Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bose: aktivní podvozek nové generace

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Firma Bose, známá spíše high-endovou spotřební elektronikou, nedávno představila výsledek 24letého výzkumu a vývoje. Nový aktivní podvozek již nespoléhá na zákony hydrauliky; na scénu se dostávají lineární elektromotory a elektromagnetismus.

Amar Bose, profesor na slavné americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology a zakladatel společnosti Bose Corporation, se nespokojil s komfortem, který nabízely soudobé automobily a inovativní řešení odpružení Citroënu DS z šedesátých let jej přivedlo k základnímu výzkumu zaměřeného na vyřešení odvěkého konfliktu mezi ovladatelností a komfortem automobilu. Na konci první etapy měli ve firmě Bose jasno v tom, že další vývoj konvenčních hydraulických tlumících systémů může přinést výrazné zlepšení, ale stále půjde o kompromis. Ke stejnému závěru dospělo více vědeckých týmů a auomobilek, ale Bose je, zdá se, o krok napřed v zavádění lineárních elektromotorů do praxe.

Nevýhoda hydraulických aktivních tlumičů spočívá v omezené rychlosti potřebné k ideálnímu nastavení průtoku oleje škrtícím ventilem tlumiče. Aktivním tlumičům s obtokovým kanálem trvá změna nastavení kolem 10 ms, tlumiče s magnetorheologickým ovládáním průtoku (kapalina mění vlastnosti v magnetickém poli) jsou schopny změny v čase 5 až 10 ms, ale novou kvalitou je v této oblasti teprve lineární elektromotor, který dokáže upravit charakteristiku tlumení během 1 ms.

Bose před lety zaměřil pozornost právě tímto směrem a v srpnu 2004 prezentoval funkční prototypy automobilů s novým Bose Suspension systémem. Adaptivní podvozek umí podle výrobce nejlépe skloubit všechny protichůdné požadavky, které se v řešení odpružení podvozku vyskytují. Při jízdě je prakticky vyloučeno naklánění vozu v zatáčkách, předklání při brzdění a zaklánění rozjezdu. Systém se díky rychlým reakcím elektroniky dokáže s přehledem vyrovnat s různými povrchy a posádka je při tom opečovávána jako v bavlnce. Má-li přijít razantní manévr, mžikem se změní charakter odezvy podvozku a auto pojede tam kam chcete, aniž by se nejprve naklonilo a pak rozvážně začalo zatáčet.

Lineární elektromotory jsou obsluhovány velmi rychlým zpracováním signálů v řídící jednotce, která má nelehký úkol: vyřešit prakticky v reálném čase, které z kol právě potřebuje jaké tlumení.

Neméně významnou novinkou aktivního podvozku firmy Bose je rekuperace energie v lineárních elektromotorech. Princip činnosti je obdobný jako u elektromobilů, které přeměňují pohybovou energii při brzdění na elektrickou energii, kterou ukládají do trakčních akumulátorů. Lineární elektromotory obdobně při propružení kola generují energii, která se ukládá do vysokovýkonných kondenzátorů Ultra-Caps a jež je později využita k vyvolání vhodného tlumícího účinku. Systém pracuje s napětím 300 V, palubní síť ale zůstává dvanáctivoltová. Rekuperace energie umožnila dosáhnout velmi malého příkonu systému tlumení, který se podle Bose rovná třetině příkonu klimatizace.

Během následujících šesti měsíců bude Bose hledat výrobce automobilů, se kterým uzavře exkluzivní smlouvu o spolupráci na vývoji sériového automobilu s novým aktivním podvozkem. Firma tvrdí, že celý systém je možno snadno upravit podle požadavků jednotlivých výrobců a že technicky nebude problém nabízet aktivní podvozek jako příplatkovou výbavu, alternativně ke klasickým tlumičům.

Ondřej Láník
Diskuze (13)