Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
40 Fotogalerie

Británie přehodnotí cíle prodejů elektromobilů. Ty současné zavírají továrny

Marek Bednář

Automobilky v Británii letos nejspíš nedosáhnou na 22% podíl bezemisních vozidel ze všech nově prodaných aut, i když investuje miliardy. Že jsou tyto cíle příliš ambiciózní, si začíná uvědomovat i vláda.

Britská vláda oznámila, že přezkoumá kontroverzní předpisy o povinném podílu elektromobilů na nově prodaných autech poté, co automobilka Stellantis oznámila uzavření svého závodu v anglickém Lutonu. Ostatní hráči tamního automobilového průmyslu varovali před miliardovými dodatečnými náklady.

Současná pravidla pro prodej aut s nulovými lokálními emisemi vyžadují, aby výrobci automobilů každoročně prodávali vyšší podíl elektrických vozidel, jinak jim hrozí vysoké pokuty – až 15 tisíc liber (cca 455 tisíc korun) za každé vozidlo. V letošním roce mělo být 22 % procent prodaných aut s nulovými emisemi, tento cíl se však podařilo lehce překročit jen v srpnu. V ostatních měsících byl podíl nižší – v lednu a březnu jen kolem 15 %.

Video placeholder
Představení Opelu Frontera v Česku • Marek Bednář/Auto.cz

Vládní cíle do budoucna požadují, aby elektrická či vodíková vozidla tvořila 80 % prodejů nových automobilů v roce 2030; do té doby podíl postupně roste každý rok. Realita je však značně odlišná. Podle prognóz Společnosti obchodníků a výrobců automobilů (SMMT, Society of Motor Manufacturers and Traders) dosáhnou elektrická vozidla v letošním roce pouze 18,7 % celkových prodejů.

SMMT odhaduje, že automobilky budou muset ještě v tomto roce vynaložit až 4 miliardy liber (121,4 miliardy korun) na slevy pro zákazníky a další náklady spojené s plněním vládních pravidel. Přesto je možná splnit nestihnou a šéf SMMT Mike Hawes uvedl, že přístup „vyrobte je a lidi přijdou“ je neudržitelný. „Vyrábíme je, ale je lidi nechodí kupovat v dostatečných počtech,“ řekl. Lisa Brankinová, výkonná ředitelka britské divize Fordu, to potvrzuje: „Poptávka zákazníků zde jednoduše není. Musíme nyní něco udělat pro její vytvoření.“

Dopad na britský automobilový průmysl je již viditelný. Stellantis plánuje uzavřít svůj závod v Lutonu nedaleko Londýna, což ohrozí více než tisíc pracovních míst, a jako důvod uvedl právě příliš tvrdé nároky na podíl prodaných bezemisních vozidel. Ford současně ruší 800 pracovních míst ve Velké Británii. Nissan, který provozuje největší britskou automobilku v Sunderlandu, nedávno snížil své prognózy a oznámil plány na omezení výroby. Propouštět má také – na 9 tisíc zaměstnanců po celém světě.

Nová labouristická vláda reaguje na tuto krizi. Ministryně financí Rachel Reevesová oznámila zahájení konzultací k přehodnocení zděděných plánů od předchozí vlády. „Je důležité najít správnou rovnováhu a poskytnout odpovídající podporu automobilovému sektoru. Chceme, aby lidé kupovali elektrická vozidla, ale zároveň chceme zachovat pracovní místa a investice v Británii,“ uvedla Reevesová.

Ministr obchodu Jonathan Reynolds zdůraznil, že vláda zůstává zavázána k ukončení prodeje nových vozidel se spalovacími motory do roku 2030, ale připustil, že současné kvóty pro prodej bezemisních vozidel nefungují podle plánu. „Když říkám, že dekarbonizace nesmí znamenat deindustrializaci, stojím si za tím. Vítězství v závodě k čisté nule (nulové bilance emisí uhlíku – pozn. aut.) a světové prvenství v automobilovém sektoru musí jít ruku v ruce,“ řekl.