Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bridgestone VT-Tractor: Extrémní bočnice

Petr Dalecký
Diskuze (5)
Nová pneumatika Bridgestone VT-Tractor používá speciální konstrukci, která umožňuje vysokou míru ohýbání bočnic.

Znají to mnozí, že zemědělské stroje s velkým tlakem na jednotku plochy udusávají půdu do hloubky větší, než kypří hluboká orba. Výsledkem je vytvoření extrémně tvrdého podloží, které i pracovité žížaly nezvládají rozvrtat. Následky značného omezení vsakování dešťové vody do zemědělské půdy při vydatných deštích známe už všichni.

Pomoc by měla nová pneumatika VT-Tractor, která byla zkonstruována s cílem nejen zvýšit produktivitu a výnosy v zemědělství, ale také zvýšit ochranu zemědělské půdy z dlouhodobějšího hlediska.

Pneumatika VT-Tractor proto dostala speciální konstrukci VF (very high flexion), která dovoluje až extrémní ohýbání bočnic. Plášť také obdržel upravený dezén. Díky tomu může být nová pneumatika v porovnání se standardními provozována při nižším tlaku. Větší styčná plocha umožňuje zemědělcům sklízet větší úrodu a převážet větší náklady při nižší spotřebě paliva. Díky větší styčné ploše nedochází k většímu udusávání půdy.

Vyšší ohyb bočnic je dovolen díky speciálnímu profilu patky. Nová pneumatika s konstrukcí VF má při tlaku vzduchu o 0,08 MPa nižším o 26 % větší styčnou plochu, čímž se snižuje míra utužování půdy a zvyšuje úroda. Bridgestone používá u pneumatiky VT-Tractor nový dezén, který minimalizuje prokluzování kol a narušování půdy. Tato vynikající trakce umožňuje další snížení provozních nákladů v podobě úspory paliva na poli.

Kromě toho mohou zemědělci s novou pneumatikou ušetřit čas, protože nemusí zastavovat a měnit tlak při přejíždění z pole na silnici a zpět. Ohebnější konstrukce bočnic pohlcuje nárazy od nerovností vozovky, zatímco dezén s prodlouženými lamelami přispívá ke klidnější jízdě. Obojí přispívá k lepší ovladatelnosti vozidla a zvýšení jízdního komfortu.

VT-Tractor je v současnosti nabízena na evropských trzích pro kola s průměrem ráfku 28 až 42 palců. Pneumatika VT-Tractor poskytuje kromě výhod standardu VF ještě jednu důležitou přednost, protože ji lze namontovat na standardní ráfek. Pneumatiky VF obvykle vyžadují širší ráfky, takže uživatelé musí při přechodu ze standardních pneumatik na pláště VF kupovat nová kola.

Vývoj a výroba

Pneumatika byla vyvinuta a testována v evropském vývojovém centru Bridgestone nedaleko italského Říma. Je dílem oddělení pro vývoj zemědělských pneumatik. Plášť sjíždí z výrobní linky v závodě Puente San Miguel ve Španělsku.

Petr Dalecký
Diskuze (5)
19. 7. 2015 22:39
Re: Slušná popaganda...
tam sa jedna o utlacenie do hlbky aby nebolo, tak preto sa pouzivaju duplomontaze aj ked uslapes kvazi dvakrat tolko ale nejdes tolko do hlbky a je tam o polovicu mensi tlak na podu, My pouzivame duplaky hlavne v predsejbovej priprave a aj v sejbe hustosiatych obilnin. a vobec nie je na tom poli vidiet kadial siel ten traktor a aj v podmietke ich pouzivame, jasne nemoze byt traktor sirsi ako naradie aby si to co si uslapal vsetko za sebou rozrobil. Kamarat co robi na druzstve maju takeho "znaleho" predsedu, mu povedal aby si dofukal pneumatiky ze ma vysoku spotrebu na roli >:D tak kamos nevedel ci ho ma vysmiat hned ale radsej sa ovladol a jasne ze ho nepocuvol. a ako ti uz odpovedal predomnou v porastoch sa pouzivaju uzke kultivacne kola a jazdi sa len po kolajovych riadkoch.
Avatar - hedvin
19. 7. 2015 15:13
Re: a co valivý odpor?
jak je vidět na fotce tak má ten traktor regulaci tlaku vzduchu v kolech, takže na poli kola ufoukne aby měly větší styčnou plochu a traktor lépe tahal. Když potom pojede na silnici tak kolo přifoukne aby měl menší valivý odpor, na poli jde o tah a ne valivý odpor
Avatar - hedvin
19. 7. 2015 15:11
Re: Slušná popaganda...
šířka pneumatik se logicky využívá až při podmítce, podrývání, přípravě a setí. Na postřik, kde se jezdí v porostu se používají úzká kola. Takže tvoje poznámka je spíš neznalost než to že dělá bridgestone něco špatně. Navíc se tím rozplácnutím sníží tlak na půdu takže toho zemědělec sklidí víc.
19. 7. 2015 14:35
a co valivý odpor?
?
Avatar - S8
19. 7. 2015 13:56
Slušná popaganda...
...ale může mi někdo vysvětlit, jak při o 26% větší styčné ploše pneumatiky (která se logicky rozplácne i do šířky, nejen do délky) sklízí zemědělci více úrody, když předtím ujezdili širší pruhy v poli traktorem?