Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 Security Plus: Trezor na kolech do lehkého terénu

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
BMW neustále rozšiřuje aktuální generaci X5 o nové verze. Po ultimativní M představuje další modifikaci s názvem Security Plus.

Jak už její název napovídá, tentokrát není určena pro milovníky adrenalinu, ale pro ty zákazníky, kteří se z jakéhokoliv důvodu obávají o svůj život. X5 Security Plus je totiž pancéřovaná. Konstrukce karoserie je upravená tak, aby vyhovovala požadavkům balistické třídy 6. Čtyři cestující uvnitř vozu tak odolají i střelám z nechvalně proslulého a velmi rozšířeného AK 47.

Při pancéřování se uplatnily pláty z vysokopevnostní lisované oceli. Karoserie má také zapečetěné spoje, které poskytují ochranu i v kritických místech, například mezi dveřmi a sloupky. Boční skla i přepážka za zadními sedadly mají bezpečnostní vrstvu z polykarbonátu.

Pancéřovaná X5 je vybavena interkomem, který umožňuje komunikovat s osobami mimo vozidlo, aniž by bylo nutné otevírat dveře, či stahovat boční okna. Pokud se blíží nebezpečí, vůz disponuje také alarmem, který dveře a okna automaticky zablokuje, tuto funkci doplňují světelné a akustické varovné signály. Ovládání těchto vychytávek je umístěno na středové konzole. Zákazník může zvolit jako zvláštní příslušenství i zadní kameru, jejíž obraz se přenáší na displej palubního systému iDrive na přístrojové desce. V předním nárazníku je pak další kamera, která sleduje dění před vozem. X5 Security Plus má také ve výbavě bi-xenonové adaptivní světlomety, které vidí do zatáčky.

Automobil je poháněn výhradně vidlicovým osmiválcem o objemu 4,8 litru, který poskytuje největší výkon 261 kW (355 k), točivý moment pak vrcholí hodnotou 475 Nm/3400 ot/min. I v této verzi se jedná o čtyřkolku, s pancéřovanou X5 se tak lze vydat i do lehčího terénu. Pohon všech kol má na starosti xDrive ve spolupráci s kontrolou stability DSC a systémem ICM (Integrated Chassis Management). Více točivého momentu je tedy přenášeno na nápravu s lepší trakcí. Vzhledem k nárůstu hmotnosti (výrobce ovšem konkrétní údaj nezveřejnil) prošlo úpravami také zavěšení včetně modifikovaného softwaru, díky elektronice Adaptive Drive lze nastavit tlumiče dle potřeby, posíleny jsou též brzdy. Posilovač řízení má proměnlivý účinek v závislosti na rychlosti. Speciální pneumatiky fungují i po prostřelení a totální ztrátě tlaku – lze na nich ujet až 150 km rychlostí 80 km/h. X5 Security Plus zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,2 s a dosahuje největší rychlosti 180 km/h, která je elektronicky limitovaná.

Základem pro tuto verzi je běžná X5, která se vyrábí ve Spartanburgu v Jižní Karolíně, bezpečnostní úpravy má ovšem na starosti továrna v mexické Toluce. Součástí služeb zákazníkům jsou diskrétní dodávky náhradních dílů, s vozy si ovšem poradí kterýkoli značkový servis BMW. Bavorská automobilka poskytuje také školení řidičům těchto speciálů. Zákazníci pak jistě ocení kromě jiného i to, že se jejich pancéřované X5 od svých obyčejnějších sourozenců na první pohled nijak výrazně neliší.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - T613
16. 4. 2009 20:11
Re: Dřevo a zase dřevo
kyselé okurky? :-)
Avatar - Loptos
16. 4. 2009 20:07
Re: Dřevo a zase dřevo
8-s
Avatar - T613
16. 4. 2009 19:55
Re: Dřevo a zase dřevo
4kola a volant ;-)
Avatar - Loptos
16. 4. 2009 19:49
Re: Dřevo a zase dřevo
uniká mi suvislost s X5
16. 4. 2009 12:14
Re: Dřevo a zase dřevo
No vida... takový Siegfried Marcus by měl radost... :-)