Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Největší dodavatel autoprůmyslu ostře kritizuje EU. Kvůli elektromobilům zapomínají na alternativy!

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Šéf jednoho z největších dodavatelů komponent pro automobilový průmysl se opřel do evropských zákonodárců, kteří se zdají být doslova posedlí elektromobilitou.

Elektrifikace je trend, který se v posledních letech šíří celým světem. Mnozí z nás se však nemohou zbavit dojmu, že se starý kontinent snaží být v elektrifikaci nejprogresivnější. A to bohužel neplatí jen pro jednotlivé státy, kde je to otázkou místních politiků, ale také pro celou Evropskou unii, která do toho chce kecat jednoduše všem.

Proti tomu se však podle nedávné reportáže The Financial Times ohradil například Volkmar Denner, CEO společnosti Bosch, která je jedním z největších dodavatelů automobilového průmyslu. Podle jeho slov se totiž politici v EU až příliš zaměřují na čistě elektrické vozy a konec spalovacích motorů, než aby hledali další alternativy.

Denner přitom upozornil zejména na vodík, obnovitelná paliva a další alternativní možnosti pohonu, na které se v poslední době poněkud zapomíná. „Klimatická akce nemá být jen o konci spalovacích motorů,“ uvedl Denner pro The Financial Times.

Podle jeho slov by tzv. "klimatická akce" měla být především o konci fosilních paliv. „A stejně jako elektromobilita je o ekologicky získané elektrická energii, i obnovitelná paliva mohou učinit silniční přepravu uhlíkově neutrální,“ měl dodat Denner.

Volkmar Denner přitom mohl narážet například na často probíranou emisní normu Euro 7, která je mnohými označovaná za budoucí konec všech spalovacích motorů. Emisní limity by totiž měly být až nesplnitelně nízké, navíc se budou nově počítat pro celou životnost modelu.

Část jeho kritiky by však měla být směřována i na některé automobilky, které ani nemají jinou snahu, než vyvíjet pouze elektromobily. Některé značky již ohlásily konec vývoje spalovacích motorů, jiné odpočítávají konec jejich prodeje, atd. Bohužel jen malé procento značek přitom investuje do vývoje alternativ, jako jsou obnovitelná/syntetická/bio-paliva, případně pohon na vodík.

Společnost Bosch už sice také investovala asi 5 miliard euro do technologií pro elektromobilitu, většina její produkce je však stále spjata se spalovacími motory. Ty přitom podle společnosti dosáhly v posledních letech takové úrovně, že je jejich vliv na kvalitu ovzduší naprosto minimální. Jeden člen představenstva měl pak pro The Financial Times prozradit, že společnost Bosch plánuje investovat do technologií pro spalovací motory dalších 20 až 30 let.

V neposlední řadě se však Volkmar Denner obává ještě jedné věci, která by mohla přijít se zbrklým přechodem na elektromobilitu – nárůstu nezaměstnanosti. Tento vedlejší efekt přitom představitelé EU nejspíš zatím moc neřeší, časem by však mohlo jít o velký problém. V automobilovém průmyslu totiž napříč Evropou pracuje mnoho lidí, jejichž pozice by mohly do budoucna zaniknout.

Ondřej Mára
Diskuze (17)

Doporučujeme

27. 4. 2021 08:43
Bosh, to je ta firma?
Bosh ktery se veze na vlne dotaci do alternativnich pohonu jako nikdo jinej v EU se hlasem sveho sefika snazi upozornit na to, ze oni jsou ti, co chteji dalsi a dalsi vsimne na dotacich treba i pro ICE technologii

za rok bude tvrdit opak, staci si projit vyjadreni sefu a mluvcich ruznych automobilek a technologickych koncernu, jak pekne umej obracet sva vyjadreni za relativne kratke casove obdobi :yes:

Bosh udelal hlavne jednu sakra velkou chybu pod vedenim tohoto pana, odmitl investici do vyrobi bateriovych clanku v EU, a dnes si asi ve vedeni trhaj vlasy na hlave, protoze jim to vyfoukli pak LG a Calt, a obe hlasej ze ta investice 10 miliard dolaru od kazde ma jiz sve zakazniky s objednavkama nad 50 miliard, jo to je tak kdys mas na uctu dvacku, zainvestujes ji misto do baterek do pumpicek, a za 2 roky zjistis ze o pumpicky neni zajem a navratnost dvacky je v nedohlednu a potichu to odepisujes, a soused z Asie kterej tu dvacku dala do kapacit na vyrobu baterek ma jiz navratnost investice zajistenou jeste predtim nez vubec vyrobil a dodal prvni baterku, a objednavky ma na pristich 6-8 let dopredu i se zaplacenyma zalohama a tedy dvackou ma znova na uctech a tedy s nulovim rizikem investice :-[]
27. 4. 2021 08:35
Re: Brzda provozů.
do jadra se masivne investuje, ovsem ne do toho jaky si zrejme myslis, masivni investice jdou dnes spise do SMR nez do velkych drahych reaktoru o ktere je minimalni zajem
27. 4. 2021 07:05
VW a spol
Díky za tento příspěvek. Taky jsem si všiml, že před cca 15 lety byly dieslové motory u VW skupiny pocitově silnější než třeba u tehdy nové i30. Můj bratr označoval koně v Hyundaii jako "poníky", protože chvíli měl služební i30 jako náhradu za nějakou základní Octávku. Myslím si, že chyba VW byla nabízet tyhle motory v USA, kde nepožívají ochrany jejich přátel z spolkové vlády, kteří samozřejmě mají dlouhé prsty i na nadnárodní vedení politických uskupení, ale ne na ostré chlapce z zámoří.
26. 4. 2021 21:26
Re: Na jednu stranu pravda, ale kázat o morálce nemůže vrah
Ano, konkurence je tvrdá a v praxi více či méně podváděly prakticky všechny evropské automobilky společně se svými evropskými dodavateli. Ale Bosch jako jediný měl takovou kuráž, aby s tímto podvodným jednáním pomáhal VW i v USA. Přitom z pohledu dieselů nevýznamný trh, kdyby o zakázku pro diesely v USA přišel, moc by se nestalo. Myslíš si, že by třeba Denso nebo Detroit Diesel do něčeho takového v USA šli? Pochybuju. V Evropě se jim všichni smáli, že motory japonských a korejských vybavené jejich CR systémy žerou o litr víc. Jenže to bylo tím, že měli snahu emise NOx opravdu splnit.
Bosch přišel se vstřikovacími systémy CR na trh jako první a bylo logické, že zpočátku měl dominanci a že ji postupem doby ztrácel ve prospěch konkurence. To mi přijde jako přirozený vývoj, se kterým nejde nic dělat.
Jinak VW byl 100% zákazníkem Bosche naposledy v roce 2004, kdy začal vstřikovací systémy PD dodávat VW i Siemens.
Avatar - WinDiesel
26. 4. 2021 19:50
Re: Go Taiwan, pryč od zoufalého Bosche
Howno Majere, howno.
Bez Bosche se ani nevysserreš.