Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bosch představuje CVT převodovku pro elektromobily, slibuje lepší výkon i dojezd

Ondřej Mára
Diskuze (95)

Nová převodovka by mohla umožnit například instalaci menších a levnějších baterií bez omezení dojezdu.

Jednou z  výhod elektromobilů je jejich jednoduchost – mají totiž podstatně méně pohyblivých komponent, než motory spalovací. Ostatně díky specifické charakteristice elektromotoru používá většina elektromotorů jen jednoduchou jednostupňovou převodovku, přes kterou putuje výkon rovnou na kola.

Najdou se samozřejmě i výjimky, jako je Porsche Taycan a jeho sesterský model Audi E-Tron GT, pod jejichž kapotou najdeme u zadního elektromotoru dvoustupňovou převodovku. Jenže jde o specificky postavené sportovní vozy, navíc v roli vlajkových lodí.

Německá společnost Bosch, jeden z největších dodavatelů v automobilovém průmyslu, si však myslí, že by výrobci elektromobilů neměli nad převodovkami ohrnovat nos. Společnost totiž představila svou speciální bezstupňovou CVT převodovku pro elektromobily, která by mohla přinést řadu výhod.

Novinka označovaná CVT4EV, která vznikla lehkou modifikací tradiční převodovky CVT, by měla zlepšovat akceleraci, zvyšovat nejvyšší rychlost a díky nižším nárokům na elektromotor by měla zvyšovat i efektivitu, což ve výsledku znamená nižší spotřebu energie a vyšší dojezd.

Video se připravuje ...

Nová převodovka by tak výrobcům elektromobilů mohla umožnit osazovat stroje méně výkonnými elektromotory a menšími bateriemi bez výrazných omezení. Navíc by převodovka mohla zlepšovat tažné schopnosti vozidla, případně by mohla nabídnout lepší výkony u terénních elektromobilů.

Testování nové CVT4EV převodovky provádí Bosch Transmission Technology na upraveném Volkswagenu e-Golf. Odhadované zvýšení efektivnosti by se mělo pohybovat okolo 4 procent, k výkonu však výrobce zatím žádná čísla nezmínil. Prozatím navíc ani nevíme, zda se společnost chystá uvést nový produkt na trh.

Ondřej Mára
Diskuze (95)

Doporučujeme

20. 7. 2021 10:20
Re: Střízlivý pohled na věc
....ok, tedy diskutovat. Ta diskuze sklouzává stále víc mimo podstatu původního tématu vlákna a i kdybychom to zde společně rozlouskli, moc to nepomůže. Ale jen můj osobní názor.
20. 7. 2021 09:23
Re: Střízlivý pohled na věc
Ok, pak pojem reduktor zahrnuje pouze část jednorychlostních převodovek, těch které v dané aplikaci otáčky snižují

Pokud se tatáž převodovka použije pro zvýšení rpm už reduktorem není a stane se asi multiplikátorem
20. 7. 2021 07:24
Re: Střízlivý pohled na věc
Chápu to stejně. Reduktor - redukce - snižovat.
20. 7. 2021 06:38
Re: Střízlivý pohled na věc
Reduktor bych chápal výhradně ve smyslu zařízení pro snížení otáček.
Ovšem jednorychlostní převodovka se používá třeba teké u větrných turbín, kde otáčky naopak zvyšuje. Takovou bys taky nazval reduktorem ?

Gil: nepřeme se, diskutujeme
19. 7. 2021 21:38
Re: Střízlivý pohled na věc
Vlastně o nic nejde, nestojí za to se, kvůli malichernosti, přít :-)