. Bohužel ji trápí to, s čím jsme se setkali již u několika koncernových vozů se šestiválcem pod kapotou. Řeč je o prodlevě po sešlápnutí plynového pedálu, kdy se celá ta mohutná strojovna dá do práce až nějakou sekundu dvě po vydání pokynu nohou. V běžném provozu si toho možná ani nevšimnete. Když se ale dostanete do situace, kdy potřebujete rychlý odšťuch (zpravidla výjezd na frekventovanou hlavní silnici), každá desetinka přijde vhod. Na tomhle by se ještě určitě mělo zapracovat.
Co naopak žádné další ladění nepotřebuje, to je kooperace s osmistupňovým automatem. Ten řadí sametově hladce a logicky, takže při střídání jednotlivých kvaltů nikterak netápe. Převodovka může řazení přenechat vám prostřednictvím pádel pod volantem, to vás ale bude bavit jen chvilku. K celkové charakteristice auta více sedí přístup, při kterém chcete co nejvíce starostí nechat na voze a jen se pohodlně a komfortně přepravit z bodu A do bodu B.
Závěr
Kouzlo v technice
Možná si pamatujete, že Martin v roce 2016 Audi SQ7 v testu udělil plné bodové hodnocení a rychlé SUV zařadil mezi nejlepší auta na světě. Nedávná modernizace nezměnila nic na působivém jízdním projevu, úžasném motoru a praktičnosti, na pět hvězd to ale tentokrát není.
Jednak si nejsme jisti, jestli je cesta dotykových displejů tou správnou, a pak také máme lehounké výhrady k chování vzduchového podvozku s 22palcovými koly na nerovnostech. To by mohlo být o kousek vybranější. Jinak je ale Audi SQ7 úžasné auto, které dovede ohromit hlavně jako ukázka prvotřídní techniky.
A jestli chcete nějakou rozumnější Q7, pak lze s klidem doporučit i v testu zmíněnou verzi 50 TDI quattro.
Nejlevnější verze modelu | 2.566.900 Kč (Audi SQ7 TDI) |
Základ s testovaným motorem | 2.566.900 Kč (Audi SQ7 TDI) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.566.900 Kč (Audi SQ7 TDI) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.607.400 Kč (Audi SQ7 TDI) |
Plusy
- Výkonný a poměrně úsporný diesel
- Jízdní vlastnosti
- Kvalitní a prostorný interiér
- Luxusní výbava
Minusy
- Falešné koncovky výfuku
- Drobné výhrady k chování podvozku na nerovnostech