Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW xActivity - radikální přístup

Ladislav Čermák
Na lednovém detroitském Autoshow automobilka BMW představila koncepční studii, která zjevně předznamenává tvary budoucího modelu X3 a potvrzuje novou identitu BMW pro 21. století, kterou šokovala svět nová sedmičková řada a dále ji rozvinul roadster z4.

Rodově novinka přísluší k těžkotonážní X5, ke komfortu v terénu však přidává něco navíc. S velkou dávkou přidané hodnoty plní kritéria nové kategorie SAV (Sport Activity Vehicle) a věrna inovátorským tradicím přichází s vylepšeními, která brzy obohatí sériovou výrobu. V první řadě se jedná o adaptivní sedadla, přizpůsobující svůj tvar tělu prostřednictvím tlakových snímačů. Zcela tak odpadá nutnost elektrického seřizování - tělo si samo řekne, co potřebuje, a to nepoměrně efektivněji, než prostřednictvím páček a tlačítek. Z tohoto řešení profituje především komfort a aktivní bezpečnost, klesá totiž únava od nerovnoměrného zatěžování tělesné schránky. Druhou delikatesou je řešení ložné plochy; ta po otevření pátých dveří vyveze náklad ven a dramaticky usnadní jeho vyložení. Tím ovšem nebude chatařské vybavení ani stavební materiál, ale surfová či sněhová prkna, vodní skútr nebo například dva bicykly, nejlépe značky BMW, pro které jsou v ložném prostoru připraveny speciální úchyty.

Nejobjevnější je ale samotná karoserie, výstižně pojmenovaná "orámovaný kabriolet". Ačkoliv se silueta neliší od klasického off-roadu, téměř nic nebrání vzduchu, aby škádlil vlasy a ostatní části těla cestujících. Designéři totiž vyškrtali zbytečnosti jako je střecha, B a C sloupky a rámy všech dveří a ponechali jen dva masivní podélné nosníky, které s pomocí rámu čelního skla a jednoho příčníku v úrovni opěradel zadních sedaček přebírají veškerou zodpovědnost za tuhost karoserie. Ta tím kromě extrémní vzdušnosti získala i na praktičnosti, neexistuje snad žádné sportovní nářadí, které by neodvezla. Kromě kombíku a lehkého teréňáku v ní lze vidět ještě kabriolet, pick-up a s trochou fantazie i kupé.

Design je předurčen novým firemním stylingem, takže kombinuje vypouklé a konkávní plochy, komplikované polygony a emotivní detaily. Příď je pravým rejdištěm designérské invence a kolem tradičních ledvinek rozehrává hru na malé/velké auto. Je totiž složena z pěti (!) horizontálních linií a oči ji mohou vnímat několika různými způsoby. Pokud si odmyslíte mohutný spoiler, zbytek se tváří jako nizoučký začátek kupé, při celkovém pohledu vynikne zase její robustnost. Ryzí specialitkou je linie předělu kapoty a masky a navazující tvar reflektorů. Tvůrčí potenciál dokonce pronikl i pod jejich krycí sklo, pospojoval čočky jednotlivých světelných modulů do stylizovaných brýlí. Přední nárazník byl doslova vypiplán a vhodně doplňuje avantgardní celek. Masivní boky jsou opticky odlehčeny mnoha podélnými prolisy, dvěma druhy lakování (lesklým a matným) a hliníkovými lištami; nejzajímavější pochopitelně zůstává samotný prázdný prostor mezi dveřmi a pseudostřechou. Záď je pak typicky kombíkovská, určená tvary velkých koncovek s LED technologií, třemi povrchovými úpravami zadních dveří a tvarem nárazníku, na jehož obloukové postranice navazují originální koncovky výfuků. O dokonalý finiš je postaráno impozantními 18palcovými koly, neobvykle tvarovanými bočními blikači a zpětnými zrcátky, šípovitými prolisy v kapotě motoru či třetím brzdovým světlem ve zmíněném příčníku nad zadní sedačkou.

Interiér je ódou na eleganci, které bylo podřízeno doslova vše. Ačkoliv je tvořen minimálně pěti různými povrchovými materiály, působí vkusně, zejména díky vysoké kvalitě a dokonalému barevnému sladění. Přístrojový panel je stejného "looku" jako v ostatních firemních nováčcích. Další plusové body získává stylový volant v kombinaci hliník-kůže a největší zásluha na harmonickém celku připadá ladné palubní desce, narušené jen extrémním minimem ovladačů. Nikoho nepřekvapí, že i výplně dveří, které bývají často opomíjeny, zde působí jako umělecké dílo.

Vitalitu dodává známý vynikající šestiválcový třílitr o výkonu 170 kW, jehož skvělý průběh točivého momentu a sametový chod byly dále zlepšeny mírnou optimalizací. V sériové výrobě se model jistě dočká i objemově menších motorů, včetně pokročilých dieselů. Možná dojde i na šestistupňové ústrojí SMG, které se v Detroitu souběžně představilo v inovovaném trojkovém kupé.

Celkové pojetí studie je civilní, prosté extravagancí, což nás utvrzuje v domněnce, že nové BMW pro volný čas bude vypadat právě takhle a od jeho uvedení nás nedělí roky, ale měsíce.

Od dob aktuální sedmičkové limuzíny stačil nový firemní image dozrát a pomalu se usazuje v povědomí motoristické veřejnosti. Přešlapování na místě v druhé polovině devadesátých let už je definitivně zapomenuto a jeden z nejsilnějších hráčů na tržním kolbišti se rozhodl začít riskovat, a tím zatraktivnit klání celému světu. Fotografie dalších prototypů totiž naznačují, že se máme na co těšit a ve třídách, kde je BMW zastoupeno, se díky jeho kontroverzi brzy pěkně rozvíří prach, pomalu se usazující na beznadějně líbivých tvarech jeho konkurentů.



Ladislav Čermák