Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budeme jezdit na odpadky? Španělský Seat na tom pracuje!

Tomáš Dusil
Diskuze (4)

K benzínu, naftě, CNG, LPG, elektrice, etanolu či vodíku se brzy možná přidá další palivo pro osobní auta. Tím by mohl být dle názoru Seatu biometan vzniklý z organického odpadu.

Co kdybychom k pohonu aut využili odpadky? Tímto se už nějaký čas zabývají specialisté španělské automobilky Seat, a sice v rámci projektu Life Methamorphosis. Smyslem je získání paliva z obnovitelných zdrojů, které zahrnují také odpadky. Jejich přeměna v palivo vhodné k pohonu vozidla počítá s pěti základními kroky.  

Základem je recyklace

Na začátku přeměny odpadků v palivo stojí recyklace odpadu. Dle zprávy automobilky Seat vytváří každý z obyvatelů Barcelony asi 1,5 kilogramů odpadu denně. V praxi tak jen za pouhý den „vyprodukuje“ hlavní město Katalánka 2,5 milionů kilogramů odpadků. Z toho je však pouhých 40 procent recyklováno.

Do barcelonského závodu Ecoparc 2 se tak sváží organický odpad z hnědých popelnic a část odpadu z šedých popelnic. Zde je přeměňován na biopalivo. „Z veškerého organického dopadu dokážeme vyrobit biometan v množství, které umožní řidičům 10.000 aut ujet až 15.000 km za rok,“ říká k celé záležitosti s biopalivem Anderw Shepherd, jeden z inženýrů Seatu, jenž zároveň vede projekt Methamorphosis.  

Následuje přeměna

V areálu firmy Ecoparc 2 se nejprve vytřídí veškerý organický odpad tím, že se oddělí od neorganického a následně se umístí do nádob, každá s objemem 4500 metrů krychlových o výšce 26 metrů. Tedy zhruba jako osmipatrová budova. Právě tady se odehrává proces přeměny za nepřítomnosti kyslíku, který vede k rozkladu bio odpadu. Výsledkem 30denní anabáze je plyn obsahující 65 procent metanu. „Kvalita takto vzniklého plynu je však příliš nízká, než aby jej bylo možné použít jako palivo pro motor,“ upřesňuje Sheperd. Vzniklý plyn musí být tudíž dále upraven takzvanou rafinací.

Rafinace? Ale co to vlastně je?

Slovo rafinace pochází z francouzštiny a znamená zjemnění či přečištění. V praxi jde o technologický postup, jímž se surovina zbavuje nečistot. Přeměna organických odpadků na biopalivo v předchozím kroku produkuje kromě plynů metan také oxid uhličitý, který je potřeba odstranit. Rafinací dojde k vyčištění paliva a tím i zvýšení kvality konečného produktu. Po fázi rafinace následuje stlačení plynu a skladování.

Do auta na CNG

Snahou projektu Methamorphosis je dosažení co možná nejvyšší kvality plynu. Testy se uskutečňují na čtyřech vozidlech se zážehovým motorem, běžně uzpůsobeným na spalování zemního plynu (CNG).  Tankování biometanu do vozidla původně na CNG na plnicí stanici netrvá údajně déle než 3 minuty. Projektu Methamorphosis se zatím účastní čtyři vozidla značky Seat. Trojici Leonů doplňuje malý crossover Arona.

Pokud by se veškerý produkovaný bioplyn ze závodu Ecoparc 2 rafinoval na bioemetan, mohlo by dle údajů firmy Seat 3750 vozů modelu Leon objet každý rok planetu zemi. Kdyby se podařilo celý projekt rozšířit, byl by to obrovský přínos k ekologii. Výrobou a používáním biometanu vzniká údajně až o 80 procent méně emisí oxidu uhličitého než při spalování benzínu. Jaký bude mít toto palivo vliv na motory čtveřice testujících Seatů, se ukáže po ujetí 30.000 kilometrů u každého z nich.

Tomáš Dusil
Diskuze (4)

Doporučujeme

13. 4. 2019 22:05
Re: Budeme jezdit ...
Inú vetu si už nenadrel? Pridaj v učení.
Avatar - Hammunasakra
13. 4. 2019 12:27
Re: Budeme jezdit ...
Koukám co příspěvek = to čistá debilita
Avatar - pradeda777
13. 4. 2019 12:13
Budeme jezdit ...
...ne na odpadky, ale s odpadky.... :-(
13. 4. 2019 08:11
Co to stojí?
Co to stojí a kolik a jaké enrage je potřeba pro výrobu - to jsou základní údaje, které chybí, protože jinak to je jen "hračka".