Britský výrobce motocyklů Norton skončil v nucené správě a zastavil výrobu
Prozatím poslední pokus o vzkříšení značky Norton, představující jednoho z nejslavnějších výrobců motocyklů ve Velké Británii, se po deseti letech od zahájení produkce nových modelů dostal do nucené správy, odhalující řadu finančních nesrovnalostí.
Historie značky Norton se začala psát v roce 1898 a první motocykly začala vyrábět o čtyři roky později. V následujících letech se vypracovala na jednu z nejúspěšnějších motocyklových značek, slavících sportovní i obchodní úspěchy.
Podobně jako řada jiných tradičních výrobců motocyklů ani Norton neustál bouřlivý nástup japonských značek v šedesátých a sedmdesátých letech. Ve druhé polovině sedmdesátých let se díky tomu stává jen stínem své někdejší slávy a poskytuje již jen podporu majitelům svých starších strojů.
V osmdesátých letech pak došlo k několika pokusům o vzkříšení značky, z nichž ten nejúspěšnější se odehrál až na konci tohoto desetiletí se stroji poháněnými wankelovými motory. Bohužel již v druhé polovině devadesátých let byl Norton opět na dně.
Poslední pokus o návrat slavného jména má na svědomí Stuart Garner, který značku vlastní od roku 2008. Právě pod jeho taktovkou zahájil Norton v roce 2010 výrobu modelové řady Commando 961, kterou doplnil odvozený Dominator, v roce 2016 exkluzivní superbiky V4 RR a V4 SS, v roce 2018 scrambler Atlas a v loňském roce supersporty Superlight 650 a Superlight SS.
Na první pohled se může zdát, že Norton nabízel v posledních letech pestrou paletu modelů, ale realita byla poněkud odlišná. Většina modelů vznikala v malých sériích a představovala skutečně exkluzivní jednostopé stroje pro poměrně omezený okruh zákazníků. Tento stav měl sice změnit scrambler Atlas a především jeho nový dvouválec, který měl být základem pro další nové modely s příznivější cenovou politikou, ale realita byla poněkud odlišná.
Na konci ledna roku 2020 poslala Metro Bank slavnou motocyklovou značku do nucené správy, kterou nad Norton Motorcycles Limited a Norton Motorcycle Holding Limited vykonává společnost BDO LLP. Během první poloviny února roku 2020 začalo odhalování finančních a majetkových poměrů, které nestaví Stuarta Garnera do nejlepšího světla.
Podle zveřejněných informací například ze čtyř milionů liber dotací využil Norton pouze 1,8 milionu britských liber, necelý jeden milion britských liber byl přesměrován do jiné společnosti a více než dva miliony britských liber byly využity na prozatím neuvedené účely. Vedle nejasností kolem dotací má mít Norton milionové dluhy a řeší se rovněž podvody s důchodovým pojištěním, které se týkají více než dvou stovek zaměstnanců.
Stuart Garner se pro veřejnost prakticky přes noc proměnil ze zachránce tradiční britské motocyklové značky v nežádoucí osobu, která je vyšetřována v souvislosti s finančními toky a fungováním společností, které spojuje jméno Norton. Budoucnost samotného výrobce motocyklů je v současnosti nejasná a podnik byl uzavřen.
Záchrana značky Norton vlastními silami je podle aktuálních informací velmi málo pravděpodobná. Společnost BDO LLP má proto pro výrobce motocyklů hledat silného partnera. Mezi často zmiňované kandidáty patří čínský Zongshen, který v loňském roce získal práva na dvouválec vyvinutý pro model Atlas a představil již vlastní motocykly s tímto motorem.
Zdroj: Norton Motorcycles, RideApart