Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britové zkouší první úsek dálnice s povrchem z recyklovaných pneumatik

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Neobvyklé složení asfaltu snižuje cenu a přispívá k ochraně životního prostředí

Britská státní společnost Highways England, která je pověřená správou strategicky důležitých komunikací, při nedávné rekonstrukci dálnice M1 vyzkoušela nový materiál, který by měl snižovat náklady a současně přispívat k vyšší ochraně životního prostředí. Jedná se totiž o speciální směs asfaltu, která je částečně tvořena gumou získanou z vyřazených pneumatik.

Za vývojem tohoto materiálu stojí britská stavební společnost Tarmac, která se soustředí na vývoj nových stavebních technologií a udržitelné stavby. Nová směs asfaltu, která je částečně tvořena granulovanou gumou ze starých pneumatik, by pak podle vyjádření Tarmacu měla do budoucna přinést ekonomická i environmentální pozitiva.

Každý rok se totiž Velká Británie potýká s problémem tvořeným 40 miliony použitých pneumatik, jejichž ukládání na skládky zakazuje nařízení Evropské unie. Velká část těchto pneumatik je tak naložena na nákladní lodě a dopravena do Asie a na Střední Východ. V Kuvajtu tak již vznikla obří skládka složená čistě z použitých pneumatik, přezdívaná „tyre graveyeard/pohřebiště pneumatik,“ která je prý viditelná i z vesmíru, jak dodává Tarmac.

Pokud by se testovací úsek dálnice M1 s novým typem asfaltu osvědčil, Taramac odhaduje, že do budoucna by se při výrobě nové směsi mohlo využít okolo 750 starých pneumatik na jeden kilometr povrchu. Přesné číslo by však samozřejmě záleželo na výšce vrstvy.

„Tento pokus by mohl být prvním krokem v rychlém snižování počtu nahromaděných pneumatik ve Velké Británii i mimo ni,“ uvedl za Highway England Martin Bolt, který dohlíží na inovativní projekty v oblasti Midlands. „Ekonomický a environmentální potenciál nového asfaltu je významný a jsme rádi, že můžeme na tomto pokusu spolupracovat se společností Tarmac.

„Již od květnového vyhlášení prvních testů provedených lokálními úřady dostáváme na náš pogumovaný asfalt skvělé reakce, a jsme nadšeni, že díky spolupráci s Highways England můžeme prozkoumat jeho potenciál na podporu udržitelnosti strategické silniční sítě,“ uvedl za Tarmac Paul Fleetham. „Technické inovace hrají klíčovou roli ve zlepšení vlivu našich silnic na životní prostředí.“

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

31. 1. 2021 09:12
Re: Guma
Jak si to středočeský kraj nastavil, tak to má. To je problém politiků ne firem. Před čtyřmi lety si podobně nastavilo i ŘSD pro silnice I. třídy. nejvíc dodavatel vydělá, když nic nedělá.. bezva.
Technologie s nahříváním infrazářiči je shit, špatná kvalita, vysoká cena, velmi dlouhá doba realizace. A opravy vozovek i za mrazů se provádí běžně i když v malém rozsahu - vždy zde bude platit nižší kvalita vysprávky a výrazně vyšší náklady.
Gumosafalty jsou stará technologie - desítky let, ovšem směsi se stále vyvíjí.
12. 10. 2019 10:37
Re: Kdysi
Dělá se to i dnes, ale tyto pneumatiky jsou tak pro důchodce, kteří jezdí důstojně a málo. Nemají dobré vlastnosti - je k dispozici pouze jedna gumárenská směs - a životnost je asi poloviční. Za bolševika jsme na nich jezdili kvůli ceně a nedostatku nových gum. Dnes bych si je na uto nedal ani omylem.
12. 10. 2019 10:35
Guma
Pokud mě paměť neklame, prodávali jsme ojeté pneumatiky Rakušanům už v dobách bolševika, který je zpracoval a získanou drť jaksi vetknul do asfaltu a takto opravoval nebo budoval silnice. Pokud si to dobře pamatuji, povrch měl větší životnost, menší odpor pro valící se pneumatiky a vyšší adhezi. Bolševik totiž nebyl schopný tuto technologii uvést ve větší míře v praxi a tady se u nás neprovozovala.
Všichni ti, co píší, že se u nás opravuje s malou životností úmyslně mají pravdu. Dokonce jsou firmy, které neopravují vůbec, ale peníze ze Středočeského kraje berou a vůbec se za to nestydí. Také nezájem o novou opravárenskou technologii s nahříváním podkladu infrazářiči, kdy se dá opravovat vozovka i za mrazů, cosi o něčem shnilém ve státě českém nahlas říká...
11. 8. 2019 12:12
Pneu
Aspoň se přestanou prodávat ojeté shit pneu! A toto jsem četl tak před 20 lety. ;-)
10. 8. 2019 20:24
Již před rokem 2008 firma DARTA, s.r.o. nabízela MD v podsta
. . . drť z pneumatik v živičné směsi. V USA dávají firmy záruku 45 let. A nejspíš to bude právě kámen úrazu, silnice se totiž musí neustále opravovat, jinak by nikdo nevydělal na své živobytí. Nejsem v poslední době informován, ale vzhledem k tomu, že tato technologie není použita, tak to vyšumělo. V opravách komunikací je zajímavý moment, že ač potentáti jezdí po celém světě, tak u nás se opravují silnice jako v době kamenné a výsledek je tristní. Řidiči potom jezdí hůře jak na poli. Dále v zahraničí pracují naše firmy na takřka dokonalých silnicích, doma to nějak nejde. Nová silnice a přesto hrbatá.