Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brooklands Museum: Rodiště motorsportu

28. 7. 2011
97
3
Zobrazit náhledy (97)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Slavný okruh Brooklands už přes 70 let není v provozu, o zachování jeho odkazu se ale stará stejnojmenné muzeum udržující pozůstatky trati.

Weybridge je město na břehu řeky Temže, ležící na západním okraji Londýna. Pozornost zaslouží z mnoha důvodů, na webu zaměřeném na automobily nás ale zajímá hlavně to, že v letech 1907 až 1939 zde stála závodní trať Brooklands.

Legendární okruh je historicky prvním motoristickým zařízením vybudovaným speciálně pro automobilové (a později motocyklové) závody. Postavil jej Hugh Locke-King poté, co viděl, že ve Francii musí auta závodit na běžných silnicích.

Výsledkem byla 4,43 km (2 3/4 míle) dlouhá trať se třemi zatáčkami, z nichž dvě byly klopené (celková délka klopených úseků 2,01 km). Povrch byl tvořen betonem, dráha byla široká 30 metrů a v místě největšího naklopení měla sklon 30°.

První závod se konal 17. června 1907. Krátce poté Brooklands hostil první 24hodinový závod na světě a okruh se stal místem, kde se zajížděly tehdejší rychlostní rekordy. Během 1. světové války zde ministerstvo války nechalo vybudovat leteckou továrnu Vickers, automobilové závody se ale do Brooklands vrátily v roce 1920.

Následující dvě dekády jsou spojeny s řadou velkých jmen té doby. Za všechny jmenujme Malcolma Campbella, držitele devíti rychlostních rekordů, který je s Brooklands neodmyslitelně spojen už od roku 1910.

Letecký průmysl se ale z Brooklands neodstěhoval a po vypuknutí 2. světové války zde došlo k jeho plnému rozvoji. Trať byla poškozená bombardováním i úpravami, které pomáhaly maskovat továrny na letadla. K její obnově už nedošlo a letecký průmysl se stal halvní náplní areálu Brooklands až do konce 80tých let.

Od roku 1991 v oblasti bývalých boxů a cílové rovinky funguje Brooklands Museum.

Areál v sobě spojuje veškeré dědictví Brooklands. Jeho součástí je nejstrmější část trati, cílová rovinka i mnoho historických budov – klubovna, tiskové centrum, dílny a garáže, dvě čerpací stanice a hangáry spojené s leteckou minulostí.

Kromě toho se aktuálně dokončuje stavba muzea autobusů a rekonstruuje se původní restaurace u dráhy, postavená v roce 1907. Strmý svah k ní je 20% stoupáním, kde si závodníci zkoušeli akceleraci a výkon brzd.

Mezi mnoha exponáty, které jsou ve většině případů spojeny přímo s Brooklands, vynikají dva. Z letadel je to Concorde, konkrétně první kus, který vezl cestující nadzvukovou rychlostí.

Z automobilového dědictví si největší pozornost zaslouží obří stříbrný speciál Napier-Railton z roku 1933 s 24litrovým dvanáctiválcem o výkonu 500 koní. S tímto vozem bylo zajeto 47 rychlostních rekordů a je nejrychlejším vozem v historii Brooklands – jedno kolo s ním dokázal jeho majitel John Rhodes Cobb v roce 1935 obkroužit s průměrnou rychlostí 231 km/h.

Význam tohoto vozu podtrhuje skutečnost, že jeho odkoupení a renovaci sponzorovalo mnoho známých osobností, jako Rowan Atkinson, Ron Dennis, Tom Walkinshaw a další.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

kontinuita
| 28. 7. 2011
nedá mi to, abych nevyjádřil upřímnou závist Britům - a vlastně všem svobodným národům, které nezažily tak cílenou devastaci, jako my. To se těm komunistům opravdu povedlo, zcela znehodnotit většinu vazeb na minulost. Tím více smekám před těmi, kteří to i tady dokázali překonat, ale při každé návštěvě Británie jsem cítil to, co je vidět i z této reportáže - úcta k práci a odhodlání jejich dědů a otců. Thumbs up!
Ozivenie
| 28. 7. 2011
James May sa pokusal v jednej zo svojich serii obnovit zavodenie na tomto okruhu postavenim autodrahy po trase povodneho okruhu. Bol to svetovy rekord a cely zavod medzi Aston Martin DBS a Mercedes-Benz SLR komentoval sam Tiff Needell. >:D

Kto by si chcel pozriet tak James May's Toy Stories episode 4 ;-)
Avatar - da_b0mb
Jedním slovem...
| 28. 7. 2011
NÁDHERA! Hlavně ten Napier-Railton :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku