Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BorgWarner přichází s novou generací dvouspojkové převodovky

Aleš Jungmann
Diskuze (3)
BorgWarner je světovým lídrem ve výrobě dvouspojkových převodovek. Že neusnul na vavřínech dokládá fakt, že nyní přichází s novou generací dvouspojkové převodovky, která by měla během několika let znásobit jeho prodeje.

Společnost BorgWarner vyvinula novou generaci dvouspojkových převodovek. Při její konstrukci byly použity moderní třecí materiály, znatelně bylo vylepšeno chlazení celého ústrojí a byl také zdokonalen řídicí počítačový program převodovky. Dále byla opuštěna koncepce spojek v olejové lázni, nová generace pracuje s dvěma suchými spojkami, což sníží mechanické ztráty o 3 až 5 % a povede k menší měrné spotřebě paliva.

Dvouspojková poloautomatická převodovka by měla spojovat to nejlepší ze světa manuálního a automatického řazení. V době, kdy se všechny automobilky snaží uvádět své zelené modely má právě toto technické řešení podstatnou výhodu – snižuje totiž spotřebu paliva ve srovnání s konvenčním automatem s hydrodynamickým měničem.

Dvouspojková převodovka zajišťuje řazení bez nutnosti odpojení síly agregátu při změně rychlostního stupně. Což je právě úkon, který řidič provádí ve voze s manuálním řazením stisknutím pedálu spojky. Tento pedál ve vozech s poloautomatickou převodovkou chybí. Vše obstarává místo řidiče elektronika a hydraulika. Řidič však stále může elektronice nařídit, kdy chce další stupeň zařadit. Ať už pomocí páčky nebo tlačítka.

Vzhledem ke stále přísnějším emisním limitům pro nové vozy ve vyspělých zemích a vysoké ceně pohonných hmot roste obliba vozidel s poloautomatickým řazením. Jak moc je nové řešení změny rychlostních stupňů v kurzu dokládá odhad společnosti BorgWarner. Ta v současnosti vyprodukuje ročně 450 tisíc dvouspojkových převodovek pro společnosti jako jsou VW Group, Ford, General Motors, Toyota, Hyundai/Kia, Daimler, Renault/Nissan, Chrysler, Navistar International, Fiat, BMW, Honda, PSA či Caterpillar. V roce 2012-2013 to však má být dle odhadů společnosti už 2,3 milionu ks.

BorgWarner však počítá i s průnikem na rozvíjející se automobilové trhy. Vyvíjí proto speciální verzi převodovky pro země jako Indie, Čína nebo Rusko, které rok od roku představují významnější odbytiště světového automobilového průmyslu.

Tzv. poloautomatická převodovka tak bude stále menší raritou. Experti z institutu Global Insight předpokládají, že v roce 2011 bude už více než 6 % osobních aut vybaveno touto technologií. Někteří další vidí dokonce budoucnost dvouspojkové převodovky ještě optimističtěji a odhadují vzrůst podílu až na 20 %.

Aleš Jungmann
Diskuze (3)
Avatar - Dinar
15. 11. 2007 12:10
Re: Franta
Zbytečně radikální postoj, anonyme. Z technického hlediska je DSG (pro zjednodušení budu pro výtvor Borg Wagner používat toto označení) mechanickou převodovkou s tím, že místo jedné klasické spojky má dvě. Jako automatická převodovka je z technického hlediska chápána převodovka v níž funkci spojky nahrazuje HD-spojka nebo HD-měnič. Tohle je základním technickým rozdílem, který definuje pojmenování převodovek. Tedy fakt, že v autě není levý pedál nedělá z převodovky automat. DSG poskytuje uživatelský komfort automatické převodovky, ale na základě převodovky mechanické, takže přestože výraz poloautomat může být zavádějící, je stejně tak zavádějící označit DSG jako automat, obecně se používá výraz robotizovaná převodovka.