Brabus Classic: V Bottropu restaurují i starší Mercedesy
Mercedesy se stylizovaným B ve znaku nejsou rozhodně levnou záležitostí. Trojcípá hvězda na nich pochopitelně ani být nemůže, stejně jako jméno původního výrobce, jedná se o soukromou firmu. Aby ale rozšířila svou působnost a zajistila si zisky, musí nabídnout něco navíc. Tím jsou právě renovace klasických aut. Jistě, majitelé vozů Mercedes-Benz se mohou obrátit na oddělení Classic přímo v Untertürkheimu, ale proč jim neukázat, že v Bottropu to umí také? Tentokrát nejde o žádné zběsilé úpravy, obří nadupané motory a velká kola, ale o citlivou práci renovátorů. Skutečně?
Pánové z Brabus Classic jsou pochopitelně puntíčkáři, špičková kvalita je pro ně prvořadá. Auta se rozebírají do posledního šroubku a veškeré komponenty se patřičně dokumentují. Pracuje se podle přísných norem, pokud jim některý díl neodpovídá, je nahrazen jiným. I motor, převodovka a vůbec celé hnací ústrojí se rozloží doslova na prvočinitele, je následně čištěno a obnovováno. Karoserie se stříkají proti hnědému moru a případný nový lak se namíchá podle původního odstínu, interiéry se kompletně přečalouní a vymění i dřevěné panely. Průměrná práce na každém kusu přesahuje 2,5 tisíce hodin, ale liší se pochopitelně každým exemplářem. A ještě něco: na nich pochopitelně originální logo ze Stuttgartu zůstává.
Brabus Classic se předvedl už v Ženevě, ale do Essenu přivezl na ukázku trojici roadsterů 280 SL Pagoda série W113, velký otevřený křídlák 280 SE 3.5 ( W111) a modernější roadstery SL řady R107 v provedeních 300 SL, respektive 560 SL. Ty jsou vystaveny coby nekompletní podvozky. Organizace Classic Data prvním čtyřem přidělila třídu A, ocenila tedy kvalitu provedených prací.
No, v současné době je v módě spíše zachování co nejpůvodnějšího stavu, pokud to jde a s ním spojené patiny. Brabus sice tvrdí, že jim jde i o autenticitu, ale ta se, pravda, výměnou unavených a poškozených částí ztrácí. Někteří veteránští odborníci také u nás odmítají „voňavky“, které jsou zrestaurovány moderními postupy do podoby, v jaké snad ani nevyjely z továrny. Jejich móda zkrátka pominula. Obáváme se, že tady Bottrop trochu narazí, protože materiály jsou dnes na vyšší úrovni než před třiceti i padesáti lety, nemluvě o zmíněné antikorozní ochraně. Historické auto dělají právě detaily, ale co zákazník žádá, to také dostane.
Pořád to není znásilňování starších vozů do modernější podoby, ale i to má pochopitelně svoje příznivce a jsou jej ochotni splnit třeba i přímo u Mercedesu, je-li klientovo bankovní konto dosti tučné. Práce u Brabusu také rozhodně nejsou zadarmo, třeba znovuvzkříšení zmíněného kabrioletu 280 SE přišlo v přepočtu na zhruba 11 milionů korun! To si pochopitelně nemůže dovolit jen tak někdo.
O starší auta svých patřičně movitých zákazníků pečují i jiní, například Porsche, Aston Martin má divizi Heritage a Ferrari zase Classiche.