Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Britská rallye po 1. dnu: Evans má šanci vyhrát!

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Elffyn Evans vede s vozem Ford Fiesta WRC´17 Britskou rallye, dvanáctý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Brit Evans, kterému bude koncem roku devětadvacet let, má další šanci, aby se pokusil o vítězství v podniku světového šampionátu. Letos byl druhý ve Finsku a v Argentině, kde mu chybělo k prvenství pouhých 0,7 sekundy.

Z uchazečů o vavřín mistra světa je na tom nejlépe průběžně třetí Sebastien Ogier. Francouz je sice třetí a ztrácí 2,2 sekundy na svého největšího soupeře a týmového kolegu (Ford) v jedné osobě Estonce Otta Tänaka, pokud by však ostrovní podnik skončil v současném pořadí, mohl by Ogier slavit již pátý titul světového šampiona v řadě.

Takto vypadá pořadí MS na prvních třech místech podle aktuálních výsledků Britské rallye. Aby si udržel alespoň teoretickou šanci na titul, musí Tänak získat o sedm bodů víc než Ogier, Neuville o osm.

Boj o titul
Ogier (Ford)213 bodů
Tänak (Ford)179 bodů
Neuville (Hyundai)172 bodů

Zatím to má pod kontrolou

Lídr pořadí současného šampionátu Ogier vyhrál sice ve čtvrtek v podvečer úvodní rychlostní zkoušku, ale od druhé speciálky, která zahajovala páteční program, se na první příčku vyhoupl Evans a uhájil ji až do konce úvodní etapy. „Pneumatiky fungují, ale lehké to není. Když to jde, tlačím na tempo. Snažím se jet čistě a funguje to, líčil dnes v poledne Evans, který jede s podporou gumařského výrobce D-Mack. Po průjezdu nejdelší erzetou soutěže, kterou byl 35,14 kilometrů dlouhý úsek Hafren, ještě dodal: „Tentokrát jsem neměl ten nejlepší pocit. Mám dobrou pozici, ale klíčová bude sobota, kdy nás čeká největší porce závodních kilometrů.“

Stěžovali si všichni

V průběhu dopolední erzet si prakticky kompletní jezdecká špička bez rozdílu stěžovala na rozmáčený a extrémně kluzký povrch na erzetách. Svědčí o tom několik výroků.

„Jak se mění grip, těžko se hledá rytmus.“ (Juho Hänninen, Toyota)

„Klouže to víc, než jsem čekal.“ (Dani Sordó, Hyundai)

„Neuvěřitelně to klouže. Musí se jet opatrně.“ (Craig Breen, Citroën)

„Zkoušel jsem jet rychle, ale bylo to více bokem než dopředu.“ (Esapekka Lappi, Toyota)

Za Evansova záda se probojoval po čtvrté erzetě Tänak a na stříbrné pozici zatím stále drží svou mistrovskou naději. „Nemám ideální nastavení diferenciálů a vidím, kde ztrácím čas,“ řekl Estonec v cíli dnešního dne. Ogier byl ve večerním servisu spokojenější. „Ráno bylo auto neotáčivé a moc mi to nešlo. Odpoledne to bylo více na limitu,“ prohlásil Francouz.

Ze čtveřice posádek na speciálech Hyundai i20 Coupé WRC si zatím vede nejlépe Thierry Neuville. Na začátku pátečního programu se ve druhé zkoušce roztočil, zhasl mu motor a ztratil téměř třináct sekund. Náladu si spravil výhrou na sedmé erzetě a na své největší protivníky v boji o titul ztrácí toto množství sekund - 12,5 (Tänak) a 10,3 (Ogier). „Chci se zase zapojit do boje. Ale získat ztracený čas zpět nebude jednoduché,“ prohlásil obrýlený Belgičan.

Lappi se musel smát

Vítěz předchozího podniku v Katalánsku Brit Kris Meeke sice ztratil v závěru pátečního programu dvě pozice, ale i tak je zatím na přijatelné šesté příčce. „S dneškem jsem v zásadě spokojen, nemohl jsem udělat o moc víc. Zítra to budou jiné podmínky,“ prohlásil pilot továrního citroënu. Smolařem dne byl jeho týmový parťák z Irska Craig Breen, který měl při prvním průjezdu nejdelší erzetou soutěže (Hafren, 35,14 km) defekt a při druhém absolvování této erzety zůstal stát. Zatím není jasné, zda bude v soutěži v sobotu pokračovat.

Z finské trojice na továrních speciálech Toyota Yaris WRC si dosud počíná nejlépe ten nejzkušenější, Jari-Matti Latvala. Na pátém místě má k dobru pouhou desetinu sekundy před Meekem. Další dva piloti Toyoty jsou o více jak minutu za Latvalou. Desátý jede Juho Hänninen a jedenáctý letošní nováček na WRC Esapekka Lappi. „Musím se smát, protože jsem hrozně pomalý, přitom jedu naplno. Nevím, co dělám špatně. Nemám vůbec žádný grip,“ kroutil hlavou Lappi.

Mistr se dává vidět

Ze severské trojice posádek, které nasadil tovární tým Škoda Motorsport(Fabia R5) ve třídě WRC2, si dosud nejlépe vedou Pontus Tidemand a Jonas Andersson. Švédové, kteří získali na předchozím podniku v Katalánsku titul mistrů světa v této kategorii, jsou zatím první ve WRC2 i na britských ostrovech. Finům Juuso Nordgrenovi a Tapio Suominenovi patří sedmá příčka ve WRC2. Nejhůře dopadli Norové Christian Veiby a Stig Rune Skjaermoen, kteří poslali na páté zkoušce fabii přes střechu.

Zbývající program Britské rallye

Sobota – 7.55 RZ8 (13,91 km); 8.47 RZ9 (17,91 km); 9.59 RZ10 (12,61 km); 10.28 RZ11 (25,86 km); 12.08 RZ12 (12,61 km), 12.37 RZ13 (25,86 km); 15.48 RZ14 (1,80 km); 18.55 RZ15 (13,91); 19.47 RZ16 (17,91 km).

Neděle – 8.34 RZ17 (10,41 km); 9.08 RZ18 (6,43 km); 10.06 RZ19 (7,49 km); 11.09 RZ20 (10,41 km); 12.18 RZ21 (6,43 km).

Průběžné pořadí (po 7 z 21 RZ): 1. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta WRC´17) 1:09:20,9; 2. Tänak, Jarveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) +24,6; 3. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +26,8; 4. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupe WRC) +37,1; 5. Latvala, Anttila (Fin./Toyota Yaris WRC) +41,9; 6. Meeke, Nagle (Brit./Citroën C3 WRC) +42,0; 7. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +52,0; 8. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:13,9; 9. Paddon, Marshall (N. Zél, Brit./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:22,9; 10. Hänninen, Lindström (Fin./Toyta Yaris WRC) +1:43,5; 11. Lappi, Ferm (Fin./Toyota Yaris WRC) +1:50,0; 12. Ostberg, Eriksen (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +2:00,8; 13. Tidemnad, Andersson (Švéd./Škoda Fabia R5) +4:16,2 (1. ve WRC2; 14. Camilli, Veillas (Fr./Ford Fiesta R5) +4:59,3; 15. Cave, Morgan (Brit./Ford Fiesta R5) +5:02,6; … 19. Nordgren, Suominen (Fin./Škoda Fabia R5) +5:49,3 7. ve WRC2); … 31. Breen, Scott (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +8:17,8.

Video se připravuje ...

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)